روسیه: ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه قابل بررسی است

ایسنا: منابع دیپلماتیک اعلام کردند که فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب طی چند روز آینده به منظور رایزنی در خصوص وضعیت سوریه به عربستان و ترکیه سفر می‌کند این در حالیست که مخالفان سوری بر سر تشکیل کمیته‌ای برای دوره پس از بشار اسد توافق کرده‌اند.

به گزارش روزنامه لبنانی السفیر، منابع دیپلماتیک ترکیه اعلام کردند که اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به زودی با هدف رایزنی در خصوص وضعیت سوریه و راه‌های حل و فصل اوضاع این کشور به عربستان، ترکیه و مصر سفر خواهد کرد.

احمد فوزی، سخنگوی الابراهیمی در این خصوص گفت: سفر الابراهیمی به کشورهای همجوار سوریه به این معناست که الابراهیمی این هفته به سوریه نمی‌رود.

یکی از مسئولان ترکیه که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد: هنوز زمان دقیق سفر الابراهیمی به ترکیه مشخص نشده اما این سفر تا پایان ماه جاری میلادی انجام خواهد شد و فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب قبل از سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به ترکیه خواهد رفت.

این سفر الابراهیمی در حالی صورت می‌گیرد که روابط دمشق و آنکارا در پی درگیری‌ها و ناآرامی‌ها اخیر در مرزهای دو کشور تیره شده است.

از سوی دیگر، دولت روسیه نیز به ناتو و ترکیه نسبت به هر گونه دخالت در امور داخلی سوریه هشدار داد.

این هشدار دولت روسیه پس از اظهارات رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در خصوص آمادگی این کشور برای هر گونه احتمالی در خصوص سوریه و نیز پس از آن بود که ناتو اعلام کرد در صورت لزوم برای دفاع از ترکیه طرحی را آماده کرده است.

همچنین میخائل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه خبری اسکای نیوز عربی اعلام کرد که ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه امری قابل بررسی است. مشروط بر اینکه توافق در خصوص جزئیات این مساله کاملا شفاف بوده و طرفین بر آن پایبند باشند.

بوگدانف در خصوص موافقت مسکو با ایجاد منطقه پرواز ممنوع که از مدت‌ها قبل از سوی مسکو با مخالفت روبرو می‌شد، گفت: هر چیزی قابل بررسی است ما قبلا این تجربه را در دهه 90 در عراق داشتیم و برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع توافق کردیم اما تصمیمات اتخاذ شده در این خصوص کاملا شفاف بوده و درباره جزئیات آن توافق شده بود.

وی اعلام کرد که مسکو با ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه مخالف است زیرا از تکرار سناریوی لیبی که دخالت نظامی کشورهای خارجی است، می‌ترسد.

معاون وزیر امور خارجه درباره باقی ماندن بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در قدرت نیز اعلام کرد: حضور بشار اسد شرط اصلی حل و فصل بحران سوریه نیست.

بوگدانف همچنین تاکید کرد که روسیه از بشار اسد حمایت نمی‌کند.

وی گفت: ما از بشار حمایت نمی‌کنیم و خدا را شکر که اسد رئیس‌جمهوری روسیه نیست.

از سوی دیگر اکمل الدین احسان اوغلو، دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی نیز به نوبه خود از جامعه جهانی و شورای امنیت خواست تا به مسئولیت‌های خود در قبال سوریه عمل کرده و دیگر در برابر قربانیان بحران این کشور سکوت نکنند.

احسان اوغلو همچنین از جامعه جهانی خواست تا با جدیت بیشتری برای حفظ امنیت جانی غیرنظامیان سوری و اتخاذ اقدامات کافی در خصوص این کشور تلاش کند.

دبیرکل سازمان همکاری‌ اسلامی همچنین اعلام کرد که این سازمان در سطوح مختلف در تلاش است تا راهکاری را برای خروج از بحران پیچیده سوریه پیدا کند.

وی اعلام کرد: سازمان همکاری‌ اسلامی اخیرا هیاتی را به سوریه اعزام کرده تا دولت این کشور برای متوقف کردن خشونت‌ها علیه غیرنظامیان قانع کند.

احسان اوغلو تاکید کرد: تصمیم تعلیق عضویت سوریه در سازمان همکاری‌ اسلامی پس از آن بود که همه تلاش‌های دیپلماتیک و سیاسی برای قانع کردن مقامات سوریه جهت پایبندی به تعهداتشان در قبال دولت سوریه به بن بست رسید.

همچنین خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد: مخالفان سوریه در قاهره اعلام کردند که تشکیل کمیته‌ای از عقلاء و بزرگان برای دوران پس از سقوط بشار اسد توافق کردند اما این کمیته جانشین دولت انتقالی نیست.

هیثم المالح، رئیس شورای امنای انقلاب سوریه در این خصوص گفت: کمیته بزرگان و عقلاء وظیفه فراهم کردن زمینه را برای تشکیل دولت انتقالی پس از سقوط بشار اسد و نیز انتخاب اعضایش را به عهده دارد اما این کمیته جانشین دولت انتقالی نخواهد بود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تشکیل دولت انتقالی جزو وظایف شورای ملی نیست.

یکی از رهبران گروه اخوان المسلمین سوریه نیز اعلام کرد که این کمیته مراحل ما بین سقوط اسد و تشکیل دولت انتقالی خواهد بود.

بنا به گزارش خبرگزاری آناتولی، کمیته مذکور شامل 12 تن از مخالفان برجسته نظام سوریه از جمله برهان غلیون، رئیس سابق شورای ملی سوریه، هیثم المالح و علی البیانونی معاون ناظرکل اخوان المسلمین سوریه است و احتمالا به زودی خبر تشکیل نهایی آن اعلام شود.

پنجشنبه، 20 مهر ماه 1391 برابر با 2012-10-11 ساعت 10:10
خبر بعدی : بازار ارز تهران همچنان فلج مانده است
خبر قبلی : 20 درصد کودکان کشور دچار آشفتگی روحی روانی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -