به ازای هر نفر ۲ دندان کشیده یا پوسیده وجود دارد

رئیس انجمن سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی در گفتگو با خبرنگار سینانیوز با توجه به افزایش پوسیدگی دندان در بین نوجوانان بیان کرد: «از لحاظ آمار سنی بدست آمده، نوجوانان ۱۲ ساله از لحاظ پوسیدگی دندان نیاز به توجه بیشتری دارند. این آمار حاکی از آن است که به ازای هر نفر حدود ۲ دندان کشیده و یا در حال پوسیدگی وجود دارد.»

وی افزود: «ادامه تمرکز روی این سن باید تا حدود ۱۸ سالگی ادامه داشته باشد تا سن بلوغ خاتمه و بتوان تا حد امکان از پوسیدگی و بیماری‌های دهان و دندان جلوگیری کرد.»

شیوع پوسیدگی دندان در بین نسل جدید
دکتر نصیبی با تاکید بر پوسیدگی دندان و شیوع آن در بین نسل جدید گفت: «از بین بیماری‌های موجود از قبیل سرطان دهان و لثه، حوادث ایجاد شده برای دندان مانند از دست دادن دندان در حوادث رانندگی، بازی‌های کودکانه و غیره، پوسیدگی بیشتر از سایر عوامل در بین نسل جدید شایع است که با کنترل پوسیدگی و مراجعه به موقع بیمار، می‌توان تا حدودی از بار این بیماری در جامعه کاست.»
وی با اشاره به گسترش پوسیدگی دندان در مناطق روستایی بیان کرد: «پوسیدگی دندان به دلیل دسترسی آسان، هجوم رژیم غذایی غرب و قیمت مناسب مصرف مواد قندی و مضر علاوه بر جوامع شهری در روستا‌ها نیز گسترش یافته است. متاسفانه به علت پایین بودن فرهنگ سلامت دهان و دندان و عدم وجود آموزش به خصوص در روستا‌ها شاهد گسترش عارضه‌های دندان در این مناطق هستیم.»

پیشی گرفتن خدمات درمان بر پیشگیری
رئیس انجمن سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی در پاسخ به سوال خبرنگار سینانیوز مبنی بر اهمیت گسترش فرهنگ بهداشت دهان و دندان به ویژه در مناطق روستایی و جایگاه آن در طرح پزشک خانواده پاسخ داد: «عدم حضور دندانپزشک در اجرای طرح پزشک خانواده یک نقص بزرگ است. حضور دندانپزشک و یا بهیار دندانپزشک در طرح اجرای پزشک خانواده به خصوص در جوامع روستانشین بسیار حائز اهمیت است که می‌توان نتایج مطلوب آن را تا ۱۰ الی ۱۵ سال آینده به وضوح احساس کرد.»
وی با توجه به افزایش خطای دندانپزشکان اظهار کرد: «خدمات دندانپزشکی در کشور بیشتر در حوزه درمان بیش از حوزه پیشگیری فعال است. با گسترش بیش از حد درمان وجود خطای ناچیز یک امر طبیعی است. برای کاهش خطا و حجم کاری داندانپزشکان در مرحله اول باید از بروز بیماری جلوگیری کرد تا پزشک وقت بیشتری را برای یک بیمار صرف کند و از حجم حضور بیمار در مطب‌ها و خستگی پزشک تا حدودی کم شود.»

افزایش خطای دندانپزشکی
دکتر نصیبی در پایان خاطر نشان کرد: «با وجود هزینه‌های سنگین دندانپزشکی، نامه های شکایت آمیز مردم حاکی از آن است که خطای دندانپزشکی افزایش یافته اما آمار دقیقی از آن در دست نیست. پس از بروز خطا توسط دندانپزشک بیمار از طریق پزشکی قانونی، مراجع قضایی و سازمان نظام پزشکی می تواند شکایات خود را اعلام و پیگیری ‌کند. خطا‌ها باید از سوی این نهاد‌ها به پزشکان ارائه شود تا از این طریق بتوان بار هزینه مردم را کاهش داد و عملکرد پزشکان کم تجربه و افرادی که بدون آگاهی از بیماری فرد، خود سرانه به درمان بیمار می‌پردازند را پیگیری و بررسی کرد.»

سه شنبه، 4 مهر ماه 1391 برابر با 2012-09-25 ساعت 12:09
خبر بعدی : فایده سفر ۱۲۰ نفر به نیویورک چیست؟
خبر قبلی : قحطی در کمین دارو


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -