منبع حکومتی: استقبال غربیها از مواضع اخیر احمدی‌نژاد

خبرگزاری مهر: نشست خبری هفته گذشته رئیس جمهور در حالی برگزار شد که کاهش قیمت ریال در هفته های اخیر باعث شادمانی بیش از اندازه غرب و به ویژه آمریکا و اسرائیل شده بود که البته احمدی نژاد در این نشست با تأکید بر تأثیر دشمنان بر وضعیت اقتصاد کشور این شادمانی را برای آنها تکمیل کرد.

روز سه شنبه هفته گذشته محمود احمدی نژاد در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاران سخنانی را گفت که نه تنها در داخل که خارج از کشور نیز تبعات بسیاری را برای کشورمان به همراه داشت.

در حالی که نوسانات بازار ارز در چند هفته اخیر بسیار زیاد بود ، رئیس جمهور گفت: ‌نوسانات متعلق به امروز نیست مدتی است بازار دچار نوسانات است که در این روزها تشدید شده است.

وی با بیان اینکه دو عامل دست به دست هم دادند تا بازار ارز دچار نوسانات شود، گفت: یک عامل از بیرون است و یک عامل از درون. دشمن اعلام کرده تحریم می‌کند و بخشی از خرید نفت ایران کاهش پیدا کرده که بخش قابل توجهی از درآمدهای ارزی ما از ناحیه فروش نفت تامین می شد. بدتر از تحریم نفتی تحریم مبادلات بانکی است که اگر نفتی هم به فروش می‌رسد هزینه آن قابل جابجایی است و در واقع یک جنگ پنهان بسیار گسترده سنگین در سطح جهان وجود دارد.
رئیس جمهور با بیان این که بانک مرکزی و نهادهای مربوطه برای مقابله با این جنگ تلاش می‌کند و راه هایی نیز پیدا کرده‌اند، گفت: این نبرد موجب کاهش مقداری از فروش نفت شده است اما تلاش می‌کنیم که این کاهش را جبران کنیم.

کاخ سفید: دولت ایران تحت فشار تحریم هاست
این سخنان رئیس جمهور در همان ساعات اولیه واکنش کاخ سفید را به همراه داشت.«جی کارنی» سخنگوی کاخ سفید در واکنش به اظهارات شب گذشته «محمود احمدی‌‌نژاد» رئیس‌جمهوری ایران در نشست مطبوعاتی وی با خبرنگاران ایرانی و خارجی گفت که وخامت سریع اوضاع اقتصادی در ایران که منجر به افزایش ناگهانی قیمت مواد غذایی شده است، نمایانگر آن است که دولت ایران تحت «فشار زیادی» قرار دارد.

وی مدعی شد: تردیدی نیست که ما در 36 ساعت گذشته شاهد آن بودیم که نظام تحریم‌هایی که عملی شده‌اند، تأثیر منفی چشمگیری طبق آنچه انتظار می‌رفت، بر اقتصاد ایران داشته است. رئیس‌جمهور [اوباما] بر این باور است و شرکای ما بر این باور هستند که نظام تحریم‌ها رویکرد صحیحی است. مردم ایران از این مسئله آگاه هستند که چه کسی مسئول پیامدهایی است که برای اقتصاد ایران رخ داده است که این پیامدها در نتیجه ناسازگاری نظام ایران در جهت امتناع از عمل به تعهدات این کشور حاصل شده است.

این در حالی است که «ویکتوریا نولاند» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه در خصوص نوسانات بازار ارز در ایران مدعی شد: از دیدگاه ما، کاهش ارزش ریال نشان‌دهنده موفقیت فوق‌العاده فشار بین‌المللی است که ما بر اقتصاد ایران وارد کرده‌ایم. ایران تحت فشار زیادی قرار دارد.

از این قبیل اظهار نظر در روزهای پس از نشست خبری رئیس جمهور تقریبا هر روز وجود داشته است. آمریکا و همپیمانان غربی این کشور در تلاش هستند تا فشارها علیه ایران را به دلیل داشتن برنامه هسته‌ای افزایش دهند و گزارش‌هاحاکی از آن است که اتحادیه اروپا در صدد است با تشکیل نشستی در «لوکزامبورگ»، تحریم‌های جدیدی علیه ایران را بررسی کنند و ظاهرا سخنان رئیس جمهور برای اطمینان آنها از عملکردشان موثر بوده است.
البته چنین واکنش هایی باعث عصبانیت داخلی ها هم شده ، نمایندگان مجلس در هفته گذشته به شدت از نشست خبری رئیس جمهور عصبانی بودند و بحث سئوال و استیضاح رئیس جمهور این روزها بسیار داغ است.
نمایندگان: تآثیر تحریم ها ناچیز است
جواد جهانگیرزاده ، عضو هیئت رئیسه مجلس سخنان رییس جمهور در جمع رسانه‌ها را تلاش برای مبرا کردن دولت و اطرافیان از شرایط اخیر اقتصادی دانست و گفت : احمدی نژاد به دنبال تسویه حساب سیاسی است.
قاضی‌پور نماینده دیگر مجلس خطاب به رئیس جمهور گفت : آقای احمدی‌نژاد آیا شما مجبور هستید که در شرایط کنونی مصاحبه کنید، به‌طور حتم انداختن گناهان و اشتباهات به گردن دیگران هیچ سودی ندارد.
اما موضوع تحریم ها بحث دیگری بود. نمایندگان و اغلب مسئولان در این مدت تنها تلاششان این بود که به غرب بفهمانند تحریم ها عامل مشکل ساز در شرایط اقتصادی فعلی ایران نبوده است.
عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم، تاثیر تحریم‌ها بر اختلالات ارزی ایران را بسیار ناچیز خواند و گفت: عرف سیاسی حکم می‌کند تا در چنین‌شرایطی مدیران بی‌تدبیر استعفا دهند.
سید باقر حسینی با یادآوری اظهارات مقامات کاخ سفید مبنی بر تاثیرگذاری تحریم‌ها در صعود نرخ ارز در بازار ایران، گفت: روشن است که این مشکلات تحت تاثیر تحریم‌ها نیست و از سومدیریت، بی‌تدبیری و عدم مدیریت و نظارت بر بازار نشات می‌گیرد.

همچنین عوض حیدر پور ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: سوء تدبیر و مدیریت است که در دولت دهم به اقتصاد لطمه زده و این فرآیندها به دلیل نادانی، کم تجربگی و به بازی نگرفتن افراد با تجربه سرعت بیشتری به خود گرفته است.

وی تأکید کرد: البته تحریم ها هم در شرایط اقتصادی کنونی تأثیر گذاشته است اما نقش تحریم ها آنقدر زیاد نبوده که سوءرفتار و اقداماتی از این دست نقش داشته است و اگر غربی ها گمان می کنند که تحریم بوده است که شرایط اقتصادی را سخت کرده ، فکر غلطی دارند؛ ما مشکلات را می دانیم و قطعا آنها را رفع خواهیم کرد.
البته تنها نمایندگان مجلس نبودند که در صدد اصلاح صحبت های رئیس جمهور برآمدند . در هفته گذشته تقریبا همه مسئولان در سخنرانی های خود بر کارساز نبودن تحریم ها بر اقتصاد ایران تأکید داشتند تا غرب را از شادمانی بی دلیلی که از سخنان رئیس جمهور به دست آورده بود ، خارج کنند.
سرلشگر فیروزآبادی ، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک جریان فکری است و انسانی است که در عرصه بین‌الملل در حال منتشر شدن است و مثل جریان آبی در دنیا سرازیر می‌شود و به همین بابت آنها آخرین راهکاری که در نظر گرفتند، تحریم بود، تصریح کرد: تحریم به مانند یک اره دو سر است و اثر آن دوجانبه است. اینگونه نیست که اگر آنها ما را تحریم کرده‌اند به خودشان آسیبی وارد نشده است.

صندوق پول: تحریم ها در ایران بی اثر است
البته در هفته گذشته از این مرحله هم فراتر رفتیم. نکته قابل توجه این است که صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران را محدود دانسته و اعلام کرد تورم ایران سال آینده کاهش خواهد یافت.
به گزارش رویترز، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که با وجود تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، تورم در این کشور کاهش یابد و ایران از سال آینده به رشد اقتصادی بازگردد.
صندوق بین‌المللی پول همچنین اعلام کرده است که هرچند تحریم‌ها به میزان فروش نفت ایران ضربه زده، اما نهایتا به فروپاشی اقتصاد این کشور منجر نخواهد شد.

احمدی نژاد: بودجه نداریم
و جالب اینکه با وجود همه این تأکید ها محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران همچنان برکمبود بودجه و فشاری که در نتیجه تحریم ها بر دولت و اقصاد کشوروجود دارد، پافشاری می کند .
رئیس جمهور روز سه شنبه 17 مهر ماه در مجلس دانش آموزی و در جمع دانش آموزان اعلام کرد که به لحاظ بودجه تحت فشاریم و از صفر شدن یا کاهش 25 درصدی بودجه تعدادی از موسسات و دستگاه‌ها خبر داد که این مواضع نیز در رسانه های معاند از جمله رادیور فردا مورد استقبال قرار گرفت و به شکل ویژه پوشش داده شد.
به هرحال در طول هفته گذشته تیتر« احمدی نژاد تأثیر تحریم ها را بر اقتصاد ایران پذیرفت» در بسیاری از رسانه های خارجی مشاهده کرده ایم و این در حالی است که با وجود آنکه حتی ارگان های بین المللی مانند صندوق بین المللی پول معتقدند که تحریم ها چنین تأثیری را نداشته اند .

چهارشنبه، 19 مهر ماه 1391 برابر با 2012-10-10 ساعت 10:10
خبر بعدی : حمله شدید عسگراولادی به دولت احمدی نژاد
خبر قبلی : حمایت هوگو چاوز از دیکتاتور خونریز سوریه


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -