آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 17 آذر ماه 1400 = 08-12 2021

ترامپ: پس از کابل، پوتین نگران تهدید‌ آمریکا نیست

ترامپ گفته: پس از ماجرای افغانستان، پوتین نگران تهدید‌ آمریکا نیست... آیا سیاست خارجی ضعیف بایدن «پرل هاربر» دیگری برای آمریکا رقم خواهد زد؟

به دنبال گفت‌وگوی رهبران آمریکا و روسیه پیرامون اوضاع متشنج در اوکراین، رئیس جمهوری سابق آمریکا تاکید کرد، رئیس جمهوری روسیه هیچ نگرانی نسبت به تهدیدات یا هشدار‌های واشنگتن ندارد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی میل، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، همتای روسی‌اش روز سه‌شنبه از طریق یک ویدئو کنفرانس با یکدیگر دیدار کرده و درباره بسیج نیرو‌های روسی در نزدیکی مرز اوکراین مذاکره کردند.

بایدن در این کنفرانس ویدئویی به پوتین گفت که هرگونه حمله به اوکراین پیامد‌های جدی و بهای سنگینی خواهد داشت که شامل تحریم‌های شدید نیز می‌شود.

پس از این هشدار رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، موضع قاطعانه بایدن را به سخره گرفت و به خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان در اوت سال جاری میلادی که به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است، اشاره کرد.

پوتین در اکتبر سال جاری میلادی تصمیم بایدن را در خصوص خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان تحسین کرد، گرچه رهبران و قانونگذاران از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در آمریکا با این تصمیم مخالف بودند.

اما در ویدئو کنفرانس روز سه‌شنبه که قرار بود یک گفت‌وگوی بسیار جدی باشد، بایدن برای پوتین دست تکان می‌داد و به آرامی می‌خندید.

کاخ سفید در واکنش به این رفتار بایدن گفته رئیس جمهور آمریکا در این گفت‌وگوی دو ساعته موضع بسیار جدی مقابل پوتین اتخاذ کرده بود و صراحتا تاکید کرد که هرگونه حمله به اوکراین با تحریم‌های اقتصادی سنگین و دیگر اقدامات تنبیهی مواجه خواهد شد.

این در حالیست که ترامپ در بیانیه‌ای گفت: پوتین به تسلیم رقت‌انگیز ما در افغانستان و پشت سر جا گذاشتن سربازان کشته‌شده، شهروندان آمریکایی و تجهیزات نظامی به ارزش ۸۵ میلیارد دلار نگاه می‌کند. سپس به بایدن نگاه می‌کند و هیچ نگرانی در او شکل نمی‌گیرد.

آیا سیاست خارجی ضعیف بایدن «پرل هاربر» دیگری برای آمریکا رقم خواهد زد؟

جیمز کارافانو از اندیشکده «بنیاد هریتج» در مقاله‌ای برای «فاکس نیوز» می‌گوید سیاست خارجی جو بایدن آنقدر «ضعیف» است که ممکن است دشمنان آمریکا را به حمله به خاک این کشور ترغیب کند، چنانکه در جریان جنگ جهانی دوم در حمله امپراطوری ژاپن به بندر «پرل هاربر» در اقیانوس آرام اتفاق افتاد.

به گفته کارافانو، بایدن بدون اینکه تحت هیچ فشاری قرار بگیرد، به دشمنان آمریکا «امتیاز» می‌دهد. او تحریم‌های رژیم ایران را پیش از توافق با رژیم ایران کاهش داد. بایدن همچنین اعتراضات آمریکا علیه «نورد استریم 2»، خط لوله جدید انرژی از روسیه به آلمان که اروپا را هرچه بیشتر به انرژی مسکو وابسته می‌کند، پس گرفت.

در حالی که بایدن بودجه دفاعی آمریکا را کم کرده است، چین به تقویت نظامی گسترده خود ادامه می‌دهد، بزرگترین نیروی دریایی جهان را ساخته است، و در حال آزمایش سلاح‌ هسته‌ای مافوق صوت است که می‌تواند به دور زمین بچرخد و هر جایی که پکن خواست را مورد اصابت قرار دهد.

به گفته تحلیلگر «بنیاد هریتیج»، با این تفاصیل، «پرل هاربرهای بالقوه» در آینده آمریکا مشاهده می‌شود. عامل چنین حملاتی می‌توانند «تروریست‌های فراملیتی» باشند، که از «عقب‌نشینی تحقیرآمیز و فاجعه‌بار بایدن از افغانستان» روحیه گرفته‌اند. شاید آنها پس از چندین دهه تحقیر احساس کنند تنها راه رستگاری واقعی آنها در ضربه زدن مستقیم به آمریکا مشابه «11 سپتامبر»ی دیگر است.

به علاوه، این چشم‌انداز فزاینده وجود دارد که دشمنان آمریکا ارتش این کشور را چنان ضعیف ببینند که به خود اجازه تعرض مستقیم به خاک آمریکا را بدهند. به گفته کارافانو، البته چنین چیزی در چهار سال آینده بعید است. اما شاخص اخیر قدرت نظامی ایالات متحده نشان می‌دهد که نیروهای مسلح تحت دولت بایدن در حال افول هستند.

به گزارش العربیه، کارافانو در پایان خاطرنشان می‌کند که با این حال چین، روسیه و رژیم های ایران، و کره شمالی در دوران حضور بایدن در کاخ سفید احساس نمی‌کنند در گوشه‌ای گیر افتاده‌اند تا مجبور به واکنش مستقیم علیه آمریکا شوند. به گفته او، وقتی که همه چیز مطابق میل آنها پیش می‌رود، آنها نیازی ندارند از طریق رویارویی مستقیم با ایالات متحده خود را به خطر بیندازند.

عقب نشینی آمریکا گزینه بدتری خواهد بود

والتر راسل مید پژوهشگر اندیشکده «هادسون» تا سال ۲۰۱۰ به عنوان همکار ارشد «هنری کیسینجر» برای سیاست خارجی ایالات متحده در «شورای روابط خارجی» فعالیت کرده و امروز ستون‌نویس روزنامه «وال استریت ژورنال» است.

وی در مورد گفتگوی تلفنی بایدن و پوتین و ضعف دولت دموکرات در واشنگتن نوشت: علیرغم آن که بایدن تلاش می‌کند از حمله روسیه به اوکراین جلوگیری کند با این وجود، دولت او کماکان در دستیابی به انتظارات‌اش ناکام بوده است. روسیه خواسته امریکا را نمی‌پذیرد و رژیم ایران همکاری نمی‌کند. چین فعالیت‌هایش در اطراف تایوان همان گونه که «لوید آستین» وزیر دفاع امریکا هفته گذشته هشدار داد شبیه مانوری پیش از تهاجم جدی و واقعی به نظر می‌رسد. چین حتی حاضر به همکاری با امریکا در حوزه آب و هوایی نیز نشده و تحت تاثیر سیاست‌های سخت گیرانه واشنگتن قرار نگرفته است.

وی نوشت: در حالی که پس از فروپاشی اخیر دولت در افغانستان، بسیاری از متحدان دیرینه امربکا نسبت به اظهارات مقام‌های این کشور تردید دارند عقب نشینی گزینه بدتری خواهد بود. در آن صورت، روسیه قدرتمندتر خواهد شد و امریکا بیش‌تر تحقیر می‌شود. در آن صورت، رژیم ایران و چین بایدن را به مثابه یک بازنده خواهند دید و سیاست‌های خود را بر این اساس تنظیم می‌کنند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: