آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 9 مرداد ماه 1399 = 30-07 2020

رویترز: خطر کمبود و گرانی غذا و دارو در ایران

رویترز در گزارشی نوشت که حکومت ایران که با تنگناهای تحریم ها و همه گیری ویروس کرونا روبرو است می کوشد پیش از وقوع بحران عرضه و افزایش قیمت ها، دارو و مواد غذایی مورد نیاز کشور را خریداری و وارد کند، اما، بانک ها و حکومت های خارجی از همکاری با ایران خودداری می ورزند، هر چند خرید دارو و مواد غذایی مشمول تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی نمی شود.

به گزارش رادیو فرانسه، رویترز افزوده است که پس از یک سال و نیم تلاش، دولت سوئیس عاقبت توانست در فوریه گذشته با موافقت آمریکا کانال ویژه ای را تحت عنوان "توافق تجاری بشردوستانۀ سوئیس" برای صدور دارو و غذا به ایران راه اندازی کند. اما، بانک مرکزی جمهوری اسلامی تاکنون نتوانسته میلیاردها دلار دارایی نفتی مسدود شدۀ این کشور را به حساب توافق تجاری بشردوستانه سوئیس منتقل کند.

رویترز به نقل از پنج منبع آگاه افزوده است که این پول ها حاصل صادرات نفت ایران پس از امضای برجام در فاصلۀ سال های ٢٠١٦ و ٢٠١٨ است و عمدتاً در بانک های کشورهای آسیایی خریدار نفت ایران به ویژه کره جنوبی و ژاپن مسدود شده اند. برای نمونه، هفت میلیارد دلار از دارایی های حاصل از فروش نفت ایران در بانک های کره جنوبی مسدود شده و کلیه تلاش های تهران برای دستیابی به این منابع تاکنون بی نتیجه مانده اند.

رویترز افزوده است که این موارد پیچیدگی تحریم های آمریکا را نشان می دهد که در نتیجۀ آنها بانک ها و کشورها حاضر به همکاری مالی با ایران حتی برای خرید دارو و غذا نیستند، هر چند صدور این اقلام به ایران رسماً مشمول تحریم های آمریکا نمی شود.

رویترز به نقل از منابعی که نخواسته اند نام شان فاش شود نوشته است که کره جنوبی و ژاپن حاضر نیستند بدون اجازۀ صریح آمریکا دارایی های مسدود شدۀ ایران را از طریق بانک مرکزی این کشور به حساب "توافق تجاری بشردوستانۀ سوئیس" منتقل کنند.

وزارت امور خارجۀ کره جنوبی به رویترز گفته است که دولت آمریکا با انتقال پول نقد به دولت ایران تحت هر شکلی مخالف است.

در این حال، سخنگوی وزارت اقتصاد دولت سوئیس امروز پنجشنبه سی ام ژوئیه بار دیگر اعلام کرد که یک محمولۀ داروی مقابله با عوارض درمان سرطان از طریق کانال ارسال کالاهای بشردوستانه به ایران به این کشور ارسال شده است. این محموله در اوایل سال جاری و با موافقت آمریکا به ایران فرستاده شده است.



مزدک بامدادان July 30, 2020 04:40 PM

کمکهای بشر دوستانه سر از لبنان و دیگر کشورهای همجوار درآورد و بیچاره بیمار ایرانی در بیمارستان با درد جان داد چنانکه نوشته بودم باید تمام داروهای ارسالی به ایران کد گذاری شده باشنذ چون تنها در این صورت است که میتوان انها را در دیگر کشورهای اقمار تروریست اسلامی ره گیری کرد داروها و مواد اولیه غذایی ارسالی به کمپهای تروریستی حشد الشعبی و خزب الله لبنان و به در یمن اریال میشود و بقیه هم با قیمت گزاف به گرجستان و دیگر کشورها برای معامله های دلاری صادر میشود تنها دارو و غذای کد گزاری شده میتواند تضمین کننده این باشد که دارو به مصرف داخلی و برای بیماران ایرانی مورد استفاده قرار میگیرد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: