دلیل حمایت احمدی نژاد از برقراری رابطه با آمریکا

شفاف: حضور محمود احمدی نژا د در نیویورک و در اجلاس سازمان ملل همواره با حاشیه هایی همراه بوده است. حاشیه هایی که در هشتمین حضور وی در مجمع عمومی سازمان ملل نیز وجود داشت و از حمله به مهمان پرست گرفته تا سخنان رئیس جمهور درباره ارتباط با آمریکا همه و همه حاشیه ساز شده است.

رئیس جمهور در این دوره از حضور خود در سازمان ملل مواضع نرمتری نسبت به ارتباط با آمریکا اتخاذ کرد که انتقادهای بسیاری را در داخل کشور به همراه داشت.

محمود احمدی نژاد در بخشی از سخنان خود گفته بود: بنده جزء کسانی هستم که معتقدم امکان تداوم این شرایط بین ایران و آمریکا وجود ندارد و باید این وضعیت بهبود یابد. دو کشور بزرگ، موثر و قدرتمند، 33 سال است که رودرروی یکدیگر قرار گرفته اند و اگر در این مدت هم افزا با یکدیگر عمل کرده بودند امروز شرایط بین المللی شکل دیگری داشت.

وی همچنین در اظهاراتی عجیب در مصاحبه با یک پایگاه آمریکایی در خصوص فیلم موهن ضد اسلامی اعلام کرده: من اعتقاد ندارم که دولت آمریکا پشت این کردار زشت و توهین آمیز بوده است اما واکنش‌ها در بسیاری از کشورهای اسلامی و البته ایران، انعکاس دهنده مخالفت ملت‌ها با سیاست اشغالگری و سلطه جویی آمریکا بود.

این اظهارات و اکنش های تندی در داخل کشور به همراه داشت و این واکنش ها همچنان ادامه دارد هر چند که گمانه زنی ها بر این اساس بود که ممکن است رئیس جمهور در خصوص این اظهارات با مقام معظم رهبری مشورت داشته باشد اما سخنان مشاور ویژه مقام معظم رهبری این احتمال را به طور کامل رد می کند.

بعد از انتقادات تند سیاسیون اما این بار نوبت مشاور ویژه مقام معظم رهبری بود تا اظهارات رئیس جمهور در نیویورک را رد کند.

علی اکبر ولایتی در این خصوص گفت: سیاست کلی ایران در خصوص ارتباط با آمریکا مانند گذشته است و هیچ تصمیمی در تغییر این سیاست گرفته نشده و ایران به سیاست‌های استوار گذشته که پایه گذار آن امام(ره) بود و رهبر معظم انقلاب نیز آن را تایید کرده پایبند است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در حاشیه مراسم افتتاحیه سال تحصیلی دانشگاه عالی دفاع درباره اظهارات رئیس جمهور در نیویورک مبنی بر امکان برقراری ارتباط میان تهران و واشنگتن و اینکه آیا دولت‌ها و روسای جمهور مختلف می‌توانند پیشنهاد و یا اقدامی به منظور برقراری این ارتباط انجام دهند، گفت: سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با آمریکا همچنان مثل گذشته است و هیچ تصمیمی برای تغییر این سیاست در نظام جمهوری اسلامی ایران گرفته نشده است.تا به این ترتیب احتمال مشورت محمود احمدی نژاد با مقام معظم رهبری در این خصوص منتفی شود.

وی در ادامه افزود: ایران بر سیاست‌های استوار گذشته خود که پایه گذار آن امام خمینی(ره) بود و مقام معظم رهبری نیز آن را تایید کرده است، پایبند است.

به این ترتیب، معلوم نیست گه چگونه محمود احمدی نژاد به یکباره مواضع خود را نسبت به ارتباط با آمریکا تغییر داده است. هرچند که بنا بر گفته برخی سیاسیون سخنان اخیر احمدی نژاد در این باره، از جنس تفکرات انحرافی است.

به عنوان مثال عوض حیدر پور در این خصوص با اشاره به رد پای جریان انحرافی در صحبت های رییس جمهور گفته بود: به نظر می رسد این دیدگاهها-ارتباط با آمریکا- از جنس تفکرات جریان انحرافی است. یک نگاه کلی در مجموعه دولت وجود دارد که منطبق بر آرمانهای حضرت امام(ره) ، مش و مرام جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران و تدابیر ابلاغی مقام معظم رهبری نیست و در واقع تعبیری که در چند سال گذشته داشتیم حرفهای حلقه انحرافی اطراف احمدی نژاد است و فکر می کنیم تحت تاثیر حرفهای آن حلقه انحرافی چنین اظهار نظری کردند.


یکشنبه، 9 مهر ماه 1391 برابر با 2012-09-30 ساعت 13:09
خبر بعدی : حرف سازش هرگز، گاوچران‌ها جری‌تر می‌شوند
خبر قبلی : خواسته هاشمی رفسنجانی از قوه ‌قضائیه


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -