آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 6 دی ماه 1400 = 27-12 2021

مذاکرات برجام در مرحله‌ای حساس و شکننده است

حذف سند مذاکرات دوره روحانی از دستور كار

وزیر خارجه رئیسی باری دیگر بر مواضع قبلی جمهوری اسلامی در مذاکرات وین پافشاری کرد. مواضعی که از سوی آمریکا و اروپا رد و باعث تعجب روسیه و چین شده بود.

عبداللهیان گفته است که در دور جدید مذاکرات احیای توافق هسته‌ای برجام که امروز در وین شروع می‌شود "دیگر سند خرداد ۱۴۰۰ را کنار گذاشتیم". منظور او پیش‌نویس توافقی است که در زمان دولت روحانی به دست آمده بود.

وی گفته "امروز سند مشترک و قابل‌قبولی روی میز مذاکره‌کنندگان داریم که آن‌ها را اسناد یکم و پانزدهم دسامبر می‌خوانیم؛ هم در موضوع هسته‌ای و هم تحریم‌ها یعنی دیگر سند ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰) را کنار گذاشتیم به سند جدید و مشترکی رسیدیم. از امروز مذاکرات حول آن سند مشترک شروع می شود.


مذاکرات در مرحله‌ای شکننده و حساس قرار گرفته

روزنامه دولتی ایران در این باره در مطلبی نوشت: «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی امریکا در حالی هفته گذشته با «نفتالی بنت»، نخست وزیر اسرائیل دیدار و گفتگو کرد که این مقام امریکایی در این دیدار اعلام کرده گفتگو‌های احیای توافق هسته‌ای در مرحله‌ای شکننده و حساس قرار گرفته است.

در همین چهارچوب سالیوان مدعی شده که برای احیای توافق هسته‌ای تنها چند هفته فرصت باقی مانده است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که در پشت درهای بسته در حال گفت‌وگو دربارهٔ جدول‌های زمانی هستیم و زمان (چنین ضرب الاجلی) طولانی نیست.

این در حالیست که یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی گفته: برای ما حالت اضطراری در مذاکرات وجود ندارد و ​تاکید کرد: ما اسیر ضرب‌الاجل‌های ساختگی نخواهیم شد.

در همین حال وزیر خارجه سابق آمریکا گفت: تنها راه مقابله با رژیم ایران فشار حداکثری است.

مایک پمپئو در مصاحبه با فاکس نیوز در پاسخ به این سؤال که مذاکرات با رژیم ایران به کجا خواهد انجامید؟ گفت: تنها راه مقابله با این رژیم دیکتاتوری و مقابله با این آیت‌الله ها فشار حداکثری است. ما باید فشار و تحریم‌ها را افزایش دهیم و آنها را از منابع مالی محروم کنیم و وقتی این کار را انجام دهیم رژیم ایران را به نقطه‌ای خواهیم رساند که تصمیماتی غیرممکن بگیرد و مجبور شود مانند سایر کشورها عمل کند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: