آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 2 مهر ماه 1398 = 24-09 2019

آرامکو؛ واکنش ظریف به بیانیه سه کشور اروپایی

رئیس‌جمهور فرانسه که در نیویورک بسر می برد، در دیدار با روحانی گفت:‌ زمان آن است که رژیم ایران برای کاهش تنش ها گام بردارد.

نخست‌ وزیر انگلیس هم پیش تر گفته بود: برجام یک توافق بد بود و نقص‌های زیادی داشت، پس بیایید یک توافق بهتر داشته باشیم.

همزمان وزیر خارجه آمریکا در حساب توئیتری خود نوشت: ایالات متحده از دوستان نزدیک خود انگللیس، فرانسه و آلمان به‌ خاطر این‌که تصریح کردند رژیم ایران مسئول اصلی اقدام جنگی علیه عربستان سعودی است، قدردانی می‌کند.

از سوی دیگر وزیر خارجه رژیم ملاها با حمله به کشور بزرگ اروپايی در توئیت نوشت: فلج بودن سه کشور اروپایی در عمل به تعهدات خود بدون اجازه ایالات متحده، از ماه می ۲۰۱۸ عیان بوده است. راه حل این نقیصه، عزم خود را جزم کردن برای شکل دادن مسیری مستقل است؛ و نه تکرار طوطی‌وار ادعا‌ها و درخواست‌های ایالات متحده که با برجام همخوانی ندارد. پیش از پایبندی به توافق کنونی، هیچ توافق جدیدی در کار نخواهد بود.

خبرگزاری ایرنا نوشت: فرانسه، آلمان و انگلیس در بیانیه شب گذشته خود ضمن وارد کردن اتهاماتی در مورد نقش جمهوری اسلامی در حوادث آرامکو تأکید کردند: زمان آن فرا رسیده که تهران چارچوب مذاکرات در باره موضوعات مربوط به امنیت منطقه‌ای که شامل برنامه‌های موشکی‌اش می‌شود را بپذیرد.


پیوستن اروپا به موضع آمریکا

رهبران سه کشور بزرگ اروپایی انگلیس،‌ فرانسه و آلمان دوشنبه شب در نیویورک بیانیه مشترکی را درباره حملات به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان سعودی منتشر کردند. در این بیانیه گفته شده واضح است که رژیم ایران مسئول حمله به تاسیسات نفت سعودی است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی فوری از نیویورک نوشت: سران کشور‌های فرانسه، آلمان و انگلیس در این بیانیه همچنین از رژیم ایران خواستند تا از اقدامات تحریک آمیز خودداری و گفتگو را انتخاب کند.

در همین حال برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، طی سخنانی از دیگر کشورهای جهان خواست به کارزار فشار حداکثری علیه رژیم ایران بپیوندند.

نخست‌وزیر انگلیس پیش تر گفته بود که مسئولیت حمله به آرامکو برعهده حکومت ایران است. انگلیس یکی از کشورهایی است که در ماموریت دریایی تضمین امنیت خلیج‌فارس تحت فرماندهی آمریکا شرکت دارد.

بوریس جانسون موضع انگلیس در قبال مسئولیت حمله به تاسیسات نفتی آرامکو را در حین پرواز به نیویورک به اطلاع خبرنگاران همراه خود رسانده است.

اعلام این موضوع از سوی بوریس جانسون، تغییر در مواضع انگلیس در قبال حملات آرامکو به شمار می‌آید. خبرگزاری آسوشیتدپرس به خویشتن‌داری انگلیس در اعلام نظر صریح درباره مسئولیت این حملات اشاره کرده است.

اما اکنون نخست‌وزیر انگلیس صراحتا می گوید که مسئولیت حملات اخیر به پالایشگاه بقیق و میدان نفتی خریص برعهده رژیم ایران است.


رژیم ایران باید هزینه حمله به عربستان سعودی را بپردازد

یک شبکه تلویزیونی عربی گزارش می دهد که سپاه پاسداران گروه دیگری از کارشناسان موشکی خود را به یمن فرستاده است. (فیلم زیر)

تلویزیون الحَدَث که این خبر را انتشار داد، به شمار افرادی که به صنعا فرستاده شده اند اشاره ای نکرد. ولی آشناسان امور ایران می گویند که این نخستین بار نیست که رژیم ایران این گونه کارشناسان را رهسپار یمن می کند تا به حوثی ها در جنگ یمن یاری برسانند و آن ها را برای وارد آوردن ضربات بیشتر بر عربستان سعودی آماده سازند.

انتشار این خبر در حالی است که از یک سو حوثی های یمن ادعا می کنند که اجرا کننده حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان در شمال شرق آن کشور بوده اند، و از سوی دیگر کارشناسان آمریکایی و غربی می گویند که حمله از جانب رژیم ایران بوده و حوثی ها فاقد آن توان موشکی و پهپادی می باشند که بتوانند در یک حمله، چنین زیان سنگینی به پالایشگاه های آرامکو در عربستان وارد آورند.

مجله اکونومیست در گزارشی تحلیلی از دست داشتن حکومت ایران در حملات به پالایشگاه آرامکو سعودی نوشته است : «جمهوری اسلامی ایران باید بهای حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را بپردازد یا در غیر اینصورت منطقه خاورمیانه شاهد رخدادهای مشابه و در نهایت جنگ خواهد بود».

اکونومیست در ادامه نوشت: «مادامی که حکومت ایران درک نکند که تجاوز هزینه در بر دارد، دوباره به زور متوسل می‌شود، و این دیر یا زود به جنگ ختم خواهد شد.»




www.youtube.com/watch?v=BrE5hGhsaUA

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



naser Birzoi September 24, 2019 10:47 AM

معلوم است دست اخوند و پاسدار تروریست در ارامكو است برای همیناست كه‌ روباه شیاد داركات چی اعظم و مالكه‌ش اعظم به‌ منگ منگ افتاده‌ و صلح جو شدند

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش - صبحی September 24, 2019 03:40 PM

تائیدومحکوم کردن دخالت مستقیم جمهوری اسلامی درحملات آرامکوازسوی سه کشوراروپائی عضوبرجام که 2 کشور(بریتانیا و فرانسه)نیزازاعضای دائم شورای امنیت هستند بدان معناست که گرفتاریهای حکومت ولایت مطلقه فقیه دارد میرود تابه جاهای بسیار باریک بکشد وقتی ترامپ میگوید جمهوری اسلامی خیلی گرفتار است تا جائیکه حتی رسانه ها ازآن خبری ندارند درواقع دارد میگوید جمهوری اسلامی هر لحظه به نقطه مرگ نزدیک ونزدیکتر میشود

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: