توقیف روزنامه شرق یک اقدام محفلی بود

رییس فراکسیون حزب الله مجلس هفتم می‌گوید: من با توجه به شناختی که از دوستان خود در روزنامه شرق دارم و از نزدیک برخی آنها را می شناسم، می دانم که آنها برخورد صورت گرفته را به حساب نظام، قانون اساسی و مبانی فکری انقلاب نمی گذارند و آن را، رفتار محفلی و نادرست برخی افراد می دانند.

حجه الاسلام علی عسگری در گفت‌وگو با پایگاه خبری آفتاب افزود: البته مواضع آقای رییس‌جمهور در نفی اقدام وزیر ارشاد، و همچنین صراحت آقای علی مطهری و نخبگان و بسیاری از مسئولان، نشان داد رفتار محفلی صورت گرفته غلط بوده است و با توجه به شناختی که از قوه قضاییه و استقلال و انصاف قضات دارم مطمئن هستم که آنها این اقدام نادرست را با رفع توقیف شرق، تصحیح خواهد کرد.

آزادی، کمال مطلوب اسلام است

مشاور پارلمانی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت در ابتدای این گفتگو با اشاره به اینکه یکی از عناوین و ارزش هایی که ارمغان ارزشمند انقلاب اسلامی و نظام حکومتی حول محور ولایت و مکتب فقاهت است، اصل آزادی است، خاطر نشان کرد: آزادی مد نظر این نظام نه در چارچوب های عاریتی و اعتباری که برخی مکاتب فکری و بشری مطرح می کنند بلکه آزادی از منظر دین به معنی آزادی از خود و فردیت است. این یعنی از تفکر سلطه بر افراد و افکار، خویشتن گرایی و خودشیفتگی فاصله گرفته شود. در واقع آزادی از قید و بندها و حصارهایی که چه بسا در تحلیل های باندی برخی و بر اساس تعریف های غلط، حتی با پوشش دین به جامعه تحمیل شود، کمال مطلوب این مکتب فکری است.

عضو ائتلاف «صدای ملت» در انتخابات مجلس نهم، توجه به شخصیت، حرمت و کرامت انسان را دستور خداوند دانست و اظهار داشت: تحلیل درست و عالمانه آن از کلام وحی در خصوص آزادی را امام علی (ع) می فرمایند که: «بنده و برده کسی نباش برای اینکه خداوند شما را آزاد خلق کرده است». در حوزه طرز فکر نیز این آزادی دارای ارزش است که بر اساس اراده انسان و منطبق بر فطرت الهی و خدادادی است. این امر در جای جای قانون اساسی ما مد نظر قرار گرفته است. تفتیش عقاید به همین دلیل ممنوع شده است و حق انتخاب، به رسمیت شناخته شده است.

با تحلیل محفلی، به شهدا و ایثارگران اهانت کردند

این فعال سیاسی اصولگرا با اظهار تاسف از ابزار انتخاب شده برای برخورد با روزنامه «شرق» توسط برخی جریانات افراطی یادآور شد: اینکه در هفته دفاع مقدس که وظیفه ما برای احترام به حرمت و کرامت انسانی و ایمانی شهدا و پاسداشت از جان گذشتگی آنها چند برابر است، با تفسیر سلیقه‌ای و جهت دار از کاریکاتور روزنامه «شرق»، حرمت رزمندگان و ایثارگران شکسته شد، موضوعی است که همه دلسوزان کشور و فرهنگ دفاع مقدس باید در خصوص آن هشیار باشند.

وی افزود: برداشت من این است که آنچه در حق شهدا و حماسه آفرینان دفاع مقدس صورت گرفت، امری ناگوار است چرا که برخی با تحلیل سیاسی کارانه از یک کاریکاتور -که حتی منتقدان روزنامه شرق، آن را بی ارتباط به موضوع دفاع مقدس دانستند- سعی در متاثر کردن افکار عمومی داشتند.

حجه الاسلام علی عسگری تاکید کرد: موضع من همان موضع آقای علی مطهری است که نماینده مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات هستند. ایشان به صراحت گفت در جلسه هیات نظارت بر مطبوعات هم نظر اکثریت اعضا این بوده که فقط به شرق تذکر داده شود که این کاریکاتور، راه را برای برخی تفاسیر باز گذاشته نه اینکه این نشریه اثر گذار که بخش قابل توجهی از افکار عمومی جامعه را نمایندگی می کند، توقیف موقت شود.

نماینده مشهد در مجلس هفتم در ادامه با اشاره به مواضع مدیر مسئول و کاریکاتوریست روزنامه «شرق» و وابسته بودن آنها به خانواده ایثارگران و جانبازان دفاع مقدس گفت: مواضع فکری آقای رحمانیان، کارکنان روزنامه شرق و آقای حیدری کاریکاتوریست این روزنامه که از خانواده جانبازان جنگ تحمیلی هستند به خوبی نشان داد که تبلیغات صورت گرفته، یک فضا سازی بوده و حتی از منظر حقوقی و شرعی، آنها انگیزه نسبت داده شده به خود را تکذیب کردند و وقتی دستگاه قضایی کشف کند که انگیزه آنها ، انگیزه ای نبوده که فقط یک جریان محدود برداشت می کند، ماجرا متفاوت می شود.

وی موضع گیری ها و بیانیه های ایثارگران، جانبازان و نخبگان جامعه در حمایت از روزنامه شرق را از دیگر دلایل اثبات مشی صحیح این روزنامه دانست و افزود: موضوع مهم این است که وظیفه هیات نظارت بر مطبوعات، در این مورد هم مانند موارد دیگر، تذکر بوده و احیانا اگر از نظر آنها، ماجرا نیازمند پیگیری قضایی بود می توانستند آن را به دادگاه معرفی کنند تا سیر قضایی آن طی شود نه اینکه با توقیف آن – آنطور که مدیر مسئول این روزنامه اشاره کردند- ۲۰۰ نفر شغل خود را از دست بدهند. بی شک آنچه دادگاه و محکمه صالحه بگوید فصل الخطاب است و من فکر می کنم اراده سیاسی پشت سر این موضوع بوده است و اصراری که وزیر ارشاد از همان صبح روز توقیف داشت، ماجرا را وارد فاز تازه ای می کند که حتما مد نظر دستگاه قضایی ما خواهد بود.

دستگاه قضایی مستقل است

وی با اشاره به استقلال قضات در دستگاه قضایی افزود: در ارتباط با جرائم سیاسی و مطبوعاتی، قاضی هم باید به عرف جامعه دینی و جامعه اسلامی را مد نظر قرار دهد و طبق صریح قانون، دادگاه باید علنی در حضور هیات منصفه برگزار شود و قاضی موظف است بر اساس آیین نامه مطبوعات، محاکمه را در مقابل نخبگان و اهل فکر، برگزار کند.

عضو پیشین هیات منصفه مطبوعات استان خراسان به روند دادرسی نیز نگاهی داشته و خاطر نشان کرد: قاضی دو سوال از هیات منصفه می پرسد. نخست اینکه آیا بزه انتسابی که بر اساس آن پرونده مطبوعاتی تشکیل شده را بعد از دفاعیات مدیر مسئول می پدیرند با خیر؟ سوال دوم این است که بر فرض اینکه اکثریت قاطع آنها، بزه را تایید کنند آیا آن مورد را مستحقق تخفیف می دانند یا خیر؟

علی عسگری در ادامه با انتقاد از تصویب نشدن قانون جرم سیاسی با گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب، این موضوع را زیبنده نظام اسلامی ندانست که برخی بگویند در ایران زندانی سیاسی نداریم و تحت عناوین دیگر با آنها برخورد شود.

این کاندیدای انتخابات مجلس نهم در حوزه انتخابیه تهران در عین حال، از وجود هیات منصفه در دادگاه مطبوعات به عنوان یکی از عوامل افزایش دقت در صدور احکام این بخش یاد کرد و گفت: خوشبختانه دادگاه های مطبوعات با حضور هیات منصفه و به شکل علنی انجام می شود و دادسرای فرهنگ و رسانه نیز قضات مستقل و با تجربه ای دارند که با همراهی خرد جمعی هیات منطفه و درک صحیح از شرایط کشور و عملکرد یک نشریه، با نگاه مثبتی با آن برخورد می کنند.

امیداوری به رفع توقیف شرق

وی در خاتمه این گفتگو یادآور شد: برداشت من این است که استدلال ها و انگیزه غیر مجرمانه ای که کاریکاتوریست و مدیر مسئول روزنامه شرق بیان کردند، منشاء اثر مثبت برای صدور رای خواهد شد و پیش بینی من این است که رای دادگاه، منصفانه است و شرق به عنوان روزنامه ای که محتوای غنی و حرفه ای داشته و صاحبان صلاحیت های مختلف و متنوع در آن طرح فکر می کردند به جایگاه اصلی خود باز می گردد و هر چه زودتر رفع توقیف می شود.

وی با اشاره به وضعیت جهانی و رفتار شناسی دشمنان نظام گفت: بنا بر آنچه رسانه های خارجی مطرح کردند به نظر می رسد این اقدام از جایگاه وزارت ارشاد آن هم در شرایطی که رییس جمهور هم به صراحت آن را نادرست دانستند به ضرر نظام است و قطعا دستگاه قضایی به این نکات اشراف و توجه کافی را داشته و دارد.

یکشنبه، 23 مهر ماه 1391 برابر با 2012-10-14 ساعت 16:10
خبر بعدی : تجارت دانش آموز در دبیرستانها
خبر قبلی : تعطیلی 700 محفل فرقه‌ای طی دو سال


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -