ترس پوتین از ادامه فعالیت نهادهای آمریکايی در روسیه

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از مسکو نوشت، دولت روسیه امروز آژانس آمریکایی توسعه بین المللی موسوم به یو.اس.اید را به تلاش برای نفوذ در سیاست داخلی روسیه متهم کرد و به این آژانس تا اول اکتبر مهلت داد تا فعالیتهایش را در این کشور متوقف کند

روسيه فعاليتهای آژانس توسعه بين‌المللی آمريکا را در روسيه متوقف کرد

به گزارش رویتر از مسکو، دولت روسیه در اقدامی که یک ضربه سخت به تلاش‌های آمریکا برای تقویت مناسبات با مسکو است، واشنگتن را مجبور کرد که دفتر آژانس امداد رسان خود را در مسکو تعطیل کند.

روسیه به آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا تا اول اکتبر فرصت داده که پس از دو دهه فعالیت و صرف بیش از دو میلیارد و 600 میلیون دلار برای آنچه آمریکا مبارزه با بیماری‌ها، حفظ محیط زیست، تقویت جامعه مدنی و مدرن سازی اقتصاد خوانده است، به فعالیتهای خود در مسکو پایان دهد.

تحلیلگران همچنین می‌گویند که انگیزه های سیاسی در این تصمیم کرملین موثر بوده است.

ولادیمیر پوتین که تا سال 2008 به مدت هشت سال رئیس جمهور روسیه و پس از آن چهار سال نخست وزیر این کشور بود، در ماه مه پس از کسب دو سوم آرا انتخاباتی ، برای سومین بار رئیس جمهور روسیه شد.

متیو روخانسکی از بنیاد بین‌المللی صلح کارنگی گفت، اگر به تنش‌های قبل و بعد از انتخابات روسیه (که کرملین آنها را از سوی سازمان‌های غیردولتی خارجی می‌دانست) و اختلافات عمیق بر سر فعالیت‌های آمریکا در خاورمیانه توجه کنید، درخواهید یافت که چرا روسیه این تصمیم را اتخاذ کرده است.

اگرچه باراک اوباما با برنامه احیای روابط با روسیه پا به کاخ سفید گذاشت و نتایجی نظیر پیمان کنترل تسلیحاتی استارت را در سال 2010 با مسکو به امضا رساند، ولی دو کشور در مورد مسائل مختلف نظیر سوریه و طرح استقرار سامانه موشکی و تحولات کشورهای عربی اختلاف نظر دارند.

یک مقام آمریکایی گفت، تعطیلی این دفتر روی فعالیت 13 دیپلمات و 60 تن از کارکنان محلی آن تاثیر می‌گذارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود، اگرچه حضور فیزیکی این آژانس در روسیه خاتمه می‌یابد اما ما همچنان نسبت به حمایت از دموکراسی، حقوق بشر و توسعه یک جامعه مدنی قوی در روسیه ادامه می‌دهیم و منتظر همکاری با سازمانهای غیردولتی این کشور هستیم.

از سوی دیگر سناتور جمهوری‌خواه جان مک کین اعلام کرد، تصمیم دولت روسیه برای پایان دادن به تمام فعالیتهای اژانس توسعه بین‌الملل آمریکا در روسیه یک توهین به واشنگتن و خاری در چشم دولت اوباما است.

یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا نیز نسبت به این تصمیم دولت روسیه ابراز تاسف کرد.

این مقام که خواست نامش فاش نشود افزود، ما این واقعیت را می‌دانیم که دیگر قادر به کاری که قبلا انجام می‌دادیم نخواهیم بود.

وی گفت، دولت آمریکا به دنبال راههایی برای حمایت از سیاست‌های خود در روسیه خواهد بود.

چهارشنبه، 29 شهریور ماه 1391 برابر با 2012-09-19 ساعت 10:09
خبر بعدی : قطع پروازهای دو شرکت هواپیمایی اروپایی به ایران
خبر قبلی : پاسداران: پخش فوتبال خاصیتی برای امت حزب‌الله ندارد


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -