واکنش انگلستان به تهدید رژیم برای بستن تنگه هرمز

رادیو آلمان: وزیر دفاع بریتانیا هر اقدامی برای بستن آبراه هرمز را «غیرقانونی و ناموفق» خواند و تأکید کرد که حضور نیروی دریایی ایالات متحده و بریتانیا در خلیج فارس تأمین‌کننده‌ی امنیت تنگه هرمز است.

وی پس از دیدار با همتای آمریکايی خود در واشنگتن اطمینان داد که هم نیروهای ایالات متحده و هم نیروهای بریتانیا پاسخی «بسیار سنجیده» به هرگونه تحریک از سوی جمهوری اسلامی خواهند داد.

فرانسه نیز پیش تر از ایران خواسته بود به حقوق بین‌المللی آزادی کشتی‌رانی در تنگه هرمز احترام بگذارد.

سخنگوی وزارت خارجه این کشور، تنگه هرمز را «تنگه‌ای بین‌المللی» خوانده و گفته بود که «بر اساس کنوانسیون ۱۹۸۲ سازمان ملل متحد، تمامی کشتی‌ها صرف نظر از اینکه به چه کشوری تعلق دارند از حقوق کشتی‌رانی در این تنگه برخوردار هستند.»

در این میان ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش آمریکا که در منطقه مستقر است اعلام کرد که اجازه اختلال در رفت و آمد کشتی‌‌ها از تنگه هرمز را نخواهد داد.

این ناوگان در پاسخ کتبی خود به پرسش رویترز، «عبور آزاد کالا و خدمات در تنگه هرمز برای رفاه منطقه و جهان» حیاتی دانسته و اضافه کرده بود: «هر کس آزادی رفت و آمد کشتی‌ها در یک تنگه بین‌المللی را تهدید کند خارج از جامعه بین‌المللی شناخته شده و این اختلال تحمل نخواهد شد».

پنجشنبه، 15 دی ماه 1390 برابر با 2012-01-05 ساعت 22:01
خبر بعدی : ۵۵ درصد مردم ایران گیرنده‌های ماهواره‌ای دارند
خبر قبلی : آمریکا در استراتژی دفاعی خود تجدیدنظر می‌کند


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -