جمعه شب ۲۶ خرداد یک لندکروز سفید مقابل تالار وحدت ترمز میکند. پنج نفر از ماشین پیاده میشوند. آن پنج مردِ خشن، به صف مردم منتظر برای ورود به سالن کنسرت «گروه لیان» حمله میکنند. یک عکاسِ زن ضرب و شتم میشود. مردم پراکنده میشوند. حراست بنیاد رودکی آن پنج نفر را کت بسته تحویل نیروی انتظامی میدهد. فردای آن شب دو وزیر حمله «افراد خودسر به کنسرت گروه لیان» را به شدت محکوم میکنند. نیروی انتظامی به خودسرها هشدار میدهد و اینگونه شد که خودسرها دوباره به صدر اخبار بازگشتند.
فعالیت گروههای خودسر از دولت هاشمی رفسنجانی آغاز شد. اعتراضهای منظم و دامنهداری که تحت عنوان مبارزه با فرهنگ اشرافیگری و سرمایهداری توسط انصار حزب الله سازمان دهی میشد. اما همزمان با روی کار آمدن دولت خاتمی، کلمه خودسر به صورت رسمی در ادبیات سیاسی ایران جا باز کرد و طیف وسیعی از نیروهای حزب الله و معترضان به فرهنگ و سیاست را درون خود جای داد. معترضانی که سالهای بعد برخیشان پا به عرصه فرهنگ گذاشتند و چهره عوض کردند.
گروههای خودسر در زمان روحانی دوباره سازماندهی شدند و تعطیلی کنسرتها و برخی سخنرانیها را تبدیل به چالشی بزرگ برای او و دولتش کردند. این گروه با نمایش قدرتی که از مشهد، یزد و بوشهر تا تهران و شیراز به راه انداختند، دولت روحانی را خصوصا در عرصه فرهنگ زمین گیر کردند. وزیر عوض کردند، سخنرانی شخصتهای سیاسی را تعطیل کردند و تا میتوانستند دولت را مجبور به پذیرش خواستههایشان کردند.
این که گروههای خودسر با آمدن دولت رئیسی کجا رفتند دقیق مشخص نیست اما برخی چهرههای شاخصِ این گروه نسبتا بزرگ، در دولت جدید پست گرفتند و برخی دیگر جذب نهادهای تازه سربرآورده فرهنگی_هنری شدند که در این سالهای اخیر، فضای هنری کشور را قبضه کردهاند. برخی به صدا و سیما راه پیدا کردند، عدهای تهیه کننده و کارگردان شدند، برخی در نهادهای اقتصادی خصولتی حل شدند و حتی برخی به کرسی دانشگاه رسیدند و اینگونه به نظر میرسید با آمدن رئیسی، زمان استراحت این گروه نسبتا پرکار فرا رسید.
این شد که در این دو سال خبری از برهم زدن کنسرتها و اخلال در سخنرانی مسئولان و پرتاب سنگ و کفش به شخصتهای سیاسی نبود. تا این اواخر.
شب ۲۶ خرداد ۱۴۰۲، گروهی از افراد خودسر به تالار وحدت حمله کردند تا مانع از برگزاری کنسرت گروه لیان شوند. گروه موسیقی «لیان» به سرپرستی محسن شریفیان طی چهار شب و در روزهای ۲۳، ۲۴، ۲۵ و ۲۶ خرداد در تالار وحدت روی صحنه رفت.
بهمن بابازاده خبرنگار موسیقی که خود در تالار وحدت حضور داشت جزئیات جالبی را از حمله عوامل خودسر به کنسرت گروه لیان روایت کرده است: او گفته: «لندکروزی سفید مقابل درب بنیاد رودکی ترمز کرد و پنج مرد به سرعت از ماشین پیاده شدند و به مردم حاضر در صف مقابل تالار وحدت حمله کردند. آنها فحاشی میکردند و حتی به عکاس بنیاد رودکی که از ورود مردم به سالن کنسرت تصویربرداری میکرد حمله کردند و او را مورد ضرب و شتم قرار دادند.»
روزنامه جوان متعلق به سپاه پاسداران در این خصوص نوشته: چه کسانی به بهانه کنسرتها برای شبکههای معاند خوراک ایجاد میکنند؟ نیروهای خودسر چه کسانی هستند؟ خطر این افراد که قطعاً معدود هستند و از جایی خط میگیرند، چقدر است؟ حقیقت ماجرا این است که دوقطبی کردن جامعه به بهانه مباحث فرهنگی نیاز اصلی گروهکهای معاند و ضدانقلاب در برههای است که فتنه زن، زندگی، آزادی رو به افول نهاده است. امروز دیگر در دهه ۷۰ به سر نمیبریم که عدهای با استفاده از خلأهای امنیتی بتوانند به اماکن فرهنگی و اجتماعی یورش برده و موجب تهیه خوراک رسانهای برای بیگانگان شوند. ادارهکنندگان کنسرتها و نیروهای حراست به وظایف خود آگاهی دارند و قطعاً لازم نیست عدهای بخواهند از بیرون به بهانههای واهی نظم و انضباط برنامههای فرهنگی را بر هم بزنند. اگر دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی در این موارد به طور دقیق و به موقع به وظایف خود عمل نکنند، بهترین بهرهبرداری را دشمنان نظام و انقلاب خواهند برد...