آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 4 مهر ماه 1400 = 26-09 2021

طالبان؛ پاسخ روسیه به درخواست پاکستان/واکنش تند هند

وزیر خارجه روسیه گفته، مسکو تلاش می‌کند طالبان را ترغیب کند رفتاری «متمدنانه» در پیش بگیرند، و تاکید کرد که شناسایی این گروه افراطی فعلا مد نظر جامعه بین‌المللی نیست.

اظهارات سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در نیویورک پس از آن مطرح شد که نخست وزیر پاکستان خواستار حمایت جهانی از دولت طالبان در افغانستان شد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، لاوروف در حاشیه مجمع عمومی گفت: ما آن‌هایی را که اکنون در کابل قدرت را در دست گرفته‌اند، تشویق خواهیم کرد پس از عقب‌نشینی گروه‌های خارجی (از افغانستان)، به شکلی متمدنانه رفتار کنند.»

وزیر خارجه روسیه در ادامه همچنین تاکید کرد که جامعه بین‌المللی فعلا در نظر ندارد حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد، و گفت که این گزینه در حال حاضر و در مقطع کنونی روی میز قرار ندارد.

این در حالیست که نخست‌وزیر هند با متهم کردن پاکستان به حمایت از طالبان و انتقاد شدید از سیاست‌های اسلام آباد در افغانستان گفت که رفتار پاکستان در افغانستان باید زیر نظر قرار گیرد.

وی مجمع عمومی سازمان ملل با کنایه به پاکستان گفت: "ما باید اطمینان یابیم که خاک افغانستان برای گسترش تروریسم و یا تدارک حملات تروریستی مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد".

نارندرا مودی افزود: "باید مراقب باشیم که هیچ کشوری از وضعیت شکنندۀ افغانستان سوءاستفاده نکند و این کشور را به خاطر منافع خودخواهانۀ خود آلت دست قرار ندهد".

نخست وزیر هند طی دیدار روز قبلش با جو بایدن نیز نگرانی خود را در مورد نقش پاکستان در افغانستان ابراز کرده بود.

به دنبال سخنرانی نارندرا مودی در سازمان ملل، وزیر امور خارجۀ هند کم و بیش سخنان او را در مقابل خبرنگاران تکرار کرد و صریحاً خواستار نظارت دقیق بر رفتار پاکستان در افغانستان شد و تأکید کرد که "نقش پاکستان در قبال مسئلۀ تروریسم باید مورد بررسی قرار گیرد".

به گزارش رادیو فرانسه، در جناح مقابل، عمران خان نخست‌وزیر پاکستان که یک روز قبل از همتای هندی‌اش به شکل مجازی در مجمع عمومی سخنرانی کرد، به دفاع از طالبان برخاست و جامعۀ جهانی را به گفتگو با آنان ترغیب کرد، زیرا به گفتۀ وی، "طالبان قول داده‌اند که حقوق بشر را رعایت کنند".



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: