آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 31 تیر ماه 1400 = 22-07 2021

ایران؛ دستکم ۳۸ اعدام در یکماه پس از نمایش انتخابات

سازمان حقوق بشر ایران؛ ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۰: در شش ماه نخست سال میلادی ۲۰۲۱، دست‌کم ۱۱۷ نفر در زندان‌های مختلف ایران اعدام شده‌اند. مضاف بر این، پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوی خرداد ماه، اعدام‌ها به‌صورت فزاینده‌ای افزایش یافت و ظرف یک ماه (بین ۲۸ خرداد تا ۲۸ تیر/ ۱۸ ژوئن تا ۱۸ ژوئیه)، دست‌کم ۳۸ نفر اعدام شده‌اند.

نهاد آمار سازمان حقوق بشر ایران ۱۱۷ اعدام را در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ در زندان‌های مختلف ایران ثبت و تایید کرده است. از این میان ۶ نفر زن و ۱۱۱ نفر مرد بوده‌اند. در مدت مشابه سال گذشته، ۱۲۳ اعدام به ثبت رسیده بود.

از مجموع کل ۱۱۷ اعدام‌، تنها ۲۸ اعدام توسط رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام شده و مابقی به‌صورت مخفیانه صورت گرفته است.

در میان اعدام شدگان شش ماه نخست سال ۲۰۲۱، تعداد ۶۳ اعدام با اتهام «قتل عمد»، ۴۰ مورد «جرایم مربوط به مواد مخدر»، ۶ مورد با اتهام «تجاوز به عنف» و ۸ مورد با اتهام «محاربه» به دار آویخته شدند. ۸ زندانی که با اتهام «محاربه» اعدام شدند، اتهامات امنیتی و سیاسی در پرونده‌های خود داشتند.

در مقایسه با سال ۲۰۲۰، که ۷ نفر با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» اعدام شدند، در سال جاری میلادی اعدام زندانیان با این اتهام حدودا شش برابر شده است (۴۰ مورد). پیشتر سازمان حقوق بشر ایران درطی گزارشی، نگرانی شدید خود را نسبت به افزایش چشمگیر آمار اعدام‌های مربوط به مواد مخدر ابراز کرده و نسبت به ادامه این روند هشدار داده بود.

در شش ماه نخست سال ۲۰۲۱ اعدام شهروندان بلوچ شدت گرفت و دست‌کم ۳۰ زندانی بلوچ با اتهاماتی همچون «مواد مخدر»، «محاربه» و «قتل عمد» در زندان‌های ایران اعدام شدند.

همچنین از فردای پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، یعنی روز ۲۸ خرداد (۱۸ ژوئن) روند اعدام زندانیان به‌صورت فزاینده‌ای افزایش یافت و از آن روز تا ۲۸ تیر ماه (۱۹ ژوئیه) اعدام دست‌کم ۳۸ نفر در زندان‌های ایران به ثبت رسیده است. اجرای حکم اعدام از ۹ روز پیش از انتخابات کاملا متوقف شد و دو روز پس آن از سر گرفته شد.

پیشتر سازمان حقوق بشر ایران درطی گزارشی به رابطه رویدادهای سیاسی و اجرای احکام اعدام اشاره کرده بود.

شایان ذکر است که سازمان حقوق بشر ایران گزارش‌های اعدامی را که در مطبوعات رسمی اعلام نشده باشند، تنها در صورتی جزو آمار ثبت می‌کند که بتواند به طور مستقل، از طریق دو منبع معتبر و غیر مرتبط با یکدیگر، صحت آن‌ها را تأیید کند. به همین دلیل، تعداد واقعی اعدام‌ها می‌تواند از آمار اعلام‌شده بالا بیشتر باشد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: