محاکمه خبرنگار يونانی که اسامی آقازاده ها را منتشر کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه از آتن، محاکمه خبرنگار یونانی که فهرستی از افراد مظنون به داشتن حساب های بانکی در سوییس را منتشر کرده بود، روز پنجشنبه در دادگاهی در آتن آغاز شد.

کاستاس واکسوانیس 46 ساله که قبلا خبرنگار تلویزیون بود و اکنون برای مجله «هات داک» کار می کند، در دفاع از خود‌ گفته او فقط وظیفه خبرنگاری خود را انجام داده است.

این خبرنگار روز شنبه فهرستی شامل دو هزار و پنجاه و نه نام را که از پرونده های موجود در بانک اچ اس بی سی سوییس گرفته شده اند، منتشر کرد.

وی متهم است اطلاعات شخصی افراد را بدون اجازه منتشر کرده است.

این خبرنگار یونانی انتشار اسنادی را که مقامات برای جلوگیری از افشای رسوایی ها، مخفی می کنند یا کم اهمیت جلوه می دهند، حق خبرنگاران تحقیقی دانست.

این فهرست در شرایطی منتشر می شود که دولت جدید ائتلافی یونان به علت تدابیر ریاضتی که گفته می شود پولدارها و قدرتمندان را معاف کرده است، با خشم فزاینده خیابانی روبروست.

منبعی قضایی به خبرگزاری فرانسه گفت، وکلا در یونان روز پنجشنبه بر ضد اصلاحات ریاضتی اعتصاب کردند اما وکلای واکسوانیس اجازه یافتند از او دفاع کنند. این خبرنگار یکشنبه برای مدت کوتاهی بازداشت و سپس آزاد شد.

فهرست مورد نظر را سال 2010 کریستین لاگارد وزیر دارایی وقت فرانسه که اکنون رئیس صندوق بین المللی پول است به عنوان فهرستی که توسط یکی از کارمندان بانک اچ اس بی سی سرقت شده است، به مقامات یونان تحویل داد اما مقامات یونان از دو سال پیش تاکنون هیچ اقدامی در مورد آن نکردند.

خبرنگار یونانی گفت، دستگاه قضایی یونان به جای مبارزه با جرائم فرار مالیاتی،‌ مرا دستگیر کرده است که فقط وظیفه خبرنگاری خود را انجام دادم.

وی دولت یونان را به ریاکاری متهم کرد و گفت یک نظام سیاسی فاسد بر نظام قضایی یونان حاکم است.

فهرست مورد نظر شامل اسامی کارفرمایان، کشتی داران، بازرگانان، جواهرفروشان، سیاستمداران سابق یا نزدیکان آنهاست. نام چند شرکت صوری نیز در این فهرست به چشم می خورد.


پنجشنبه، 11 آبان ماه 1391 برابر با 2012-11-01 ساعت 11:11
خبر بعدی : مشاور سپاه پاسداران: در جنگی به نام تحریم هستیم
خبر قبلی : طوفان سندی به مقر سازمان ملل خسارت وارد کرد


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -