بحران ارز؛ "اقتصاد مقاومتی" به بار نشست

منصور امان

"اقتصاد مُقاومتی" به بار نشست، دُلار آمریکا 3 هزار تومان

یا شکستن یک رکورد تاریخی، "اقتصاد مقاومتی" آقای خامنه ای به ثمر نشسته است. شاید جهش ارزش دُلار آمریکا از روی مرز 3 هزار تومان، به لحاظ اقتصادی برای کشور و مردُمانش یک مُصیبت باشد، اما برای "رهبر" که در قالب طرح اقتصادی اش وعده روزهای سیاه بیشتری را به جامعه داده است، یک سند مُحکم از "مُقاومت" او در برابر هر شکلی از خرد و تدبیر به حساب می آید.

به مُوازات آنکه آیت الله خامنه ای و همدستانش پیگیرانه در حال لفاظی جنگی، تنش افروزی در منطقه و دمیدن بر آتش بُحران هسته ای هستند، شیرازه های اقتصاد پترو دُلاری کشور با شتاب تمام در حال از هم گُسستن است و همراه آن، شرایط کار و معیشت جامعه رو به وخامت می گذارد.

روند سُقوط ارزش پول ملی بلافاصله پس از اعلام تحریمهای نفتی و بانکی نشان می دهد که "نظام" به طور عملی قادر به کُنترُل و مُدیریت پیامدهای بُحرانی که آگاهانه به وجود آورده، نیست. منابع "خودی"، از ناتوان شدن دولت در تامین هزینه های ضروری خود خبر می دهند و تصمیم محرمانه ی قطع بودجه بخشی از دستگاه های دولتی از شهریورماه را فاش می سازند.

با این وجود، گُذاشتن بار اصلی صرفه جویی در بخش دولتی و قطع خدمات و امکانات عُمومی، اجبار نیست، بلکه یک انتخاب است. واقعیت این است که "نظام" تحت شرایطی که منابع درآمد آن به گونه دردناکی محدود گردیده، لیست الویتهای خود را تنظیم کرده است. در این فهرست که جوهره آن را بقای حُکومت تشکیل می دهد، مخارج اُتمی، هزینه های دستگاه سرکوب، تغذیه سوریه و خرید حمایت سیاسی خارجی در صدر قرار گرفته است.

در این چارچوب، آثار ویران کننده ای که به عُنوان مثال "تبدیل پول ملی به کاغذ پاره" برای صنایع کشور یا برای میلیونها مُزدبگیر دارد، هزینه های جانبی اهداف برتر "آقا" و شُرکا به شمار می رود.

سه شنبه، 11 مهر ماه 1391 برابر با 2012-10-02 ساعت 01:10
خبر بعدی : استخراج قوانین و تخلفات رانندگی از قرآن
خبر قبلی : مفهومی غیرِ باژگونه از سکولاریسم - کوروش اعتمادی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -