جلسه غيرعلنی دو ساعته برای تاخت و تاز ارز

جام جم آنلاين: بازار متلاطم ارز و نوسانات اقتصادي در كشوركه اين روزهاي بصورت افسارگسيخته، راه خود را پيش گرفته باعث شد كه مجلس بار ديگر با ورود به مساله، از وزير اقتصاد و دارايي بخواهد كه توضيحاتي در مورد سوء مديريت هاي صورت گرفته در روزهاي اخير به اطلاع نمايندگان برساند.

بي اطلاعي وزير از میزان تزریق ارز به بازار و نقل و انتقالات آن منجر به آن گرديد كه رئیس بانک مرکزی نيز هفته آینده برای پاسخ به سوالات نمايندگان در مورد نوسانات قيمت ارز به مجلس فرا خوانده شود.
برگزاري يك جلسه غيرعلني دو ساعته با سيد شمس الدين حسيني وزيراقتصاد در روز سه شنبه اين جمع بندي را به دنبال داشت كه به پیشنهاد مجلس ، شفاف سازی در ارتباط با بورس ارز و ایجاد آن در کشور در اولويت قرار گيرد.

بي اطلاعي وزير از میزان تزریق ارز به بازار و نقل و انتقالات آن منجر به آن گرديد كه رئیس بانک مرکزی نيز هفته آینده برای پاسخ به سوالات نمايندگان در مورد نوسانات قيمت ارز به مجلس فرا خوانده شود.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوي عبدالرضا مصري سخنگوي هيات رييسه مجلس در مورد نتايج حاصل از اين جلسه ، اظهار اميدواري شده كه با راه اندازي بورس ارز طی هفته آینده شاهد مدیریت بازار ارز باشیم تا از دغدغه نمایندگان و ملت كاسته شود .

اما بي اطلاعي دولت از دلايل رشد بي رويه قيمت و تاكيد بر وجود دستهاي پنهان در اين زمينه ، نيز با واكنش مجلس روبه رو شد بطوري كه سخنگوي هيات رييسه تاكيد كرد كه در مورد اين ادعاي دولت سندی در اختیارقوه مقننه قرار نگرفته و اگر دست های پشت پرده ای وجود دارد، رئیس جمهور مستندات آن را به اطلاع مردم برساند تا جلوی آن گرفته شود.

دراين جلسه غيرعلني كه نمايندگاني چون غلامرضا مصباحي مقدم ، احمد توكلي، الياس نادران ، و محمد رضا باهنر و مسعود ميركاظمي به صحبت پرداختند از دولت خواسته شده كه هرچه سریعتر وارد بازار ارز شده و با تزريق ارز جلو روند افزايش آن را بگيرد .

برخي از نمايندگان در مورد برداشت خود از اين جلسه و تمامي جلساتي كه بعد از يك تنش در مجلس تشكيل مي شود تاكيد داشتند كه نوسانات قيمت دربازار ، قطعا توسط عده اي خاص هدايت مي شود و اهداف مشخصي را براي جمع اوري نقدينگي و بهره برداري از موقعيت ها به همراه دارد.

البته عده ديگري نيز با اعلام رضايت از اين جلسه ياداور شدند كه توضیحات وزیر اقتصاد ،قانع كننده بوده اما مشکل اساسی این است که باید از روند سریع کاهش ارزش پول ملی جلوگیری کرد .

در راه اندازي بورس ارز تعلل شد

محمد علي پورسخنگوي كميسيون اقتصادي مجلس در گفتگو با جام جم انلاين با اشاره به اينكه دولت بايد هرچه سريعتر جلوي افزايش قيمت را بگيرد تاكيد كرد: درست است كه ما مشكلاتي چون تحريم ها را داريم اما كنترل قيمت ارز در دست دولت است و بايد با ديد كارشناسي و راهكارها ي مناسب ،بازار را از وضعيت فعلي خارج كند .

نماينده ماكو راه اندازي بورس ارز را براي كنترل بازار يك راهكار مديريتي دانست و گفت :البته قرار بود بورس ارز بعد از عيد فطر راه اندازي شود كه در اين مورد تعلل شده است .


سو مديريت ها بايد اصلاح شود


قاسم جعفري نماينده بجنورد نيز در گفت و گوب ا جام جم آنلاين گفت : خوشبختانه نتيجه اين جلسه باعث شد افراد به يك نقطه تعادلي برسند.

وي با اشاره به توانمندي هاي درون كشوركه بايد مورد استفاده قرار بگيرد افزود:شايد تحريم ها بر كشور تاثير داشته باشد اما سهم آن باعث نخواهد شد كه چنين اختلالي در بازار ارز كشور ايجاد شود.

وي اصلاح سوءمديريت ها را يكي از تصميمات مهم جلسه غيرعلني مجلس با وزير اقتصاد و دارايي عنوان كرد .


وزیر اقتصاد رئیس شورای پول و اعتبار شود

ايرج نديمي عضو كميسيون اقتصادي مجلس نيز در جمع خبرنگاران در مورد اين جلسه غير علني گفت : باید به نوعی چاره اندیشی شود که شرایط برای کسانی که پول را ذخیره می کنند ناامن شود و تکلیف کسانی که دلار می خرند معلوم شود.

نماينده لاهيجان افزود : ما باید ساختار بانک مرکزی را اصلاح کنیم. در حال حاضر رئیس شورای پول و اعتبار رئیس بانک مرکزی است در حالیکه وزیر اقتصاد باید رئیس شورای پول و اعتبار باشد زیرا با این کار می توانیم پاسخگویی را افزایش دهیم.

پنجشنبه، 23 شهریور ماه 1391 برابر با 2012-09-13 ساعت 03:09
خبر بعدی : ذخایر ارزی كشور را صرف نیازهای جاری نمی‌كنیم
خبر قبلی : فیلم محمد عرب؛ اطلاعیه اوباش بسیجی علیه آمریکا


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -