آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 27 اردیبهشت ماه 1401 = 17-05 2022

شکست حزب الله و متحدانش و شکست حکومت ایران

بر پایه نتایج قطعی انتخابات پارلمانی لبنان، حزب الله و متحدانش اکثریت پارلمانی را از دست دادند. گروه شبه نظامی وابسته به حکومت ایران و متحدان آن نتوانستند شصت و پنج کرسی لازم را برای تشکیل اکثریت پارلمانی به دست آورند. شکست حزب الله شکستی برای حامی اصلی آن در منطقه، جمهوری اسلامی ایران، نیز هست.

به گزارش رادیو فرانسه، نامزدهای مستقل که از دل جنبش اعتراضی سال های اخیر علیه فساد و ناکارآمدی رهبران لبنان از جمله حزب الله بیرون آمدند توانستند دست کم سیزده نماینده را راهی مجلس جدید کنند و به این ترتیب نقشی تعیین کننده در شکل گیری حکومت آینده لبنان به دست آورند.

حزب الله لبنان و متحدانش در بستر یک بحران بی سابقۀ اقتصادی، تشدید فقر و نابرابری، فروپاشیدن شیرازه های دولت و نیز در متن یکی از بی رونق ترین انتخابات های لبنان شکست خوردند. نرخ مشارکت در انتخابات روز یکشنبه به چهل و یک درصد رسید که خود نشانۀ بی اعتمادی اکثریت بزرگ مردم لبنان به گروه ها و احزابی است که طی سی سال گذشته همچنان در قدرت بوده اند و از سوی عموم مردم متهم به فساد و ناکارآمدی و همانند حزب الله پیشبرد اهداف بیگانه به ویژه جمهوری اسلامی ایران در لبنان بوده‌اند.

با اعلام نتایج اولیه انتخابات، دبیر کل سازمان ملل، آنتونیو گوترش، دیشب با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که او بی صبرانه در انتظار تشکیل سریع یک حکومت فراگیر در لبنان در پرتو نتایج به دست آمده در انتخابات پارلمانی پانزدهم مه این کشور است. آنتونیو گوترش در بیانیۀ خود تصریح کرده است که تشکیل حکومت جدید به لبنان اجازه می دهد که مذاکرات خود را با صندوق بین المللی پول و اجرای سریع اصلاحات ضروری در این کشور به سرانجام برساند. گوترش همچنین از مجلس جدید لبنان خواست که به طور اضطراری قوانین لازم را جهت تثبیت وضعیت اقتصادی کشور و بهبود اداره و مدیریت امور جامعه به تصویب برساند.

محمد رعد، رئیس گروه پارلمانی حزب الله، در پی اعلام اعلام نتایج مقدماتی انتخابات روز یکشنبه به حزب مسیحی رقیب خود "نیروهای لبنان" که مناسبات خوبی با عربستان دارد، هشدار داد و گفت : "مراقب گفتار و رفتار و آیندۀ کشور خود باشید... شمار را به عنوان رقیب در مجلس می پذیریم، اما، نه به عنوان سپر دفاعی اسرائیل." حزب "نیروهای لبنان" به رهبری سمیر جعجع نمایندۀ مسیحیان این کشور است که موفق شد در رقابت با دیگر حزب مسیحی "جریان میهنی لبنان" به رهبری میشل عون، از متحدان حزب الله، به اولین گروه پارلمانی مسیحیان تبدیل شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: