آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 9 آذر ماه 1400 = 30-11 2021

هشدار تحلیلگر داخلی: عواقب "هولناک" شکست برجام

خبرگزاری آمریکايی بلومبرگ در گزارشی نوشت: رزیم ایران مذاکرات وین را جدی نمی‌گیرد و بر این باور است تا زمانی که به گفتگو ادامه دهد، دولت بایدن از اعمال تحریم‌های بیشتر خودداری خواهد کرد.

این منبع افزود: در این فاصله جمهوری اسلامی از فرصت مذاکرات مداوم و پایان‌ناپذیر به عنوان پوششی برای ادامه غنی‌سازی اورانیوم و نزدیک شدن به آستانه تولید سلاح اتمی استفاده خواهد کرد.

در همین حال رئیس جمهوری فرانسه روز گذشته در تماس تلفنی با رئیسی به وی گفت این مذاکرات باید به بازگشت سریع طرفین به برجام منجر شود.

این در حالیست که نخست وزیر اسرائیل هدف رژیم ایران از شرکت در مذاکرات وین را فشار بر دولت آمریکا برای لغو تحریم‌ها دانست و تاکید کرد جهان نباید تسلیم باج‌خواهی اتمی این رژیم شود.

وی گفت: اگر جهان کوتاه بیاید، رژیم ایران نه‌ تنها برنامه هسته‌ای خود را حفظ می‌کند، که از امروز بابت آن پول هم می‌گیرد.

از سوی دیگر نیکی هیلی، سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل در دولت ترامپ در توئیتی نوشت: توافقی که به تمام جنبه‌های بی‌ثبات کننده رژیم ایران نپردازد بی‌فایده است. اگر حکومت ایران دنبال کردن برنامه هسته‌ ای، حمایت از تروریسم و تهدید به نابودی اسراییل را متوقف نکند، هر توافقی که بایدن تلاش می‌کند به آن برسد، بی‌فایده است.

در این میان یک تحلیلگر سیاسی در ایران نسبت به عواقب شکست مذاکرات برجام هشدار داد و نوشت: شکست احتمالی مذاکرات، ایران را وارد یکی از دشوارترین مراحل تاریخ خود خواهد کرد؛ وضعیتی که شاید از زمان ظهور دولت ماد‌ها در این سرزمین فقط به‌طور انگشت‌شمار پدید آمده است.

احمد زیدآبادی در روزنامه اعتماد نوشت: روندی که در وین آغاز شده است، بی‌هیچ مبالغه‌ای برای جامعه ایرانی سرنوشت‌ساز است. به عبارت روشن‌تر، نتیجه مذاکرات وین جهتِ آینده کشور ما را به‌طور بنیادی رقم می‌زند.

وی نوشت: درحالی که رسانه‌های امریکا به عنوان کشورِ مقابل جمهوری اسلامی در مذاکرات وین، با کمترین محدودیتی برای بازتاب نظرات کاملاً مغایر درباره نوع مواجهه دولت جو بایدن با این ماجرا و هشدار نسبت به پیامد‌های شکست یا موفقیت مذاکرات روبرو نیستند، وسوسه اعمال فشار به رسانه‌های ایرانی درباره نوع پوشش روند مذاکرات و تحلیل‌های مربوط به آن، از هر جهت زیانبار و به ضرر نتیجه مذاکرات است.

زیدآبادی نوشت: خلاصه کلام اینکه، هیات ایرانی در هیچ شرایطی نباید دست خالی میز مذاکرات وین را ترک کند، زیرا شرایط داخلی و منطقه‌ای و بین‌المللی کشور پس از شکست احتمالی مذاکرات خیلی‌خیلی متفاوت از شرایط کنونی آن خواهد شد؛ فعلاً چیزی بیش از این نمی‌توان گفت.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: