نصب مجسمه‌ای 4 متری در عرصه پل سفید اهواز

«پل سفید» نماد شهر اهواز را برای دومین بار مورد تعرض قرار گرفت. پل سفید اولین پل معلق ایران و چهارمین پل معلق جهان در سال 1387 به‌ثبت ملی رسیده است. هم‌اکنون مسئولان شهری با نصب مجسمه 4 متری به‌نام دفاع مقدس در کنار آن نه‌تنها حریم که منظر بصری پل را مخدوش کرده‌اند.

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ «پل سفید» نماد شهر اهواز را برای دومین بار مورد تعرض قرار گرفت. پل سفید اولین پل معلق ایران و چهارمین پل معلق جهان در سال 1387 به‌ثبت ملی رسیده است. هم‌اکنون مسئولان شهری با نصب مجسمه 4 متری به‌نام دفاع مقدس در کنار آن نه‌تنها حریم که منظر بصری پل را مخدوش کرده‌اند. این‌درحالی است که فعالان میراث‌فرهنگی خوزستان معتقدند نصب این مجسمه در هر نقطه‌ای از شهر وجود دارد و نباید ضوابط میراث‌ و حریم منظری این اثر را از بین برد.

«نادره وائلی زاده»، فعال میراث‌فرهنگی در این‌باره به CHN گفت: «شهرداری اهواز در چند روز گذشته مقدمات نصب مجسمه‌ای 4 متری با دو تن وزن را در غرب پل سفید (پل معلق) فراهم کرده، این سازه بتنی که قرار است به زودی رونمایی شود، مانع دید پل سفید می‌شود و اصطلاحا متعرض حریم منظری این اثر ملی می‌شود.»

پل سفید اهواز نخستین پل فلزی معلق ایران و چهارمین پل معلق فلزی جهان است که نماد شهر اهواز و بلکه خوزستان به شمار می‌آید. این پل در سال 1315 روی رودخانه کارون ساخته شده و در 26 آبان ماه 1378 با شماره ثبت 2493 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در این میان به گفته وائلی زاده حتی کارشناسان میراث فرهنگی ساخت سازه جدید را بدون در نظر گرفتن بناهای تاریخی غیرقانونی می‌‌دانند. چنانچه هر سازه‌ای که مانع دید یک بنای تاریخی شود تعرض به آن اثر به شمار می‌آید و از نظر حقوقی قابل پیگیری است.

همایون حاتمیان با بیان اینکه این مسئله باید از سوی اداره میراث فرهنگی دنبال شود، اعتراض نسبت به این تعرض آشکار را از وظایف ذاتی این اداره کل عنوان کرده و ادامه می‌دهد: «هر گونه اقدام عمرانی در اطراف یک اثر تاریخی باید با نظر کار‌شناسان میراث فرهنگی و رعایت ضوابط این گونه بنا‌ها باشد.»

این کارشناس اعتقاد دارد، حریم منظری پل سفید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و هیچ سازه‌ای نباید مانع دید شهروندان یا گردشگرانی شود که روی رودخانه قایق سواری می‌کنند.

گفته می‌شود این دومین بار است که شهرداری اهواز متعرض «پل سفید» می‌شود. چند سال پیش طرح پل جزیره شادی را به فاصله اندک از پل سفید و با سازه‌ای مشابه این پل، بدون ممانعت میراث فرهنگی اجرا کرد. شاید سکوت میراث فرهنگی خوزستان بود که به شهرداری جرات تکرار این تخلف را داده است. این درحالی است که با وجود پیگیری فعالان میراث‌فرهنگی، شهرداری اهواز حاضر به پاسخگویی در مورد این سازه نشد.

چهارشنبه، 5 مهر ماه 1391 برابر با 2012-09-26 ساعت 13:09
خبر بعدی : تلاش‌های عربستان و امارات در راه هسته ای شدن
خبر قبلی : حکومتی کردن یک تصمیم خودجوش مردمی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -