«ارز مرجع» به دانشجویان خارج از کشور ارائه نخواهد شد

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرده است که از امروز «ارز با نرخ مبادله ای» در اختیار دانشجویان غیر بورسیه خارج از کشور قرار خواهد گرفت.

به گزارش دانشجونیوز، بر اساس «نرخ مبادله ای» اعلام شده در سایت بانک مرکزی، امروز هر دلار آمریکا ٢۵٤٨ تومان مبادله می شود.

پیش از بحران های ارزی جاری در کشور، دانشجویان خارج از کشور در مقاطع تحصیلات تکمیلی می توانستند از ارز با نرخ دولتی (مرجع) استفاده کنند. بر اساس نرخ مرجع، هر دلار آمریکا امروز معادل ١٢٢٦ تومان اعلام شده است.

در اطلاعیه روابط عمومی بانک مرکزی آمده است که "از روز چهارشنبه دانشجویان غیر‌بورسیه (آزاد) مقطع فوق‌لیسانس به بالا، ‌طبق بخشنامه‌ها و مقررات ابلاغی برای دریافت ارز دانشجویی با نرخ مبادله‌ای به شعب ارزی بانک تجارت مراجعه کنند".

همچنین بر اساس این اطلاعیه مسافران عازم خارج از کشور نیز می‌توانند برای دریافت ارز مسافری به نرخ مبادله‌ای به مبلغ ٣٠٠ دلار یا معادل آن به سایر اسعار به شعب ارزی بانک ملت در سراسر کشور مراجعه کنند.

«دانشجویان بورسیه» ارز دولتی می گیرند

در اوایل مهرماه، روابط عمومی بانک مرکزی با صدور اطلاعیه ای اعلام کرده بود که فروش ارز به نرخ مرجع (ارز دولتی) کماکان برای دانشجویان بورسیه امکان پذیر خواهد بود.

در این اطلاعیه اشاره ای به ادامه فروش ارز با نرخ مرجع به دانشجویانی که با هزینه شخصی در خارج از کشور تحصیل می کنند، نشده بود.

در بند نخست اطلاعیه بانک مرکزی آمده بود: "فروش ارز به نرخ مرجع کماکان برای دانشجویان بورسیه (مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و پزشکی) همچنین بیماران دارای تاییدیه شورای عالی پزشکی و زائرین حج تمتع ١٣٩١ امکان‌پذیر خواهد بود".

این اطلاعیه در حالی از سوی روابط عمومی بانک مرکزی صادر شده است که رئیس کل بانک مرکزی در مرداد ماه امسال در در جمع اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرده بود که ارزدانشجویی حذف نخواهد شد.

ارسلان فتحی پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، پیش از این با اشاره به حدف ارز دانشجویی گفته بود که با این کار جلوی فرار مغزها از کشور گرفته می شود.

فتحی پور اظهار کرده است که لزومی ندارد افراد با استفاده از ارز دولتی برای تحصیل به خارج از کشور بروند.

حسن مسلمی نائینی، مدیر کل اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم، در پاسخ به اظهارات ارسلان فتحی پور که گفته بود این دانشجویان ١٢ سال تحصیل رایگان داشتند و الان نباید از خدمات دولتی استفاده کنند، اظهار داشت: "٨٣ درصد دانشجویانی که خارج از کشور تحصیل می کنند در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند و چون داخل کشور ظرفیت تحصیل آنها فراهم نبود مجبور به رفتن هستند و برای همین نباید ارز آنها را به این بهانه حذف کرد".

پنجشنبه، 20 مهر ماه 1391 برابر با 2012-10-11 ساعت 09:10
خبر بعدی : نرخ طلاق در تهران نگران کننده است
خبر قبلی : بی‌خبری مطلق از سرنوشت ارژنگ داوودی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -