روسیه: شورشیان سوری موشک آمریکایی "استینگر" دارند

یک مقام روسیه ادعا کرد که شورشیان سوریه موشک ضدهوایی آمریکایی "استینگر" در اختیار دارند. این در حالی است که ارتش سوریه متهم است بمب‌های خوشه‌ای ساخت روسیه را علیه مردم به‌کار می‌بندد.

به گزارش رادیو آلمان، بنا به ادعای یک مقام عالی‌رتبه ارتش روسیه، شورشیان مسلح سوری از سلاح‌‌های زمین‌به هوا، از جمله موشک‌های پدافند هوایی "استینگر" ساخت آمریکا استفاده می‌کنند.

ژنرال نیکولای مارکاروف، فرمانده ستاد نیروهای مسلح روسیه روز چهارشنبه (۲۴ اکتبر/۳ آبان) گفت مشخص نیست این سلاح‌ها از کجا آمده‌اند. وی افزود: «ما باید پیدا کنیم که چه کسی این سلاح‌‌ها را ارسال کرده است.»

مسلح شدن شورشیان به موشک‌های استینگر به مخالفان سوری کمک‌می‌کند تا از خود و مناطق غیرنظامی در برابر حملات هلیکوپترها و جنگنده‌های نیروی هوایی بشار اسد دفاع کنند.

بر اساس گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر، شواهد متعددی حاکی از آن است که جنگنده‌ها و هلیکوپترهای ارتش سوریه مخالفان و مناطق غیرنظامی را با بمب‌های خوشه‌ای ساخت روسیه هدف حملات خود قرار می‌دهند.

شورشیان سوری تاکنون قادر نبوده‌اند در برابر حملات هوایی ارتش بشار اسد از خود دفاع کنند. کشورهای غربی نیز تاکنون تمایلی برای حمایت تسلیحاتی از شورشیان نشان نداده‌اند.

سازمان سوری دیده‌بان حقوق بشر مستقر در لندن گزارش داد که صبح چهارشنبه جنگنده‌های نیروی هوایی بشار اسد مواضع شورشیان در شهر معارة النعمان و روستاهای اطراف آن را بمباران کرده‌اند.

معارة النعمان در حاشیه بزرگراه میان دمشق و حلب قرار دارد. شورشیان می‌توانند با تسخیر این شهر مسیر پشتیبانی ارتش سوریه از واحدهای خود در شمال کشور را قطع کند. طی چند روز گذشته درگیری در این منطقه بر سر تسخیر انبار مهمات و سوخت شدید بوده است.

به گزارش دید‌ه‌بان حقوق بشر سوریه، بر اثر حملات هوایی ارتش سوریه در روز سه‌شنبه (۲۳ اکتبر/۲ آبان) به چندین محله حاشیه دمشق و حلب حدود ۱۶۴ نفر کشته شده‌‌اند. از این رقم ۸۹ تن غیرنظامی، ۳۴ نفر شورشی و ۴۱ نفر سرباز ارتش بوده‌اند.


مشاجره پوتین و اردوغان در مورد سوریه

برخی رسانه های ترک مدعی شدند رئیس جمهوری روسیه به نخست وزیر ترکیه درباره اقدام احتمالی علیه سوریه هشدار داده است.

به گزارش مهر به نقل از "رگنوم"، رجب طیب اردوغان در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین که سعی داشت طرف روس را به خودداری از حمایت از بشار اسد قانع کند با واکنش شدید پوتین روبرو شد.

نشریه "آیدنلک" چاپ ترکیه در این باره نوشت: در این گفتگوی تلفنی پوتین خطاب به اردوغان گفته که حتی اگر یک سرباز ترک از مرز سوریه عبور کند روسیه واکنش فوق العاده شدیدی نشان خواهد داد.

این نشریه در گزارش خود از محتوای این مکالمه تلفنی می نویسد: اردوغان در این گفتگو سوال کرده که آیا این یک تهدید است؟ این امر برای ما قابل قبول نیست که پوتین نیز در پاسخ گفته است "هر طور دلتان میخواهد فکر کنید من حرفم را گفتم."

این روزنامه ادعا می کند نخست وزیر ترکیه پس از این سخنان گوشی را گذاشت. اما نشریات سوری و فلسطینی می گویند پوتین بود که گوشی را گذاشت.

گرچه سندیت این گفتگوی تلفنی هنوز از سوی منابع مستقل و معتبر تائید نشده اما روابط روسیه و ترکیه از 10 اکتبر، پس از آنکه آنکارا هواپیمای سوری در حال پرواز از مسکو به دمشق را وادار کرد در ترکیه به زمین نشیند، رو به وخامت رفت.

آنکارا به داده های اطلاعاتی در مورد حمل محموله نظامی توسط هواپیما استناد کرد. نخست وزیر ترکیه اعلام نمود در هواپیما تجهیزات نظامی و مهمات شناسایی شده است.

چهارشنبه، 3 آبان ماه 1391 برابر با 2012-10-24 ساعت 12:10
خبر بعدی : پخش مستقیم تلویزیونی محاکمه جمهوری اسلامی
خبر قبلی : جهت گیریهای‌ اوباما علیه رژیم خطرناک‌تر از رامنی است


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -