آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 26 دی ماه 1397 = 16-01 2019

چشم انداز برگزیت پس از شکست تاریخی ترزا می

توافق مد نظر ترزا می در باره برگزیت در پارلمان بریتانیا رد شد. این، سهمگین ­ترین شکست سیاسی دولت در دهه­ های اخیر است. در تاریخ معاصر بریتانیا هرگز سابقه نداشته است که طرح مد نظر نخست وزیر با مخالفت بیش از نیمی از نمایندگان پارلمان مواجه شود. این توافق با 432 رای مخالف و 202 رای موافق در نهایت رد شد.

تقریبا همه اعضای حزب کارگر و حدود نیمی از محافظه­ کاران به این توافق رای منفی دادند. نکته قابل توجه درباره نمایندگان مخالف این توافق این است که هم حامیان برگزیت و هم مخالفان آن در لیست نمایندگانی که به این توافق رای منفی دادند، دیده می شود.

بریتانیا در تاریخ 29 مارس (9 فرودین) به صورت رسمی از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد. در صورتی که تا آن زمان بریتانیا و اتحادیه اروپا به توافق جدیدی دست نیابند یا زمان رسمی برگزیت به تعویق نیفتد، این کشور ناچار به خروج بدون توافق خواهد شد؛ پیش از این بارها نهادهای امنیتی، اقتصادی، نخست وزیر و حزب مخالف کارگر درباره پیامدهای جدی برگزیت بدون توافق هشدار داده اند.

واکنش رسانه ­های داخلی

روزنامه سان ضمن انتقاد از توافق مدنظر ترزا می گفت که هرگونه خروج نرم (Soft Brexit) از اتحادیه اروپا، خیانت به رای مردم است. همزمان این روزنامه درباره پیامدهای به قدرت رسیدن حزب کارگر هشدار داد.

روزنامه دیلی میل نیز مخالفان توافق برگزیت را افرادی دانست که منافع کشور را در اولویت قرار نداده اند.

روزنامه دیلی اکسپرس هم نوشت که توافق مد نظر ترزا می، تنها توافق در دسترس و ممکن برای خروج از اتحادیه اروپا بود.

روزنامه دیلی میرور نیز پیش از رای گیری نوشت که:«نخست وزیر عزیز! توافقت امروز می میرد. بنابراین، برای منافع ملی بریتانیا، چشم و گوشت را باز کن و در پی روشی دیگر باش.»

این روزنامه از حامیان برگزاری همه پرسی مجدد درباره برگزیت است.

روزنامه سان هم گفت که نخست وزیر ناچار به برگزاری همه پرسی مجدد خواهد شد.

اغلب رسانه ها و کارشناسان پیش بینی کرده اند که ترزا می باز هم رای اعتماد می گیرد و نخست وزیر کشور می ماند.

سناریوهای پیش رو

چشم انداز برگزیت پس از شکست می

1. تلاش ترزا می برای دستیابی به توافق بهتر:

پیشتر اتحادیه اروپا گفته بود که حاضر نیست بیش از این امتیازی برای بریتانیا قائل شود. اما نخست وزیر و بسیاری از نمایندگان پارلمان امیدوارند که ترزا می به بروکسل رود و بتواند به توافق بهتری دست یابد. البته نکته مهم این است که «توافق خوب» هم مشخص نیست! از نظر نمایندگان حزب کارگر، توافق بهتر توافقی نرم­تر و از نظر محافظه­ کاران، توافق بهتر، توافقی سخت­تر است!

برگزیت بدون توافق

بریتانیا در تاریخ 29 مارس (9 فرودین) به صورت رسمی از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد. در صورتی که تا آن زمان بریتانیا و اتحادیه اروپا به توافق جدیدی دست نیابند (که بسیار هم محتمل است) یا زمان رسمی برگزیت به تعویق نیفتد، این کشور ناچار به خروج بدون توافق خواهد شد.

تعویق در زمان خروج رسمی بریتانیا از اتحادیه اروپا

ممکن است نخست وزیر با هدف افزایش زمان مذاکرات و دستیابی به توافقی بهتر یا متقاعد کردن نمایندگان پارلمان، زمان خروج رسمی برگزیت را به تعویق اندازد.

انتخابات سراسری زودهنگام

در صورتی که نخست وزیر بریتانیا موفق به کسب رای اعتماد نشود و حزب محافظه کار هم نتواند در 10 روز دولت جدید تشکیل دهد، 14 روز دیگر انتخابات سراسری زودهنگام برگزار خواهد شد.

همه ­پرسی مجدد درباره برگزیت

اگر نخست وزیر بریتانیا موفق به کسب رای اعتماد شود اما نتواند با اتحادیه اروپا به توافق بهترِ جدیدی دست یابد، احتمالا ناچار به برگزاری همه ­پرسی مجدد خواهد شد. همچنین اگر حزب کارگر در انتخابات سراسری زودهنگام احتمالی به قدرت برسد و نتواند با اتحادیه اروپا به توافق جدیدی دست یابد، احتمالا همه ­پرسی مجدد برگزار خواهد کرد.

پیامدهای جدی و خطرناک برگزیت بدون توافق، مهمترین عاملی است که سبب شده تقریبا همه سیاستمداران بریتانیایی بر لزوم دستیابی به توافق هم رای باشند.



Dariush November 15, 2018 02:50 PM

با آرزوی موفقیت برای مردم بزرگ انگلستان، حداقل از ۵۰۰ سال پیش تا همین الان که این نظر را مینویسم، سران اروپا بویژه انگلیس مسئول ۳ جنگ بزرگ و مرگ بیش از ۱۳۰ میلیون انسان و نابودی چندین کشور مثل کشور ما ایران است، بجایی رسیدیم که گور بهرام خواهد گرفت!

گزارش یا اعتراض به این نظر


پلنگ ایران زمین January 15, 2019 02:35 PM

سرانجام نفرین کوروش بزرگ و ببیگناهانی که جان خود را بیهوده از دست داده اند٬ گریبان برپا کنندگانِ بدی را گرفت از خمینی که سالهاست در آتش دوزخ میسوزد گرفته تا خامنه ای همگی آواره و دربدر شده اند این است پایانِ بدی زیرا نیکی همیشه پیروز خواهد شد و آفتاب و روشنایی پس از چهار دهه قهر و دلشکستگی٬ رخِ زیبای خود را به کشورمان نمایان میکند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: