موافقت نظامیان میانمار با ریاست‌جمهوری سوچی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تین سین رئیس جمهور میانمار اعلام کرد مخالفتی ندارد که آنگ سان سو چی (مخالف سرشناس میانماری) در صورتی که مردم بخواهند، جانشین او شود ضمن آنکه تأکید کرد او قدرتش را ندارد که به تنهایی قانون اساسی را تغییر دهد تا آنگ سان سو چی به ریاست جمهوری برسد.

رئیس جمهور میانمار یکشنبه در مصاحبه ای تلویزیونی اعلام کرد: «اگر مردم (آنگ سان سو چی) را بخواهند او خواهد پذیرفت». وی افزود: «ما اکنون با هم کار می کنیم و مشکلی بین ما وجود ندارد».

حزب اتحادیه ملی برای دموکراسی، حزب آنگ سان سو چی، از بخت بالایی برای پیروزی در انتخابات پارلمانی سال دو هزار و پانزده برخوردار است. این حزب در انتخابات پارلمانی میاندوره ای که آوریل گذشته برگزار شد چهل و سه کرسی از چهل و چهار کرسی باقیمانده پارلمان را از آن خود کرد.

آنگ سان سو چی بیوه یک انگلیسی و مادر دو فرزند دارای تابعیت انگلیس است و بنابراین بر اساس قانون اساسی مصوب سال دو هزار و هشت میانمار، نمی تواند مدعی ریاست جمهوری شود.

تین سین در این باره گفت: «من به تنهایی نمی توانم قانون اساسی را اصلاح کنم. نمایندگان پارلمان و مردم باید از چنین تغییر احتمالی حمایت کنند».

وی همچنین خاطر نشان کرد ارتش که یک چهارم کرسی های پارلمان را در اختیار دارد و نزدیک به نیم قرن، تاآوریل دو هزار و یازده، کشور را اداره می کرد، نقش مهمی در کشور دارد.

وی تصریح کرد: «قانون اساسی به صراحت مسئولیت ارتش را تعریف کرده است، ما نمی توانیم ارتش را از سیاست جدا کنیم».

رئیس جمهور میانمار این هفته در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل تقدیر ویژه ای از آنگ سان سو چی به عمل آورد و از تلاش هایش برای برقراری دموکراسی استقبال کرد.

وی روز یکشنبه گفت: «آنگ سان سو چی در جناح مخالف بود اما اینک یک همکار است».

وی افزود: «ما همه برای کشور کار می کنیم».

رئیس جمهور میانمار با آغاز اصلاحات در کشورش از یک سال و نیم پیش، به ویژه با آزاد کردن صدها زندانی سیاسی و اجازه دادن به آنگ سان سو چی برای ورود دوباره به عرصه سیاسی قانونی، جامعه بین الملل را در مورد صداقت خود متقاعد کرد. وی توانست تعلیق یا لغو بیشتر مجازات های غربی را بر ضد کشورش به دست آورد.

یکشنبه، 9 مهر ماه 1391 برابر با 2012-09-30 ساعت 10:09
خبر بعدی : تشکیل دولت وحدت ملی مغایر با مصالح نظام است
خبر قبلی : دولت لیبی سلاح‌های غیرقانونی را جمع‌آوری می‌کند


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -