آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 5 فروردین ماه 1398 = 25-03 2019

سیل شمال فروکش نکرده، سیلی دیگر در راه

پیش‌بینی بارش شدید؛ هشدار وقوع سیل در ۱۰ استان

هنوز غم و خسارت های سیل شمال فروکش نکرده، سیلی دیگر در راه است. این بار با گستردگی بیشتر و در مناطقی که بافت خاک آنقدرها توان زهکش آب در حد و اندازه شمال کشور را ندارد. هموطنان و بخصوص مسافران، طی حداقل ۷۲ آینده بشدت محتاط و هوشیار باشند و لطفا با دقت متن این یادداشت را مطالعه کنید.

به گزارش بهارنیوز، احسان مرادی، کارشناس هواشناسی در یادداشتی نوشت: یک غول چرخندی کم فشار که در مدیترانه جانی دوباره یافت به مرزهای غربی ما رسیده، دنباله ی دامن پر چین و بلندش بصورت مورب تا دریای سرخ هم کشیده شده و غیر از رطوبت مدیترانه رطوبت دریای سرخ و شمال افریقا را نیز سمت منطقه ما گسیل می دارد...فقط یک واچرخند کم داشتیم که او هم در منطقه جنب حاره شکل گرفت و با حرکتی واچرخندی رطوبت فوق اشباع دریای عرب و اقیانوس هند را بی وقفه سمت ما می فرستد! حالا منطقه ما شده مانند "ساعت"! و چرخندها و واچرخندها همانند چرخ دنده های داخل ساعت می چرخند و رطوبتی فوق اشباع را بی امان در تمامی لایه های جو بالای سرمان پخش می کنند! نتیجه چه می شود؟!

ابتدا بارش هایی که یکشنبه ۴ فروردین در نیمه غربی آغاز شده از نیمه شب تا صبح دوشنبه در تمامی استان های غربی، شمال غربی، جنوب غربی و دامنه های زاگرس بصورت وحشتناک و همراه با آذرخش، ریزش تگرگ یا وزش باد شدید خواهد بود. بتدریج از روز دوشنبه در سواحل خزر، جنوب، دامنه های البرز، مرکز، و بصورت نقطه ای در شرق نیز بارش با شدت کمتری آغاز می شود تا پیش از ظهر دوشنبه اگرچه بارش در سراسر نیمه غربی شدید خواهد بود اما اوج بارش در چهارمحال، لرستان، ایلام، شمال و شرق خوزستان، غرب اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد رخ می دهد که آن ها را منطقه با هشدار درجه یک نام می نهیم و این مناطق قطعا با طغیان رودها و در مناطق سردسیری با بارش فوق سنگین مواجه خواهند شد!

از بعدازظهر دو شنبه تا سه شنبه بجز مناطقی از سیستان و بلوچستان در سایر مناطق کشور بارش خواهیم داشت که همچنان در استان های یاد شده بارش بصورت بی امان و سیل آسا ادامه دارد!

بی شک همه رودها در مناطق هشدار درجه یک، طغیان خواهد کرد که این رخداد در حوضه رود کرخه، کارون و دز شدیدتر خواهد بود! در بلندی های چهارمحال، بلندی های شمال و شرق خوزستان، غرب اصفهان و بلندی های لرستان بارش برف بحدی خواهد بود که در بازه زمانی یاد شده در سراسر جهان چنین بارش برف و کولاکی نخواهیم داشت! این بدان معنا نیست که بارش برف و کولاک در سایر کوهستان ها عادی است، بلکه این مناطق اوج بارش را دارند و در سایر قله ها و کوهستان ها نیز شرایط وخیم و نا ایمن خواهد بود!

حتی چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه نیز به تناوب در مناطقی از کشور بارش ها ادامه خواهد داشت که در نوشتاری جداگانه به آن خواهیم پرداخت. هموطنان بدانند که طی ۷۲ ساعت آینده در حداقل نیمی از شهرهای کشور آبگرفتگی در حد متوسط تا شدید، برخورد آذرخش، وزش تندبادهای لحظه ای، طغیان رودها، ریزش تگرگ و کولاک تهدیدشان می کند! این یعنی: " جمعیتی چند ده میلیونی در خطر است!"


سیل ویرانگر؛ هشدارهايی که نادیده گرفته شدند

سه سال پیش از جاری شدن سیل در استان گلستان تحقیقی علمی درباره خطرات ناشی از یک سیل احتمالی در آق‌قلا انجام شده بود. اما سازمان‌های مسئول بی‌توجه به هشدارها، برنامه‌های دیگری را دنبال کرده‌اند.

به گزارش خبرآنلاین، یک تحقیق علمی در مورد احتمال جاری شدن سیل در آق‌قلا هشدار داده بود که اکثر نقاط این منطقه به زیر آب خواهد رفت. این تحقیق در سال ۱۳۹۵ توسط یک دانشجوی کارشناسی ارشد سازه‌های هیدورلیکی، استاد گروه مهندسی آب و استادیار گروه مهندسی عمران دانشگاه تبریز صورت گرفته است.

این مقاله در زمستان ۱۳۹۶ در مجله علمی دانشگاه علوم و فنون دریایی نوشهر به چاپ رسیده است. نویسندگان مقاله با اشاره به سیل خیز بودن استان گلستان از گرگان‌رود به عنوان یکی از مهمترین شاخه‌های سیل‌خیز این استان نام برده‌ و با شبیه‌سازی تأثیر سیل احتمالی بر آق‌قلا را بررسی کرده‌اند.

در بخشی از این مقاله آمده است: با توجه به الگوی جریان شکل گرفته در سیلاب مذکور و نقشه‌های شاخص مخاطره، تخلیه کلی شهر امری ضروری به نظر می‌رسد. همچنین با اشاره به مساحت پهنه پرخطر، پیش‌بینی می‌شود که میزان خسارات وارده سنگین خواهد بود.

در این مقابله پیشنهاد شده که توسعه شهر آق‌قلا نه در امتداد مسیر رودخانه که به صورت عرضی صورت بگیرد. همچنین برای محافظت از مناطق دورتر از بستر رودخانه احداث سازه‌هایی مانند دایک و دیواره‌های سیل‌بند پیشنهاد شده تا از خروج جریان در زمان سیل از این نواحی جلوگیری شود.

این تحقیق در مورد امدادرسانی به سیل‌زدگان نیز توصیه‌هایی دارد: با مشاهده نقشه‌های شاخص مخاطره می‌توان مناطق دسترسی را تبیین و اقدامات ضروری را به انجام رساند.


اعتراف روزنامه حکومتی: شرم آور است

روزنامه جمهوری اسلامی در کانالش نوشت: اینکه استاندار گلستان مرخصی گرفته است و در این شرایط همه چیز را ول کرده و رفته شرم‌آور است، ولی اینکه وسط سیل گلستان وزیر کشور مى آید تلویزیون و راحت مى گوید: برای مشکلات خانوادگی رفته خارج و بهش گفتم ببین اگر مشکلی پیش نمیاد برو، شرم‌آورتر است. اگر هر کشور دیگرى بود وزیر و استاندارش باید حداقل استعفا می‌دادند!


کاش صدا و سیما فکر کند مازندران بخشی از آمریکاست!

فیلم زیر: به داد مردم آق قلا برسید..اگر منتظر نظام فاسد و غیر مسوول باشیم، فاجعە انسانی رخ میدھد

بخش‌هایی از شهر ۲۰ هزار نفری گمیش تپه مرکز شهرستان گمیشان استان گلستان به دلیل طغیان شاخه فرعی گرگانرود که از داخل این شهر می‌گذرد به زیر آب رفت. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان گفت: از مردم سیمین‌شهر و روستا‌های اطراف گمیشان می‌خواهیم که امشب (جمعه، ۲ فروردین) خانه‌هایشان را تخلیه کنند و به سکونتگاه‌های امن بروند.

سایت امتداد در تهران نوشت: شش روز است که اخبار سیل و طوفان در استان گلستان می‌گذرد و هر روز بر عمق فاجعه افزوده می‌شود. خانه‌ها به زیر آب رفته‌اند و مردم با قایق و شنا کردن خودشان را نجات می‌دهند. اسم آق قلا، گمیشان، سیمین‌شهر، گمیش‌تپه... که برای خیلی از مردم این سرزمین بود، حالا دهان به دهان می‌چرخد و اخبارش نقل محافل شده است.

سیل از نقطه صفر مرزی شروع شده و حالا به میانه استان رسیده است. اتفاق جدیدی نیفتاده، باران مخصوص این ایام و این مکان‌هاست، تنها فاجعه زمین‌خواری و ویران کردن جنگل‌ها از این استان سرسبز دشتی ساخته که سپری برای مقابله از سیل در اختیار ندارند.

تصاویری از «برج قابوس» در محاصره سیل جاری شده در استان گلستان منتشر شده، یکی از نگرانی دوستداران میراث فرهنگی وارد آمدن آسیب به این اثر تاریخی واقع در گنبد کاووس بود. با این حال مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان می‌گوید: که این یک آب‌گرفتگی است که خطری برای برج قابوس ندارد!

مردم در شبکه های اجتماعی چه می گویند؟
کاش صدا و سیما فکر کند مازندران بخشی از آمریکاست!

*‏فقط میشه گفت خیلی وحشتناکه این اتفاق؛ اونم توی این ایام و برای زمین‌های کشاورزی مردم؛ کاش مردم فراموش نشن این روزها*

* ا‏تو روز جهانی آب شمال داره کلا میره زیر آب*

*‏بستر رودخانه ها رو از بین می برین و جنگلها رو نابود می کنید بعد می گین چرا سیل میاد؟ *

‏*برای پوشش اخبار ‎سیل گلستان مازندران توسط صداوسیما باید کاری کنیم که فکر کنه استان‌های شمالی جزئی از خاک آمریکا هستند و این بلا در پی سیاست‌های خصمانه و مداخله‌جویانهٔ ترامپ است که گریبان‌گیر مردم شده!*




www.youtube.com/watch?v=Q2j_6ooUALQ

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



خسرو March 22, 2019 01:05 PM

انگار اسبها دارن تو آب حال میکنند، نه ؟ هاها

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهنام March 22, 2019 04:15 PM

دلم به درد می‌‌آید از اینهمه حماقت تازی پرستان نفهم و بی‌ خرد اشغالگر ایران که اگر به اندازه یک دانه پشگل خشکیده ی گوسفند مغز در مخ پوکشان بود جنگل‌ها را اینچنین نابود نمی کردند که با یک بارش چنین سیلابی به راه بیفتد و اینگونه جان انسانها و اصیل‌ترین و گرانبهاترین و پاکنژاد‌ترین اسبهای روی کره ی زمین یعنی‌ اسبهای ترکمن به خطر بیفتد مرگ و نفرین بر تازیان و تازی پرستان و میراث شومشان که چیزی جز مرگ و نیستی‌ نیست باد

گزارش یا اعتراض به این نظر


امام دوشنبه March 23, 2019 10:04 AM

آقا پیشنهاد میکنم یک تعدادی از مسولین برند به سید علی رهبر دزدان اسلامی یواشکی بگند تو استان گلستان سوریه و آق قلا در لبنان سیل آمده تا کمک های دولتی به آنجا سرازیر بشه و سربار ملت یعنی قاسم سلیمانی هم برای تمشیت وضعیت به آنجا بره وزیر کشور هم از سفر خارج به طور عاجل برگرده

گزارش یا اعتراض به این نظر


babk March 23, 2019 11:01 AM

زمان ان است که تغییر مسیر داده با الگو برداری از حرکتهای به ثمر رسیده در یوگوسلاوی و یا در مصر و آفریقای جنوبی از خواب زمستانی بیدار شویم چرا که اگر از فرصتی که به دلیل منافع مشترکی که برای اولین بار در طول صد سال گذشته بین ایران و آمریکا وجود دارد از دست برود مشکل خواهد بود فرصت طلایی دیگری دست دهد و شاید۵۰ سال دیگر فرصت همانندی دست ندهد این یک شانس خدا دادی است که باید لحظه ای از ان از دست نرود از جای دیگر ایران همانند بیماریست که ارگانهای بدنش

گزارش یا اعتراض به این نظر


babak March 23, 2019 11:20 AM

یکی پس از دیگری از کار افتاده است و در موقعیت موت قرار گرفته و انی امکان دارد که به کما برود چون تمام ارگانهای حساس این بیمار غیر از تعدادی کمتر از انگشتان دست هنوز زندهاند ،قبل از آنکه این تعداد هم بروند باید آنچه در توان داریم خالصانه برای نجات فرزندان آینده این مرز و بوم در طبق اخلاص نهاده با تکیه به ایرانیان برون مرز دور هم جم شویم کلید رهایی را بچرخونیم

گزارش یا اعتراض به این نظر


پیمان March 23, 2019 10:26 PM

چرا از امام رضا کمک نمیگیرید ؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: