قفل دلار بر صنعت نشر و نبود نظارت بر قيمت کاغذ

پاسکاري مشکل کاغذ بين سازمان صنعت و معدن و ارشاد اسلامي
مدتي است گراني کاغذ بر سر ناشران سنگيني مي کند و چشم هاي نگران آنان به بي رمقي صنعت «امتداد دار نشر» دوخته شده است. در اين اوضاع نابسامان افزايش قيمت دلار، ظاهراً نظارتي بر قيمت فروش کاغذ وجود ندارد و برخي از اين آب گل آلود ماهي مي گيرند.فقدان نظارت بر قيمت کاغذ ناشران و چاپخانه داران و در نتيجه بازار کتاب را تحت تاثير قرار داده است طوري که برخي از کاهش تيراژ کتاب و حذف کتاب از سبد خانوار اظهار نگراني کرده اند.

قيمت کاغذ منطقي نيست
مديرعامل تعاوني ناشران خراسان رضوي در گفت وگو با روزنامه خراسان مي گويد: در حال حاضر وضعيت کاغذ نابه سامان است و تمهيداتي براي اين مسئله انديشيده نشده است.مهدي نصيرزاده با بيان اين که قيمت کاغذ اصلاً منطقي نيست مي افزايد: کاغذهاي موجود در بازار با ارز دولتي وارد شده است ولي عده اي در پي سوءاستفاده از اين قضيه هستند و کاغذ ديروز را با قيمت فعلي دلار مي فروشند.وي ادامه مي دهد: سال قبل قيمت هر بند کاغذ ۳۲هزار تومان و حداکثر ۴۰ هزار تومان بود اما هم اکنون اين قيمت به بيش از ۹۵ هزارتومان رسيده است.


نبود نظارت و سوءاستفاده دلالان
نصيرزاده با انتقاد از نبود نظارت بر توزيع کنندگان کاغذ مي گويد: نظارت بر فروش کاغذ از مبدأ بايد آغاز شود و تا زماني که به دست مصرف کننده مي رسد ادامه يابد.وي با اشاره به افزايش ۲ برابري قيمت دلار نسبت به سال گذشته مي گويد: قيمت کاغذ موجود در بازار بر مبناي قيمت فعلي هم نيست بلکه دلالان از وضعيت بازار و نبود نظارت سوءاستفاده کرده و کاغذ را بر مبناي دلار ۳هزار و ۴۰۰ تومان مي فروشند در حالي که دلار هيچ گاه به اين قيمت نرسيده است.مديرعامل تعاوني ناشران استان مي افزايد: در حال حاضر صنعت نشر با کاغذ ۹۷ هزار توماني قفل شده و قيمت چاپ هر صفحه کتاب نيز حداقل ۲ برابر افزايش يافته است.


حذف تدريجي کتاب از سبد خانوار
وي با اشاره به افزايش ۵۰ درصدي قيمت کتاب در بازار مي گويد: با توجه به اين که کتابخواني در جامعه نهادينه نشده است و اقشار کتابخوان عموما ً از قشر متوسط جامعه هستند، کتاب اولين چيزي است که از سبد خانوار حذف مي شود که اين موضوع فرهنگ جامعه را نيز تحت تاثير قرار مي دهد. نصيرزاده با بيان اين که از ۵۰۰ موسسه انتشاراتي، حدود ۲۵۰ موسسه در استان فعال هستند، اظهار مي کند: معلوم نيست با اين وضعيت کاغذ چند درصد از اين موسسات فعالند.


چاپ کتاب به يک دهم رسيده است
رئيس اتحاديه کتاب و نوشت افزار مشهد نيز از کاهش چاپ کتاب سخن مي گويد و مي افزايد: در حالي که در ۶ ماهه اول سال گذشته ۲۰ کتاب چاپ کرده بوديم، امسال فقط ۲ کتاب چاپ کرده ايم و منتظر ارزان تر شدن قيمت کاغذ هستيم. رستگار مقدم ادامه مي دهد: گراني کاغذ بر قيمت کتاب تاثير گذاشته و قيمت آن ۴۰ تا۵۰ درصد افزايش يافته است.


بحث نظارت بر قيمت ها به سازمان صنعت، معدن و تجارت برمي گردد
معاون فرهنگي اداره کل ارشاد اسلامي خراسان رضوي نيز درپاسخ به سوال «خراسان رضوي» مي گويد: بحث نظارت بر قيمت ها به سازمان صنعت، معدن و تجارت برمي گردد اما وزارت ارشاد در برابر ناشران و چاپخانه داران نيز تکاليفي دارد.سيدسعيد سرابي با بيان اين که مسئله گراني کاغذ کشوري است و استان تاثير بسزايي نمي تواند بر آن داشته باشد ، مي افزايد: با اين وجود با توجه به مشکلات ناشران و چاپخانه داران جلساتي را با آ ن ها داشته ايم و مطالبات آنان را با معاونت فرهنگي وزارت ارشاد در ميان گذاشته ايم.وي ادامه مي دهد: با توجه به بحراني شدن صنعت چاپ و نشر، کميته اي در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تشکيل شده و موضوع را پي گيري مي کند.


قيمت کاذب کاغذ
سرابي اظهار مي کند: نوسان قيمت دلار نبايد به اين سرعت بر قيمت کاغذ تاثير داشته باشد و قيمت فعلي کاغذ، قيمت کاذبي است که بايد با نظارت هر چه بيشتر بر آن به قيمت واقعي برگردد.


نظارت و کنترل به عهده واحدهاي بازرسي و بازرگاني داخلي سازمان است
رئيس اداره بازرگاني خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کنترل و نظارت بر توزيع کنندگان کاغذ در استان را وظيفه واحد بازرسي و بازرگاني داخلي اين سازمان عنوان مي کند و مي افزايد: چنان چه نظارت مناسبي انجام نشود و نرخ گذاري صورت نگيرد فروشندگان کاغذ اين کالا را گران تر از آن چه بايد باشد مي فروشند.

غلامرضا کاملان با بيان اين که البته براي کنترل هم دستورالعمل مشخص و مدوني وجود ندارد، مي گويد: در حال حاضر صرفا به کالاهاي اساسي مثل گندم، برنج، گوشت، روغن و همچنين داروها ارز مرجع تعلق مي گيرد و کاغذ از اين نظر مستثنا است بنابراين کاغذ با ارز آزاد وارد کشور مي شود.

وي در پاسخ به اين سوال که چرا با توجه به ۲ برابر شدن قيمت ارز، کاغذ با ۳ برابر قيمت به فروش مي رسد، مي گويد: اين به نظارت و کنترل برمي گردد و بايد ديد مسئولان اين قسمت ها چه مشکلي دارند ولي در مجموع اگر ۱۰ درصد قيمت کالايي افزايش داشته باشد بيش از ۱۰ درصد در بازار تأثير مي گذارد.

پنجشنبه، 30 شهریور ماه 1391 برابر با 2012-09-20 ساعت 11:09
خبر بعدی : ۳۰ درصد تصفيه خانه هاى كشور به بازسازى نياز دارد
خبر قبلی : دو برابر شدن آمار مبتلايان سرطان طی 30 سال آينده


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -