اگر مشكلات حل نشود تنشهای اجتماعی متولد خواهد شد

اگر مشكلات اقتصادی حل نشود تنش‌های اجتماعی و امنيتی متولد خواهد شد

روزنامه اعتماد: گذشت هفت سال باعث شده تا محمد خوش‌چهره در قامت يكي از جدي‌ترين منتقدان اقتصادي دولت بنشيند. او معتقد است كه سياست‌هاي پروژه‌يي دولت مصايب اقتصادي بسياري را براي كشور به دنبال داشته است.

آقاي خوش‌چهره وضعيت نابسامان اقتصادي كشور چه تبعات سياسي‌اي مي‌تواند به همراه داشته باشد؟

اين همه هشدار داديم و آقايان گوش نكردند. در شرايط حساسي قرار گرفته‌ايم و بايد نسبت به اين وقايع حساس باشيم. به نظرم مشخص نيست كه اگر اين جريان استارت بخورد تا كجا خواهد رفت و چه خسارت‌هايي را به نظام وارد كند. بنابراين بايد واقعا هوشيار بود كه چه اتفاقي در شرف وقوع است.

جداي از انتقادهاي جنابعالي از وضعيت اقتصادي كشور، آيا ديداري با مقامات ارشد كشور به عنوان يك چهره اقتصادي داشته‌ايد و تلاش كرده‌ايد كه راهكارهايي را براي خروج از اين وضعيت در اختيار مسوولان قرار بدهيد؟

بله. همين امروز (ديروز) ديداري با آقاي لاريجاني داشتم و ‌نظراتم را به ايشان گفتم.

آقاي لاريجاني كه قرار بود امروز (ديروز) يك كنفرانس مطبوعاتي در واكنش به اظهارات اخير آقاي احمدي‌نژاد داشته باشند كه لغو شد. شما از چرايي لغو اين كنفرانس خبري داريد؟ آقاي لاريجاني چيزي نگفتند؟ و اينكه چه مباحثي بين شما و آقاي لاريجاني رد و بدل شد؟

نه، من اصلا خبر نداشتم كه ايشان كنفرانس خبري دارد. آقاي لاريجاني نظرات من را در سخنراني‌ها و اظهاراتش مي‌گويد. من هم نمي‌توانم جزييات اين ديدار را بگويم. يك ديدار خصوصي بود.

اين ديدار به مساله انتخابات برمي‌گردد يا اينكه فقط نگراني‌هاي اقتصادي شما محور مباحث بود؟

بحث درباره مسائل اقتصادي كشور بود.

اين جلسه چند ساعت طول كشيد؟

دو ساعت.

محرمانه بود؟

بله.

آقاي احمدي‌نژاد در كنفرانس خبري خود با رسانه‌ها تقريبا بعضي از نهادها را زير سوال بردند و گفتند كه تنها مسوولي هستند كه پاسخگو هستند. ايشان افزايش نرخ ارز را باز هم جنگ رواني و اثرگذاري تحريم‌ها دانستند...

اين اظهارات نشان مي‌دهد كه دولت در يك شرايط سختي قرار گرفته و رييس دولت در نهايت قبول كرده كه در وضعيت خاص اقتصادي قرار گرفته‌ايم. اينكه دولت مشكلات را به گردن مجلس بيندازد و مجلس اتهامات را به گردن دولت بيندازد يادآور ضرب‌المثل عاميانه معروف «كي بود كي بود من نبودم» است. در حال حاضر اقتصاد ملي، پول ملي و معاش مردم هدف قرار گرفته است كه مساله را كاملا جدي مي‌كند. اگر اين مشكلات به زودي حل نشود ديگر فقط اين دولت نيست كه آسيب مي‌بيند. بنابراين آقايان مسوول اگر دست از اين رويه‌هاي اتهام‌زني و فرافكني برندارند يقينا نه‌تنها آيندگان قضاوت خوبي درباره آنها نخواهند داشت كه خود اينها هم در كوتاه‌مدت به نتيجه نخواهند رسيد.

ضعف عملكرد اقتصادي دولت را در چه مسائلي مي‌بينيد؟

در آسيب‌شناسي رفتار و سياست اقتصادي در دولت نهم و دهم بايد به عدم وجود يك برنامه منسجم، عملكرد پروژه‌يي، عدم انجام برنامه چهارم و پنجم و برنامه عملياتي مثل بودجه اشاره كرد. پروژه‌يي رفتار كردن و سليقه‌يي رفتار كردن، آفت است. آفت بزرگ يك نظام اقتصادي اين است كه رييس دولتش باورها و سلايق شخصي خود را اساس تصميم‌گيري قرار دهد، آن هم بدون اينكه در مسير و فرآيند كار كارشناسي قرار گرفته باشد و به تاييد نخبگان و كارشناسان اقتصادي رسيده باشد. سليقه‌يي رفتار كردن و عدم تحقق ظرفيت‌هاي مجلس در حوزه قانونگذاري و نظارت، فضايي را پيش آورد كه ما در موقعيت فعلي از اقتصاد قرار داريم كه به هيچ‌وجه شايستگي و استحقاق آن را نداشتيم. الان در جامعه دچار شكاف عميق طبقاتي و فقر هستيم؛ در ادامه، فشارهاي ناشي از بيكاري مي‌تواند، چالش‌هاي اجتماعي را همراه داشته باشد و بازبيني در روش‌هاي حاكم يك ضرورت در نظام است.

راهكار مشخص شما براي برون‌رفت از اين وضعيت چيست؟

در حال حاضر به يك همگرايي جدي ميان مسوولان كشور نياز داريم.
آقايان بايد با يك طمانينه منطقي به استفاده از همه ظرفيت‌هاي عقلايي نظام براي حل مشكلات و مصايب پيش آمده اقدام كنند چراكه ريال در موقعيت تضعيفي جدي قرار گرفته است. مفهوم سقوط ريال و ضربه به پول ملي تفسيري غير از تضعيف اقتصاد ملي و مناسبات اقتصادي كشور ندارد. ضربه به اقتصاد توليد يعني ضربه به اقتصادهاي كلان كه نتيجه‌يي جز ترويج بيكاري، گسترش فقر و رقص بي‌محاباي تورم و افزايش شكاف طبقاتي نخواهد داشت. قطعا اگر مشكلات اقتصادي را حل نكنند فشارهاي اقتصادي و تنش‌هاي اجتماعي و امنيتي متولد خواهد شد. بنابراين بايد همه دست به دست هم بدهند و اين آقايان مسوول كشور را نصيحت رسانه‌يي، علمايي و نخبگاني دهند كه به جاي فرافكني و فرار از زير بار مسووليت‌ها به يك همگرايي و تشخيص صحيح از وضعيت و اهداف آني، كوتاه‌مدت و ميان‌مدت اقتصادي برسند. اقتصاد ايران در شرايط كنوني به مثابه مصدومي است كه ضربه خورده و دچار حادثه شده است و در حال حاضر به جاي رسيدگي به اين مصدوم كه اصلي‌ترين مداوايش جلوگيري از خونريزي است به حواشي اين مصدوم توجه مي‌شود. خونريزي اقتصاد ايران رها شده و همين بي‌توجهي به آن مي‌تواند خسارات جبران‌ناپذيري را به دنبال داشته باشد. هم‌اكنون مسوولان كشور به جاي آنكه هر چه سريع‌تر خونريزي اقتصاد ملي را متوقف كنند به جيغ و دادهاي اطراف مصدوم توجه مي‌كنند. به واقع اگر هرچه سريع‌تر راهي را براي جلوگيري از ارزش پول ملي پيدا نكنند ديگر در اين ميدان سياست كسي برنده نخواهد بود. البته دولت خيلي به اين امر توجه ندارد و همين مساله خطاي استراتژيك است كه به نظر مي‌رسد در راس آن دولت قرار دارد.

يعني معتقديد نابساماني اقتصادي تعمدي است؟

حرف من اين است كه برآورد غلط و تعمد در نارضايت‌سازي عمومي كاركرد سياسي دارد و اينها فكر مي‌كنند كه در اين فضا مي‌توانند به اهداف سياسي خود برسند، در حالي كه اين برآورد غلط است.

تعمدي نبوده؟

الان وقت اين نيست كه ببينيم قاصر و مقصور كيست. وضعيت اقتصادي ايران در حال حاضر به گونه‌يي است كه نبايد به دنبال اين باشيم كه دليل حادثه مستي و خطاي راننده بوده يا نقص فني. در حال حاضر و قبل از هر چيزي بايد به مصدوم كه اقتصاد معيشتي است، توجه شود؛ مخصوصا در نقطه‌يي كه خونريزي شده است. بنابراين بايد هرچه سريع‌تر از جهالت در تصميم‌گيري و غفلت و تغافل دولت در مديريت خارج شد كه اگر اين اتفاق نيفتد يقينا ديگر نمي‌توان گفت سوءتدبير‌ها باعث مصايب اقتصادي ايران شده است.

پنجشنبه، 13 مهر ماه 1391 برابر با 2012-10-04 ساعت 13:10
خبر بعدی : بر اساس نظرسنجی ها میت رامنی از اوباما پیشی گرفت
خبر قبلی : دخالت افراد غیرمسئول در موضوع جمهوری آذربایجان ممنوع


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -