بیش از 50 درصد امکانات کشور در تهران

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در حال حاضر عمده امکانات به شهرهای بزرگ اختصاص یافته و بیش از 50 درصد امکانات کشور در تهران تمرکز یافته است، این در حالی است که شهرهای کوچک با کمبود بودجه مواجه هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه و همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در طرح‌های شهرداری‌ها که در وزارت کشور برگزار شد، با انتقاد از برخی دیوارنویسی‌ها و نوشته‌های تبلیغاتی در سطح شهرهای کشور، اظهار داشت: باید تلاش شود تابلوهای مغازه‌ها از لحاظ رنگ‌آمیزی و تناسب با دیگر اجزای شهر هماهنگی داشته و با اصول شهرسازی در تعارض نباشد.

وی افزود: اگر مبلمان و چهره شهرها زشت باشد، مردم و شهروندان به این شمایل عادت می‌کنند و متوجه این زشتی‌ها نمی‌شوند، اما وقتی که یک مسافر وارد شهر می‌شود، چون برایش تازگی دارد، بلافاصله متوجه این ناهماهنگی‌ها می‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه شهرداران هم از سوی اعضای شورای شهر تحت فشار هستند و هم بودجه کافی برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌های خود ندارند، گفت: بخش عمده‌ای از بودجه شهرداری‌ها صرف پرداخت حقوق کارمندانشان می‌شود و نمی‌توانند با خیال آسوده برای زیباسازی شهر اقدام کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم تلاش در جهت زیباسازی و بهبود آرایش شهرها، تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های شهردار موفق این است که با کمترین امکانات و با حداقل سرمایه و بودجه بتواند شهر را مرتب و تمیز نگه دارد و عمران شهری را به بهترین شکل ممکن برای شهروندان فراهم کند.

وی شهرداری را شغلی ارزشمند و مهم و در عین حال پررنج و زحمت ارزیابی کرد و یادآور شد: نمای شهرها به هر شکلی که باشد و هر اتفاقی که در شهرها بیفتد، چه خوب باشد و چه بد، مردم آن را از چشم شهردار می‌بینند، ضمن اینکه شهرداران باید در مقابل اعضای شورای شهر، فرمانداران، استانداران و مردم پاسخگو باشند.

رحیمی با تأکید بر اینکه شهرداران باید اختیار بیشتری برای اجرای برنامه‌ها و طرح‌های خود داشته باشند، تصریح کرد: در حال حاضر توقع از شهرداری‌ها بسیار بالاست، وقتی شهردار از سوی شورای شهر منصوب می‌شود، اعضای شورای شهر به خود اجازه می‌دهند، که خواسته‌هایشان را بر شهردار تحمیل کنند و چنانچه شهردار با خواسته‌های آنان مخالفت کند، برکنار می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی که یک شهردار نتواند با خیال آسوده به مسائل عمران و چهره شهر بپردازد، دیگر نخواهد توانست، سرمایه‌گذاران را به سوی شهرها جذب کند، چرا که یک سرمایه‌گذار در صورتی حاضر به سرمایه‌گذاری می‌شود که نگرانی‌ در خصوص تضمین سود و سرمایه خود نداشته باشد.

رحیمی اظهار داشت: در حال حاضر عمده امکانات به شهرهای بزرگ اختصاص یافته و بیش از 50 درصد امکانات کشور در تهران تمرکز یافته است، این در حالی است که شهرهای کوچک با کمبود بودجه مواجه بوده و شهرداران آنها نمی‌توانند کارهای اساسی انجام دهند.

وی با اشاره به مهاجرت مردم روستا به شهرها، تأکید کرد: وقتی مهاجرت به شهرها زیاد می‌شود، علاوه بر تعارض میان فرهنگ روستایی و شهری، حاشیه‌نشینی در اطراف شهرها نیز افزایش می‌یابد.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین گفت: در این شرایط به دلیل آنکه معمولاً ساخت و ساز ساختمان‌هایی که در حاشیه شهرها هستند، غیرقانونی است، شهرداران با مشکلات مضاعفی روبرو می‌شوند و جدال فقر و ثروت ایجاد می‌شود.

محمدرضا رحیمی ادامه داد: لازم است مقرراتی تنظیم شود تا شهرداران با کفایت، دوام بیشتری داشته و دیگران نتوانند خواسته‌های خود را به ایشان تحمیل کرده و به راحتی شهرداران را جابجا و یا برکنار کنند.

وی تأکید کرد: باید با اصلاحات مقررات و برنامه‌ریزی مناسب راه را برای فعالیت شهرداران در جهت جذب سرمایه‌گذاری باز کنیم.

بر پایه این گزارش، در این مراسم از شماری از شهرداران موفق سطح کشور با حضور معاون اول رئیس‌جمهور قدردانی شد.

رحیمی همچنین از نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در طرح‌های شهرداری‌ها نیز بازدید کرد.

پنجشنبه، 23 شهریور ماه 1391 برابر با 2012-09-13 ساعت 13:09
خبر بعدی : تبعید دو نوجوان بلوچ محکوم به اعدام
خبر قبلی : چرا سخنرانی رحیمی نیمه کاره ماند؟


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -