نورپردازی تهران بر اساس آزمون و خطا است

تهران از معدود کلان‌شهرهای دنیا است که نه فقط زندگی شبانه ندارد بلکه شب‌ها تاریک و بی‌رمق است. شهرداری چندسالی است که نورپردازی برخی بناها و پل‌ها را دستورکار قرار داده اما روشی که شهرداری برای این نورپردازی‌ها به کار برده انتقاد بسیاری را برانگیخته است. روشی که احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران آن را« مدیریت آزمون و خطا» می‌نامد.

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه شهری ـ روش‌های مبتدیانه سازمان زیباسازی شهر تهران و شهرداری‌های مناطق در استفاده از نور و ریسه‌ها یکی از انتقادها به این روش نورپردازی است. مسجدجامعی معتقد است که نوع نورپردازی‌ها یا ناشی از شتابزدگی مدیران است چرا که« عمر مدیریت‌ها در شهرداری کوتاه است و هرکسی می‌خواهد یک کاری را به نتیجه برساند» و یا ناشی از« از مدیریت آزمون و خطا» است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در گفتگو با CHN برای برطرف کردن این اغتشاش‌های نوری طرحی را پیشنهاد می‌کند. به گفته او زمانی در سازمان زیباسازی طرحی از طرف کمیسیون فرهنگی شورا ارائه شد تا در یک راسته تجربه‌ای از نورپردازی انجام شود تا با نقد آن بتوان به یک الگو در این زمینه رسید.

مسجدجامعی قسمتی از مشکل نور در تهران را نبود تجربه کافی و مطالع در این زمینه می‌داند و معتقد است که نباید به صورت ناگهانی و بدون مطالعه کار نورپردازی را به یک شرکت واگذار کرد و باید در این زمینه یک الگو ایجاد کرد.

تجربه کشورهای مجاور ایران در نورپردازی بناهای ارزشمند شهری یکی از مثال‌هایی است که مسجدجامعی درباره شیوه درست نورپردازی می‌زند. به عقیده او نورپردازی ایاصوفیه و مسجد آبی در استانبول به خودی‌خود یک جاذبه توریستی است که باعث می‌شود بنا در شب زیباتر دیده شود چرا که اگر کس قصد یک عکاسی ماندگار از این شهر را داشته باشد باید بخشی از آن در شب انجام شود و جلوه‌ای که نور به شهر می‌دهد حس و حالت متفاوتی از روز دارد.

گذشته بر این قرار بود کمیته‌ای در سازمان زیباسازی تشکیل شود که استادان دانشگاه و کارشناسان در آن عضو باشند و برای نورپردازی شهر تصمیم‌گیری کنند. مسجدجامعی از سرنوشت این کمیته بی‌اطلاع است اما می‌‌گوید: زمانی این جلسه‌ها تشکیل می‌شد که خیلی هم موثر بود و خیلی از فعالیت‌ها قاعده‌مند شد که نور هم یکی از بخش‌هایش بود. در این جلسات هم صاحب‌نظران و مدیران فرهنگی شرکت می‌کردند هم مدیران دستگاه‌های مرتبط فرهنگی بودند. این جلسات را ما در کمیسیون فرهنگی برگزار می‌کردیم که تعطیل شد.

شنبه، 8 مهر ماه 1391 برابر با 2012-09-29 ساعت 11:09
خبر بعدی : بیکاری ۱۳۰۰ کارگر پویا خودرو شرق طی ۸ ماه
خبر قبلی : اسامی فرار مغزها منتشر شد!!!


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -