گروه روسی "پوسی رایت" نامزد جایزه ساخاروف

بروکسل، 19 مهر، خبرگزاری «ریا نووستی»/ کمیته های امور خارجی و توسعه پارلمان اروپا در نشست مشترک خود در بروکسل نامزدهای نهایی دریافت جایزه "آندره ساخاروف" در سال 2012 را معرفی کردند که گروه دختران پانک "پوسی رایت"، "آلس بلیاتسکی" مدافع بلاروس حقوق بشر، "جعفر پناهی" کارگردان مشهور سینمای ایران و"نسرین ستوده" حقوقدان مدافع حقوق بشر و فعال اجتماعی ایرانی از جمله آنها هستند.

این مطلب را سخنگوی دفتر مطبوعاتی پارلمان اروپا اعلام کرد.

برنده این جایزه روز 26 اکتبر توسط روسای احزاب سیاسی پارلمان اروپا انتخاب شده و مراسم اهدای این جایزه روز 12 دسامبر در چارچوب اجلاس عمومی این نهاد در استراسبورگ برگزار خواهد شد.

یادآور می شود وزارت خارجه روسیه پیشتر گنجاندن گروه دختران پانک "پوسی رایت" را در فهرست نامزدهای نهایی دریافت جایزه ساخاروف به عنوان تلاش برای دخالت ناهنجار در کار دادگستری روسیه ارزیابی کرده بود که این دختران را بخاطر توهین به مقدسات دینی به 2 سال حبس محکوم کرده است.

اعضای گروه "پوسی رایت" در اواخر ماه فوریه در حالی که نقاب بر صورت داشتند، وارد کلیسای جامع حضرت عیسی مسیح منجی شده و ترانه ای موسوم به "دعای پانک" در محراب این کلیسا اجرا کردند که سپس دادگاه آنرا اوباشی گری و توهین به مقدسات دینی دانست.


مادر خدا، پوتین را حذف کن

شماری از نهادهای حقوق بشر، از جمله عفو بین‌الملل، بازداشت اعضای گروه پوسی رایِت را محکوم کرده و آنها را «زندانیان عقیدتی» خوانده‌اند.

​​به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، در ۲۱ ماه فوریه، سه تن از اعضای «پوسی رایِت» وارد کلیسای جامع «مسیح منجی» شهر مسکو شدند. قبلاً برای اینکه جلب توجه نکنند روی لباس های کوتاه و رنگ روشن همیشگی، روپوش هایی معمولی به رنگ های تیره و بلند بر تن کرده بودند.

​​​​اعضای گروه به محض ورود به صحن کلیسای جامع خود را به قسمت جلوی محراب رساندند و در حالی با کلاه های چشمی چهره خود را پوشانده بودند لباس های مبدل خود را در آوردند.

​​گروه در برابر چشمان بهت زده حاضران با لباس هایی روشن و دامن هایی کوتاه در برابر محراب کلیسا به رقص و جست و خیز و لب خوانی ترانه خود پرداختند و در حالی که وانمود می کردند در حال اجرای زنده هستند همدستانشان از این حرکات فیلم برمی داشتند.

یکی از دختران گروه بر گیتاری چنگ می زد که کابلش به جایی وصل نبود، – در همین حال یکی دیگر از همدستان توانسته بود دستگاه پخشی را پیدا کند و موسیقی واقعی هم در محل پخش کند. در نهایت اعضای این گروه به خارج از کلیسا هدایت شدند و کل ماجرا بیش از چند دقیقه ای به طول نینجامید.

​​اما همین چند دقیقه کافی بود که گروه «پوسی رایِت» فیلم ضبط شده از کنسرت غیرواقعی خود را ویرایش و بر رویش آهنگ «پانک پلیر» از کارهای سابقشان را سوار کنند. در بخشی از کلام این اثر آمده: «مادر خدا، پوتین را حذف کن».


چهارشنبه، 19 مهر ماه 1391 برابر با 2012-10-10 ساعت 13:10
خبر بعدی : کنفرانس مطبوعاتی پاسدار سابق و میلیاردر (بدهکار) فعلی
خبر قبلی : نرخ بیکاری لیسانس‌ها 10 برابر دیپلمه ‌ها


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -