افغانستان: رژیم تهران آمار اعدام شدگان را نمی دهد

العربیه: مقام‌های دولت افغانستان می‌گویند با وجود درخواست های مکرر آنها ، دولت ایران از دادن ارقام اعدامی‌ ها و تعداد زندانیان افغان در آن کشور ، خودداری می کند.

به گزارش "هشت صبح " افغانستان، جماهیر انوری، وزیر مهاجران این کشور گفته است که بر اساس ارقام پیشین این وزارت، نزدیک به 50 هزار پناهجوی افغان در ایران به ‌صورت قانونی ثبت شده ‌اند و یک ‌میلیون و 400 هزار افغان دیگر، بدون داشتن مدرک اقامت در ایران به ‌سر می ‌برند.

بر اساس این گزارش انوری اعلام کرده است که مقام‌های ایرانی با وجود تقاضاهای جانب افغانستان، از دادن ارقام اعدامی‌ها و زندانیان خودداری می‌ کنند.

وی در این زمینه می گوید "هر زمانی‌ که ما در این مورد سوال کردیم ، آن‌ها به‌ شکلی از اشکال از موضوع طفره می‌روند و ما را در سردرگمی قرار می‌دهند".

در حدود شش ماه پیش یک مقام دولتی در افغانستان اعلام کرده بود که این کشور یک تفاهم نامه تبادل زندانیان با مقامات ایرانی امضا کرده است.

به‌ گفته‌‌ انوری ، در تفاهم نامه هایی که افغانستان با ایران به امضا رسانده، ایران مکلف است تا ارقام دقیق زندانیان افغان، چگونگی جرم و محل بازداشت آنها را مشخص کند. "

هم اکنون هزاران افغانی در زندان های ایران در حبس هستند که تعدادى از آنها به اتهام قاچاق مواد مخدر محکوم به اعدام شده اند.

ایران می گوید که تنها 17 تن از شهروندان افغان را در سال 2011 اعدام کرده است در حالی که اعضای شورای ملی افغانستان گفته ‌اند که حکومت ایران قرار است 1200 تن دیگر از اتباع افغانستان را اعدام کند.

پیش از این خبرهایی مبنی بر اعدام دهها تن از شهروندان افغان در زندان های ایران گزارش شده بود که موجب اعتراض برخی مقامات افغانستان شد.

چهارشنبه، 26 مهر ماه 1391 برابر با 2012-10-17 ساعت 11:10
خبر بعدی : آلمان؛ دیپلمات پدوفیل رژیم به ایران فرار کرد
خبر قبلی : کنگره پنجم اتحاد جمهوریخواهان تلاشی برای تخطئه اپوزیسیون - عباس خرسندی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -