آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 28 فروردین ماه 1400 = 17-04 2021

ایران؛ ارائه داروی تاریخ مصرف گذشته به مبتلایان به ایدز

ارائه داروی تاریخ مصرف گذشته به مبتلایان ویروس اچ آی وی با برچسب تاریخ جعلی

خبرگزاری هرانا – مرکز بیماری‌های رفتاری بخش عفونی بیمارستان امام خمینی تهران داروی دولوتگراویر که حدود ۸ ماه از تاریخ انقضای آن گذشته را به دستکم یکی از مبتلایان به ویروس اچ آی وی با برچسب تاریخ جعلی ارائه داده است. در شرایطی داروهای تاریخ مصرف گذشته به مبتلایان به ویروس اچ آی وی ارائه شده است که این دارو در بازار آزاد به فروش نمی‌رسد. همچنین توقف مصرف دارو و یا مصرف داروی تاریخ مصرف گذشته می‌تواند منجر به مقاومت بدن مبتلایان این ویروس به درمان شده و خطرات جانی جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مرکز بیماری‌های رفتاری بخش عفونی بیمارستان امام خمینی تهران داروی دولوتگراویر که حدود ۸ ماه از تاریخ انقضای آن گذشته را به دستکم یکی از مبتلایان به ویروس اچ آی وی داده است.

در شرایطی داروهای تاریخ مصرف گذشته به مبتلایان به ویروس اچ آی وی ارائه شده است که این دارو در بازار آزاد به فروش نمی‌رسد. همچنین توقف مصرف دارو می‌تواند منجر به مقاومت بدن مبتلایان به این ویروس به درمان شود. بنا به اطلاعات موجود در بروشور دولوتگراویر، عمر مفید این دارو تنها ۲ سال پس از تولید است و مصرف‌کنندگان در صورت مشاهده هرگونه تغییری و یا مخدوش بودن تاریخ باید از مصرف آن پرهیز کنند. با این وجود مرکز بیماری‌های رفتاری بخش عفونی بیمارستان امام خمینی با چسباندن برچسبی به روی بسته بندی با تاریخ مصرف ۳ ساله، سعی بر مخفی کردن این امر داشته است. به گفته یک منبع مطلع این مرکز از چندی پیش داروی تنوفوویر دیسوپروکسیل و امتریسیتابین که تنها یک یا دو ماه به انقضای آن‌ها مانده بود را در اختیار مراجعه کنندگان قرار می‌داد.

این منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: «از زمانی که داروها را دریافت کرده‌ام به شدت نگرانم، هنوز برای چند روز آینده دارو دارم، اما اگر این‌ها هم تمام شود نمی‌دانم که چه باید بکنم. داروهای تاریخ مصرف گذشته را مصرف کنم یا ریسک مقاومت در برابر درمان را به جان بخرم؟»

این مرکز که وظیفه دارد تمامی روند درمان را به صورت رایگان به مبتلایان به ویروس اچ آی وی ارائه دهد، جز کیت فوری در خصوص سایر آزمایش‌ها شهروندان را به آزمایشگاه‌های خارج بیمارستان ارجاع می‌دهد. این در حالی است که تنها هزینه آزمایش سی دی فور که با بررسی گلبول‌های سفید خون و پادتن‌ها وجود ویروس در خون را تایید می‌کند، حدود ۸۰۰ هزار تومان است.

این منبع همچنین در خصوص هزینه‌های آزمایشگاه افزود: «چک آپ کلی هم باید پیش از شروع دوره درمانی انجام شود که میزان کراتین خون، چربی و … را بررسی کنند. این‌ها هم تماما با هزینه شخصی انجام می‌شود. در مجموع این مرکز پیگیری خاصی در خصوص درمان هم انجام نمی‌دهد. اصلا دارو بعد از یک ماه که تمام شد مراجعه نکن کسی حتی تماس نمیگیرد که فرد را ترغیب به ادامه درمان کند. تنها اگر او بعد از چند مدت برگردد. دارو را به جای یک ماه به اندازه ۲ هفته می‌دهند. در ابتدا که مراجعه کننده به مرکز رفته و متوجه بیماری می‌شود، در بسیاری از کشورها پیگیری می‌کنند که چه کسانی مثلا با فرد مبتلا رابطه جنسی داشته‌اند، با آنها تماس میگرند و مددکار آنها را آماده می‌کند. این مساله در ایران اصلا وجود ندارد. خود من روز اول که مراجعه کرده بودم و با کیت فوری متوجه ابتلایم به ویروس شدم. هیچکسی حتی روانشناس مرکز با من به درستی صحبت نکرد که من را آرام کند. ناگهان دنیا روی سرم خراب شد. او فقط به من میگفت خب ببین این داروها هست.»



حقیقتگو April 17, 2021 01:52 PM

نمونه دیگری ازآنچه حکومت تازی و رهبرضدایرانی اش که زنده بودن مردم ایران آزارش داده ومیدهد که چه با ویروس کرونا و چه داروهای تقلبی عمدا" به کشتارشان مشغول است مدتی پیش خبری ازورود بیش از230هزارتن ذرت مسمموم با آفات میکروبی وآنهم بدون گواهی بهداشتی معتبرفروشنده و صادرکننده ذرت رسانه ای شده بود که حتی وزارت بهداشت حکومت تازی هم به ورود آن به ایران هشدارداده بود که حتی نباید برای خوراک دام استفاده شود ولی بنابه دستورخامنه ای و سپاه ترخیص شد و به نان وشرینی برای مردم تبدیل شد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: