گوشت، لوكس‌ترين كالای خوراكی ايران اعلام شد

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در گزارشی با عنوان پیش بینی تغییرات آتی قیمت برخی گروه‌های مواد غذایی در ایران اعلام کرد که در حال حاضر گوشت با بیشترین و شیر با کمترین کشش خودمقداری در حکم لوکس‌ترین و ضروری‌ترین مواد غذایی هستند.

به گزارش ایسنا براساس نتایج این گزارش از نتایج سناریوهای مختلف می‌توان چنین برداشت کرد که اگر مقدار کالاهای هر گروه به همراه مقادیر کالاهای کلیه گروه‌های دیگر افزایش (کاهش) یابد، کاهش (افزایش) قیمت تمام گروه‌ها بیشتر از تغییر مقدار آن‌ها خواهد بود.

این امر بیانگر بالا بودن کشش‌های مقیاس گروه‌های کالایی در مقایسه با کشش‌های مقداری آن‌هاست. بر این اساس تغییر قیمت‌ گروه‌ها یکسان نیست، به طوری که گروه‌های گوشت، غلات و آشامیدنی‌ها بیشترین و گروه روغن و خشکبار کمترین تغییر قیمت را خواهند داشت.

شدت این تغییرات بسته به نوع خوراکی‌ها و همچنین ارتباط جانشینی و مکملی میان آن‌ها متفاوت است؛ به طوری که برای مثال اگر مقدار همه گروه‌های غذایی پنج درصد کاهش یابد، قیمت گوشت ۱۱.۲ درصد، قیمت شیر ۹.۹۵ درصد، قیمت روغن ۹.۴۵ درصد، قیمت آشامیدنی ها ۱۰.۷۵ درصد و قیمت غلات ۱۱.۰۵ درصد افزایش خواهد یافت.

شنبه، 31 تیر ماه 1391 برابر با 2012-07-21 ساعت 11:07
خبر بعدی : به جای مدیریت جهان، مرغ را مدیریت کنید
خبر قبلی : بازار سیاه مرغ / اصفهانی‌ها در شوک قيمتها


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -