احمدی نژاد: نوسانات ارز در بازار جنگ روانی است

احمدی نژاد: غربیها جنگ اقتصادی علیه ما به راه انداخته اند / جمهوری اسلامی ذره ای عقب نشینی نمی کند و با چهار تا تير و ترقه تكان نمیخورد.

ایسنا: محمود احمدي‌نژاد در نشست خبری امروز خود در پاسخ به اين پرسش كه "با توجه به نوسانات شديد ارز در روزهاي اخير،دولت چه برنامه‌اي براي سامان دادن به اين وضعيت دارد؟" گفت: نوسانات متعلق به امروز نيست و مدتي است بازار ما دچار نوسان است كه در اين روزها شديدتر شده است.وي با اشاره به اينكه تجارت خارجي در اقتصاد ايران سهم بالايي ندارد، خاطرنشان كرد: اين موضوع مي‌تواند دستمايه جنگ رواني گسترده باشد كه آثار رواني آن در بازار بالاست.

وي با طرح اين پرسش كه "مساله ارز از كجاست؟" گفت: چرا پارسال اين موقع اين حرف‌ها مطرح نبود؟ روشن است دو عامل دست به دست هم داده‌اند تا به ملت ايران فشار آورند كه عامل اول، بيروني و دوم عوامل دروني است.

احمدي‌نژاد به تحريم‌ها عليه ايران توسط دشمنان اشاره كرد و توضيح داد: خريد نفت از ايران مورد تحريم قرار گرفته است و با توجه به اينكه بخش قابل توجه درآمد ايران از ناحيه فروش نفت است، مساله‌اي خواهد بود و دوم كه بدتر از آن است، اين است كه مبادلات مورد تحريم قرار گرفته است يعني حتي اگر نفت فروخته شود جابجايي درآمد آن قابل هزينه كردن و جابجايي نباشد.

رييس‌جمهور با اشاره به اينكه همه توان دشمن براي اعمال اين تصميم بسيج شده است، تصريح كرد: يك جنگ پنهان، گسترده و سنگين در سطح جهان به صورت پراكنده اتفاق افتاده است و همكاران ما در بانك مركزي و نهادهاي مربوطه تلاش مي‌كنند تا راه‌حل‌ها را پيدا كنند و آنها نيز از طرف ديگر تلاش كرده و اين يك نبرد است.

وي با بيان اينكه موفق شده‌‌اند يك مقدار از فروش نفت ما را كاهش دهند، اظهار داشت: ان‌شاءالله جبران خواهيم كرد و بايد توجه داشته باشيم كه اين يك نبرد است و دشمن در اين عرصه تصور مي‌كند با اين فشارها مي‌تواند ملت ايران را در هم بشكند و البته ممكن است تصميمات جديدي نيز بگيرند.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه "پس از مساعدت شدن شرايط، راجع به ابعاد اين نبرد اقتصادي به ملت عزيز ايران توضيحاتي خواهم داد و در رابطه با عدد و رقم‌ها و چگونگي آنها و اينكه از چه شرايطي عبور كرده‌ايم موارد لازم را خواهم گفت"، تصريح كرد:‌ از داخل نيز با برخي اقدامات مواجه هستيم از جمله اقدامات عملي در بازار ارز و جنگ رواني، تبليغاتي كه به همراه دشمن عليه دولت سازماندهي شده است.

وي با بيان اينكه "در اقتصاد 1200 ميليارد توماني ايران، 100 ميليارد دلار مبادلات ارزي رقم بالايي نيست"، اظهارداشت: هميشه به نوعي عده‌اي بازار داخل را به قيمت‌هاي بيروني و به واردات گره مي‌زنند كه اين مربوط امروز نيست . آيا واقعا امسال ارزي كه بانك مركزي به بازار تزريق كرده است، تكافوي نيازهاي كشور را نكرده است؟. اينطور نيست.

رييس‌جمهور در ادامه، به آمار واردات و مقايسه آن در شش ماهه اول سال گذشته و امسال اشاره كرد و توضيح داد: ميزان واردات كشور در شش ماهه اول سال گذشته 17 ميليون و 840 هزار تن و در شش ماهه نخست امسال 19 ميليون و 121 هزار، پس به لحاظ وزني بيشتر شده است اما به لحاظ وزني كمي كاهش دارد. پارسال 22.5 ميليارد دلار كالا وارد شده و الان 26.5 ميليارد كه حدود 10 تا 12 درصد است يعني 10 درصد كالا كم شده است كه ان‌شاءالله در نيمه دوم جبران خواهد شد.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه "بانك مركزي ارز كالاهاي وارد شده را با توجه به شرايط موجود تامين كرده است"، گفت: پرسش اين است كه آيا نوسانات به خاطر مشكلات اقتصادي است؟ در حالي كه پاسخ "خير" است.

وي در ادامه گفت: مگر در يك روز صبح تا بعدازظهر چه اتفاق مهم اقتصادي مي‌افتد؟ كدام شرايط اقتصادي عوض مي‌شود؟ بانك مركزي كل نيازهاي كشور را به 10 اولويت تقسيم كرده كه اولويت هاي 1 و 2 مواد غذايي است بقيه را هم تنظيم كرده است.

احمدي‌نژاد اضافه كرد: مركز مبادلات هم تاكيد كرده كه هركس براي صادرات و واردات ارز مي‌خواهد مي‌تواند به اين مركز برود؛ مي‌ماند مقداري ارز براي مسافرتها كه آنرا هم بانك مركزي تامين كرده است. چطور است دو نفر سر يك چهارراه 200 دلار مبادله مي‌كنند و بقيه آن را سردست مي‌گيرند به بازار حمله مي‌كند و جنگ رواني ايجاد مي‌شود. من شنيده‌ام كه شبكه‌هاي خارجي برنامه‌هاي را خود را قطع كردند و فقط روي اين مساله مانور مي‌دهند.

رييس‌جمهور چنين اقداماتي را جنگ رواني دانست و افزود: مشخص است كه همه اينها يك جنگ رواني است معنايش اين نيست كه مشكلات نداريم اما بخش عمده‌ي از اين مشكلات را بانك مركزي وزارت صنعت و وزارت اقتصاد بر دوش گرفته است اما همه اينها حلقه‌هاي يك برنامه است. عده‌اي مي‌خواهند تمام برنامه‌هاي دولت را زير سوال ببرند و بگويند دولت باعث اين اتفاقات است.

وي ادامه داد: چطور يكجا يك موفقيتي پيدا مي‌شوند همه در آن شريكند حتي وقتي در يك مسابقه ورزشي برنده مي‌شويم همه هستيم؟ اگر بناست يك مشكلي پيدا شود همه روبرو دشمن بايستند رويشان را به سمت دولت كنند اين بحث ديگري است ما فدايي ملت ايرانيم اين هم روي آن.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه "اينجا جاي تسويه‌‌حساب‌هاي سياسي نيست"، افزود: كساني هستند كه خودشان مي‌دانند چقدر نفع دارند و در جلسات شركت مي‌كنند ولي در بيرون هم دولت را متهم مي‌كنند. چطور دي‌ماه و بهمن‌ماه سال گذشته مشكلي وجود نداشت و دولت به خوبي اداره مي‌كرد؟

وي گفت: من فكر مي‌كنم ملت ايران به فشارها غلبه پيدا خواهد كرد اگر چه دشمن همه فشارهايش را وارد مي‌كند.

رييس‌جمهور با بيان اينكه "فشارها فقط به سمت دولتها نيست بلكه بر روي ملتهاست"،تصريح كرد: همه اينها جنگ رواني است و البته تصميماتي گرفته شده است. البته مردم ما آرام هستند. دشمن يك سنگي را انداخته است ما بايد سنگ را برداريم به سمت خودشان پرتاب كنيم. همه قوا و دستگاه‌ها هم بايد پشتيباني كنند.

احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: مركز مبادلات ارزي در جلسات مشترك سه قوه به راهكارهاي رسيده است كه نظمي به بازار ارز بدهد و اينطور هرچه بانك مركزي ارز مي‌دهد معلوم نباشد به كجا مي‌رود به اندازه نيازهاي كشور ارز است و به ترتيب اولويت پرداخت مي‌شود. يك مقدار از اينها جنگ و فشار رواني و البته فشار دشمن است دشمن بيشتر از اينكه در ميدان عمل در جنگ رواني موفق بوده است. فرض كنيم مبادلات خارجي ما قطع شد؛ سهمش در اقتصاد ايران چقدر است؟ ما آنچه مربوط به هزينه‌هاي دولت است مدنظر قرار داده‌ايم و حد بودجه اعمال شده است. بايد در نقاط ضعف و قوت حمايت كنيم.


جمهوری اسلامی با چهار تا تير و ترقه تكان نمیخورد

محمود احمدي‌نژاد در ادامه نشست خبري خود با رسانه‌هاي داخلي و خارجي، در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مركزي خبر درباره اين‌كه واكنش ايران نسبت به ادعاي اخير آمريكا براي تشديد فشارها عليه ايران چيست، اظهار داشت: واكنش ما معلوم است، ما در كنار ملت ايران قرار داريم و از همه حقوق و تمامي ملت ايران، دفاع خواهيم كرد.وي افزود: روش آنها روشي شكست خورده و تكراري است كه قبلا نيز تجربه كرده‌اند، اما گويا علاقه‌مندند كه دوباره تجربه كنند.

رييس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار فونكس چين درباره تهديدات رژيم صهيونيستي عليه ايران و سخنان نتانياهو در سازمان ملل گفت: در شرايطي كه هستيم، مديريتي كه دنيا را اداره مي‌كند، به همين ترتيبي است كه مي‌بينيم و به اصطلاح ما ايراني‌ها، سگ‌ها را رها كرده‌اند و سنگ‌ها را بسته‌اند، به همين خاطر عده‌اي به راحتي به خود اجازه مي‌دهند كه هركسي را تهديد كنند.وي تصريح كرد: مهم‌تر از تهديدات، مديريتي است كه چنين اجازه‌اي به آنها مي‌دهد و ما واكنشي نمي‌بينيم. مديريت بين‌المللي بايد اصلاح شود و در غيراين‌صورت چند صهيونيست بي‌فرهنگ به خود اجازه مي‌دهند كه به راحتي ديگران را تهديد كنند. ملت ايران هيچ‌گاه مهاجم نبوده ولي همواره مدافع خيلي خوبي بوده است و تمام متجاوزان را پشيمان كرده است.

احمدي‌نژاد ادامه داد: ما چندان نگران نيستيم، چراكه ايران كشوري نيست كه با فرض اين‌كه آنها بخواهند تهاجمي كنند، با چهار تا تير و ترقه ايران تكان بخورد. ايران كشوري بزرگ است اما مشكل از مديريتي است كه در دنيا وجود دارد و جالب اين است كه ما شرايط كنوني مديريت جهان را در سازمان ملل ترسيم كرده‌ايم و آنها (رژيم صهيونيستي) با حرف‌هايشان صحبت‌هاي ما را مستند كردند.

رييس جمهور همچنين گفت: دشمن از تهديدات بيش از آنكه قصد حمله داشته باشد، در پي جنگ رواني است و بعضي نيز در داخل بي‌اطلاع از اين موضوع موج جنگ رواني دشمن را رله مي‌كنند.وي با بيان اين‌كه ايران كشوري عظيم و بزرگ است، افزود: البته اين‌كه دولت و احمدي نژاد اشتباه ندارد، چنين نيست و من هيچ‌وقت چنين ادعايي نكرده‌ام، اما ايران كشوري نيست كه با اين تهديدات آسيبي ببيند. تحليل دقيق من اين است كه حاكميت آمريكا به اين نتيجه رسيده است كه بايد دست و پاي آنها (رژيم‌صهيونيستي) را جمع كند؛ چراكه خرج‌شان بيش از منافع‌شان شده است.

احمدي‌نژاد ادامه داد: رژيم صهيونيستي به دنبال ماجراجويي است كه براي خود فرصتي ايجاد كند و خيال مي‌كند كه با تهديد ايران، اين فرصت براي آن ايجاد خواهد شد، اما اشتباه مي‌كنند، دوره آنها به پايان رسيده و اگر سرشان را پايين بيندازند و بروند، شايد در آينده جهان سهمي داشته باشند، اما هرچه ماجراجويي كنند، آينده خود را بدتر خواهند كرد.

سه شنبه، 11 مهر ماه 1391 برابر با 2012-10-02 ساعت 14:10
خبر بعدی : قیمت ارز و سکه در بازار دوباره افزایشی شد
خبر قبلی : دستگيری تعدادی در ارتباط با نوسانات ارزی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -