آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 16 مرداد ماه 1401 = 07-08 2022

برجام؛ احتمال توافق بیش از پیش اندک به‌نظر می‌رسد

با وجود ارائه پیشنهاد مصالحه‌ای دیگر از سوی اتحادیه اروپا در هشت روز پیش، و پاسخ خوش‌بینانه تهران در روز دوشنبه که فقط حاکی از توافق بر سر زمان‌بندی مذاکرات است، موانع همچنان غیرقابل حل به نظر می‌رسند.

به گزارش سایت رویداد 24، هلویز فایه، کارشناس مؤسسه فرانسوی روابط بین‌الملل اذعان می‌کند که اگرچه امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه پس از گفت وگوی ده روز پیش با رئیسی همچنان معتقد است که توافق امکان‌پذیر است، اما به نظر می‌رسد که این احتمال بیش از پیش اندک به‌نظر می‌رسد.

در حال حاضر یک گره اساسی در گفتگوها درخواست ایران برای کنار گذاشتن پرونده های باز شده این کشور در آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

لورنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال در این باره در توئیتر نوشت: برای من بسیار بعید است که گروه ۱+۵ به درخواست کنونی ایران برای پایان تحقیقات آژانس در مورد سایت های هسته ای در ایران عمل کند.

وی نوشت: برای پایان گفتگوها تاریخی مشخص نشده ولی پایان دادن به تحقیقات در ایران به تصمیم آژانس اتمی بستگی دارد. برای چنین کاری هم مذاکره بین ایران و آژانس لازم است که در حال حاضر نه برای چنین مذاکراتی تاریخی مشخص شده و نه اصلاً حرف آن زده شده است.

فعلاً و در حال حاضر سه کشور اتحادیه اروپا و آمریکا متعهد شده‌اند که کار و فعالیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کاهش ندهند. این اقدام را مرندی مشاور هیأت مذاکره‌کننده ایران «کلنگ تخریب» نامیده است.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: