سایه بیکاری بدنبال ۵۰۰ کارگر پتروشیمی اصفهان

خودداری پتروشیمی از پرداخت بدهی ۴ ساله و امضاء قراداد خرید مواد اولیه از پالایشگاه/ بازگشایی کارخانه پتروشیمی اصفهان تا آخر هفته با پادرمیانی استاندار و وزیر نفت و نجات ۵۰۰ کارگر از خطر بیکاری.

اختلاف میان یک کارخانه شبه دولتی با یک کارخانه خصوصی که به تعطلیلی پتروشیمی اصفهان انجامید قرار است با میانجی گری وزیر نفت و استاندار اصفهان تا آخر هفته حل شود تا ۵۰۰ کارگر این کارخانه خصوصی، از خطر بیکاری نجات یابند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در اصفهان، کارخانه پتروشیمی اصفهان، صنعت پایین دستی است که ۱۳ سال بعد از احداث پالایشگاه اصفهان و برای تبدیل مواد خام پالایشگاه به مواد اولیه کارخانه‌های رنگ سازی، سم سازی، پلاستیک سازی، تولیدکنندگان محصولات شوینده صنایع نظامی، الیاف پلی استر، خودروسازی و... ایجاد شد.

اما این همکاری با خصوصی سازی پتروشیمی و شبه دولتی ماندن پالایشگاه روز به روز دشوار‌تر شد تا جایی که سرانجام هفته گذشته، کارخانه پتروشیمی تعطیل شد و مدیرعامل آن اعلام کرد: متاسفانه بیش از ۷۰ روز است که تعطیل هستیم، اما به دلیل عدم تشویش اذهان عمومی و نبود گرفتاری برای مسئولان امر، سکوت را اختیار کرده‌ایم.

دلایل اختلاف كارخانه شبه دولتی با بخش خصوصی

محمدابراهیم یاوری با تاکید بر اینکه ۲۰ درصد از سهام پالایشگاه اصفهان متعلق به وزارت نفت و امور کشور و ۳۰ درصد نیز به نام سهام عدالت و دولتی است است، افزود: با وجود اینکه این کارخانه را خصوصی قلمداد می‌کنند، نیست زیرا این شرکت به طور کامل دولتی بوده و باید بر اساس مقررات و قوانین مدیریت آن نیز باید توسط وزارتخانه نفت اجرایی شود.

وی آغاز اختلاف طلب و بدهی پالایشگاه و پتروشیمی اصفهان را مربوط به ۴. ۵ سال قبل دانست و گفت: حجم بدهی‌های این شرکت به پالایشگاه اصفهان طبق نرخ‌گذاری برنامه‌ریزی وزارت نفت تا خرداد امسال حدود ۱۷۹ میلیارد تومان است، اما مسوولان پالایشگاه بر اساس محاسبات خود آن را ۲۴۰ میلیارد تومان برآورد کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت سهامی پتروشیمی اصفهان تامین خوراک مورد نیاز شرکت را بر اساس میزان تحویل از پالایشگاه اصفهان ۹ هزار و ۷۰۰ بشکه در روز اعلام کرد و متذکر شد: این میزان از سال ۱۳۸۸ شامل ۳۰ درصد تخفیف بوده، اما بتدریج کاهش یافته و در حال حاضر به ۵ درصد رسیده است.

یاوری می‌گوید: هنگام ورود بخش خصوصی به شرکت پتروشیمی بحث تامین خوراک مطرح بوده و موضوعی با عنوان کارخانه پتروشیمی بدون خوراک نبوده، مگر امکان دارد که بیان کرد که پتروشیمی را با قیمت خوراک گران و حتی عدم فروش تحویل می‌دهیم.

خودداری از پرداخت بدهی ۴ ساله و امضاء قراداد

در واکنش به این سخنان، روابط عمومی شرکت پالایشگاه اصفهان با ارسال بیانیه‌ای از انتشار مالب غیر واقعی درباره دلایل تعطیلی پتروشیمی انتقاد کرد و گفت: شرکت پالایش نفت اصفهان، تا کنون برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی داخلی و خارجی تمایلی به رسانه‌ای کردن موضوع نداشته اما ناگزیر، برای رفع ابهامات و تنویر افکار عمومی موارد ذیل را در ارتباط با موضوع و علت تعطیلی پتروشیمی اصفهان و سوابق امر اعلام می‌دارد.

پالایشگاه اصفهان از بدو تأسیس پتروشیمی اصفهان تاکنون براساس تعهدات و قراردادهای فیما بین، خوراک اولیه پتروشیمی اصفهان را تأمین کرده است، اما از مهرماه سال ۱۳۸۷ تاکنون پتروشیمی اصفهان از امضاء قرارداد و پرداخت کامل وجوه مربوط به تأمین خوراک و مواد اولیه خودداری کرده، با این وجود شرکت پالایش نفت اصفهان در طول چهارسال گذشته بر برای حفظ مصالح ملی و به امید توجه مدیران پتروشیمی به پرداخت بدهی‌های معوق، همچنان خوراک رسانی به پتروشیمی را ادامه داده است.

درآمد پتروشیمی، در مسیرهای دیگری خرج شد

همچنین پتروشیمی اصفهان درسال های اخیر قیمت‌های تکلیفی دولت و مصوب را نپذیرفته و خواستار تخفیف بیشتری بوده و بهای خوراک دریافتی را بر اساس قوانین و مصوبات موجود ثبت نکرده و بنابراین اختلاف عمده‌ای در ثبت بدهی‌ها بین دفا‌تر مالی پالایشگاه اصفهان و پتروشیمی اصفهان به وجود آمده است. به طوری که در حال حاضر حسب دفا‌تر مالی پتروشیمی اصفهان و گزارش مسئولین این شرکت، مانده بدهی پتروشیمی به پالایشگاه حدود ۱۷۹ میلیاردتومان اعلام گردیده، اما طبق مصوبات مربوطه و دفاترپالایشگاه اصفهان این عدد، ۲۴۲ میلیارد تومان می‌باشد.

پتروشیمی اصفهان یک شرکت بورسی است و اطلاعات مالی دفا‌تر این شرکت در دسترس عموم است. جریان نقدینگی در دفاترمالی این شرکت نشان دهنده فروش کل مواد تحویلی و محصولات تولیدی است و وجوه تأمین شده از این بابت در طول این سال‌ها، قابل پرداخت به پالایشگاه بابت بدهیهای انباشته و تعهد‌ها بوده است، اما متاسفانه مسیرهای دیگری را طی کرده و‌‌ همان طور که در صورتهای مالی این شرکت به وضوح دیده می‌شود، منجر به وضعیت بحرانی موجود گردیده است.

مشکل فقط با تعامل منطقی و قانونی پتروشیمی حل می‌شود

با توجه به این شرایط و بی‌توجهی پتروشیمی به پرداخت بدهی های معوق و مطالبه سهام داران شرکت پالایش نفت اصفهان، ابتدا خوراک پتروشیمی در مقاطعی کاهش یافت و سپس از اوایل تیرماه امسال خوراک پتروشیمی قطع گردید با این حال مدیران پتروشیمی، کوچک‌ترین قدمی در جهت پرداخت بدهی‌ها برنداشته‌اند و با جو سازی و جنجال‌های رسانه‌ای، پالایشگاه را برای برقراری دوباره خوراک تحت فشار قرارداده و از سوی دیگر متأسفانه حتی پرداخت این بدهی‌های معوق و انباشته ۴ ساله را مشروط به دریافت خوراک جدید و امکان پرداخت از محل سودآوری‌های آینده موکول نموده‌اند.

پالایشگاه اصفهان نیز در جلسات و مکاتبات خود همین موارد را به مسئولین و مدیران استان و وزارت نفت انعکاس داده که در جریان کامل امور می‌باشند و موضوع در حال پیگیری می‌باشد. بنابراین امیدواریم با برخورد و تعامل منطقی و قانونی از طرف پتروشیمی مشکلات مرتفع گردد، در غیر اینصورت این شرکت از طریق مجاری قانونی در پیشگیری از تضییع حقوق سهامداران و وصول مطالبات مربوطه اقدام خواهد نمود.

بازگشایی پتروشیمی با پادرمیانی استاندار و وزیر نفت

اما درپاسخ به این پرسش که آیا راهی جز تعطیلی و جنجال، برای حل مشکل این دو کارخانه وجود نداشت، مشاور استاندار در امور صنعت به ایلنا گفت: در حال حاضر استاندار و وزیر نفت برای حل مشکل پتروشیمی و پالایشگاه در حال رایزنی هستند و قرار شده بدهی پتروشیمی تقسیط و در بازه زمانی ۶ تا ۸ ماهه به طور کامل پرداخت شود و با فرمول قیمت جدید، روند تولید در پتروشیمی اصفهان ادامه داشته باشد.

وی اظهار امیدواری کرد با امضای قرارداد بلندمدت، مسائل دو طرف طور کامل برطرف شود و گفت: قرار است تا پایان همین هفته کارخانه پتروشیمی تولید خود را از سر گیرد و ۵۰۰ کارگر این کارخانه نیز از خطر بیکاری نجات خواهند یافت.

شنبه، 25 شهریور ماه 1391 برابر با 2012-09-15 ساعت 02:09
خبر بعدی : ایران اسلامی؛ دخترم را با روسری خفه کردم
خبر قبلی : آخوند هارشده: آمريكا و اسرائیل را قربانی می كنيم


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -