دانش آموزان؛ آمار تکان دهنده مصرف مواد و...

قدس آنلاین: طی روزهای اخیر ، آمارمصرف مواد دخانی ومشروبات الکلی دربین دانش آموزان برروی سایتهای خبری نقل شده است که با واکنشهای زیادی مواجه شد.

براساس این آمارها که از آن به عنوان آخرین آمارارائه شده ، یاد می کنند؛ 43 درصد دختران و 64 درصد پسران تجربه مصرف قلیا ن راداشته و بیش از 35 درصد از دانش آموزان پسر سیگار می‌کشند. همچنین مطابق همین آمارها ،بر اساس پژوهشی در دانشگاه تربیت معلم تهران 24.4 درصد دانش آموزان پسر و 4.2 درصد دانش آموزان دختر تا کنون مشروبات الکلی را مصرف کرده‌اند.

*نبود بانک اطلاعات آسیبهای اجتماعی
درهمین باره دکتر مجید ابهری رفتار شناس اجتماعی با تاکید به این که ارائه چنین آمارهای به صورت دقیق ومنطقی میسر نیست به گزارشگر ما می گوید: در کشور ما پایش علمی وکاربردی دراین زمینه انجام نشده است .همچنین بانک اطلاعات آسیبهای اجتماعی وجود ندارد. بنابراین اعلام هرگونه ارقام وآمار دراین زمینه مبنای علمی ندارد وباعث نگرانی در بین خانواده واضطراب اجتماعی می گردد .
این استاد دانشگاه می افزاید: با توجه به گسترش ناتوی فرهنگی با هدف گسترش آسیبهای اجتماعی در بین جوانان ونوجوانان و وورد مشروبات الکلی از طریق قاچاق وتولید آنها به صورت تقلبی در کشورنیز نمی توان منکر این آسیبها شد . اما باتوجه به طیف سنی دانش آموزان که سقف آن 18-19 سال است ،این طیف سنی از سوی والدین کنترل ونظارت کافی وجوددارد که مانع بروز این ناهنجاریها ست. البته در برخی خانواده های بد سرپرست وبی سرپرست چنین آسیبهایی دیده می شود که با توجه به جمعیت جوان ونوجوان ما که بیش از 20 میلیون نفر تخمین زده می شود . آمار بزهکاری در بین این گروهها در مقایسه با سایر کشورها ، بسیار ناچیز است.اما همین آمار ها نیز نباید مانع از اقدامهای پیشگیرانه فرهنگی واجتماعی در جامعه شود.
*مصرف مواد دخانی به معنی بزرگ شدن
چنانچه احتمال صحت این آمارها را نیز اندک بدانیم . اما مردادماه سال جاری نیز بنابرآماری که از سوی محمد مطلق ، مدیرکل مرکز سلامت،خانواده و جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد ، خبر از از افزایش مصرف دخانیات بین نوجوانان و جوانان می داد .برهمین اساس نیز در سال 83 ، سه درصد نوجوانان و جوانان از یک ماده دخانی استفاده می کردند که این آمار در سال جاری به 10درصد رسیده است.
دکتر مصطفی اقلیما ، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی علمی ایران دراین باره می گوید: درجامعه ما برای آنکه نوجوان نشان دهند که بزرگ شدن یا تشخص خودرادر جمع دوستان وهمسالان ثابت کنند ، به مصرف مواد دخانی می پردازند. چراکه دراین جمع ها ، چنانچه نوجوانی از مصرف این محصولات طفره برود؛ از سوی جمع دوستانه تحقیر می شود. این درحالیست که قیمت سیگار نیز ارزان وقابل دسترس می باشد.
وی ادامه می دهد: گرچه ما معتاد الکلی به آنصورت که در جوامع دیگر می بینیم ، در کشور ما وجود ندارد. البته درحال حاضر برخی خانواده های متمول به مشروبات الکلی دسترسی دارند . به طوری که به دلیل وفور این مواد حتی با تلفن نیز دراختیار مشتریان قرار می گیرد اما از آنجا که تهیه این نوشیدنی ها به دلیل گرانی توسط نوجوانان مقدور نیست .اغلب آنان از طریق خانواده های خود تجربه مصرف مشروب را خواهند داشت.
دکتر اقلیما تاکید می کند: گرچه خانواده ها در بروز آسیبها موثرند ، اما به دلیل شرایط اجتماعی که دیگر خانواده نظارت کافی رابر فرزندان ندارند، گروههای همسالان نقش موثری در بروز آسیبها دارد .چنانکه بر اساس شواهد موجود ، کمترین آسیبی که نوجوانان وجوانان را در گروههای هم سالان تهدید می کند مصرف مشروب وسیگار است.
* جوانان ونوجوانان ما تفریح مناسبی ندارند
علاوه بر شرایط خانوادگی ودوستان ، امکانات اجتماعی نیز در گرایش نوجوانان وجوانان به سوی آسیبها انکارناپذیر است.
دکتراقلیما دراین باره می گوید: جوانان ونوجوانان ما تفریح مناسبی ندارند. ازاین رو یکی از راههای مرسوم گذران اوقات فراغت در بین آنها ، میهمانیهای دوستنانه است. از سوی دیگر ، برخی خانواده ها نیز برای آنکه فرزندانشان در کوچه وخیابان دچار مشکل یا محدودیتی نشوند که به نیروی ا نتظامی ودستگاههای نظارتی بکشد و سوابق واینده فرزندان دچار چالش شود ، ترجیح می دهند فضای دورهم نشینی فرزندانشان با دوسنتان را در خانه خود فراهم کنند . به این ترتیب این آسیبها دراین شرایط رواج پیدا می کند .
دکتر مجید ابهری با اشاره به بسترهای موجود برای گرایش نوجوانان وجوانان به آسیبها ی اجتماعی می گوید : با توجه به محدودیتها وامکانات گذران اوقات فراغت در بین جوانان ونوجوانان و گران بودن چنین تسهیلاتی ، وجود چنین آسیبهای اجتماعی قابل انکار نیست .ازاین رو برای مقابله با این ناهنجاریها باید آموزش وپرورش ونهادهای فرهنگی واجتماعی درجهت پر کردن اوقات فراغت وعرضه امکانات ایجاد نشاط درجوانان وجوانان اقدامهایی زیر بنایی واساسی کنند.

دوشنبه، 15 آبان ماه 1391 برابر با 2012-11-05 ساعت 12:11
خبر بعدی : محكوميت فعال حقوق بشر كُرد به جزای نقدی
خبر قبلی : محاکمه وزیر دفاع روسیه به اتهام فساد مالی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -