آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 12 آذر ماه 1400 = 03-12 2021

برجام؛ شکست مذاکرات وین / رژیم ایران جدی نیست

رییس‌جمهور فرانسه گفته که مذاکرات وین در باره احیای توافق برجام موفقیت‌آمیز نبوده و احتمال دارد که در کوتاه‌ مدت ادامه پیدا نکند.

در حالی که معاون وزیر خارجه رژیم ایران درباره از سرگیری مذاکرات وین در هفته آینده سخن گفته است، رئیس جمهور فرانسه که در دوبی بسر می برد گفت: به احتمال زیاد این مذاکرات در کوتاه مدت از سر گرفته نشود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه آمریکا نیز ساعاتی پس از اعلام توقف دور هفتم مذاکرات وین از رویکرد رژیم ایران انتقاد کرد و نسبت به شکست مسیر دیپلماسی هشدار داد.

آنتونی بلینکن گفت: هفتمین دور مذاکرات احیای برجام در وین متوقف شد، زیرا به نظر نمی‌رسد رژیم ایران در حال حاضر در انجام آنچه که برای بازگشت به پایبندی متقابل به این توافق ضروری است، جدی باشد.

وی به خبرگزاری رویترز گفته است: فرصت دارد کوتاه و کوتاه‌تر می‌شود. رژیم ایران باید طی روزهای آینده تصمیمات مهمی بگیرد. آمریکا اجازه نخواهد داد که آنها همزمان با وقت‌ کشی در مذاکرات، به توسعه برنامه اتمی خود ادامه دهند و در صورت شکست دیپلماسی، واشنگتن گزینه‌های دیگر را دنبال خواهد کرد.

از سوی دیگر دیپلماتهای غربی هشدار دادند رفتار رژیم ایران در مذاکرات وین گامی به سوی شکست است.

وال استریت ژورنال نوشت: روز جمعه ۱۲آذر پس از توقف مذاکرات قدرتهای جهانی با رژیم ایران، و پس از این‌که تیم مذاکره‌کننده این رژیم بتدریج از مواضع و توافقات یک هفته اخیر خود فراتر رفت، کشورهای غربی هشدار دادند این تلاشها گامی بسوی شکست مذاکرات است.

دیپلماتهای غربی گفتند این گفتگوها چیزی در بر نداشت تا آنها را متقاعد کند که رژیم ایران قصد انجام همکاریهای لازم برای احیای توافق برجام را دارد.

به گفته آنها، پیشنهاد‌های رژمی ایران در این نشست، با متن مذاکره شده در شش دور قبلی مذاکرات وین تغییر داشته و باعث ایجاد نگرانی و ناامیدی شده است.

دیپلمات‌ها گفتند که تهران تقریبا از تمامی مصالحه‌های سختی که پس از ماه‌ها کار سخت حاصل شده، به عقب بازگشته و خواستار تغییرات بزرگی شده است.

این دیپلمات‌ها افزودند برای بحث در مورد آنچه در وین اتفاق افتاد به کشورهای خود باز خواهند گشت تا ببینند آیا راهی برای ادامه مذاکرات وجود دارد یا نه.

در همین حال سایت خبری آکسیوس آمریکا گزارش داد که اسراییل به ایالات متحده فشار می‌آورد با توجه به باج‌خواهی اتمی رژیم ایران به‌ مذاکرات برجام پایان دهد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: