آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 8 اسفند ماه 1397 = 27-02 2019

ایران؛ بحرانی تر شدن اوضاع با مهمان ناخوانده

یک روز پس از سفر بشار اسد به ایران، یک روزنامه حامی دولت روحانی به دلیل تیتری که برای این موضوع انتخاب کرده بود، توقیف شد.

بنا به گزارشها، روزنامه قانون به دلیل تیتر روز سه شنبه (۷ اسفند ماه) خود عصر امروز، با نامه تذکر و توقف انتشار مواجه شده است.

آنچه باعث توقیف این روزنامه شد، تیتر این روزنامه درباره سفر بشار اسد بود: مهمان ناخوانده.

این تیتر از آنجا معنادار می‌شود که که برخی از رسانه‌های جمهوری اسلامی از اعتراض ظریف به چگونگی دیدار بشار اسد با رهبر جمهوری اسلامی و روحانی اشاره کرده‌اند.

ظریف میگوید: بعد از انتشار تصاویر ملاقات‌های روز دوشنبه که وی در آنها دیده نمی شود، دیگر به عنوان وزیر خارجه در جهان اعتباری ندارد.

برخی منابع این احتمال را مطرح ساختند که حتی روحانی هم از سفر ناگهانی بشار اسد به تهران بی اطلاع بوده است.

همزمان تحلیلگران غربی تلاش کردند استعفای ظریف را واکاوی کنند. برخی از این تحلیلگران معتقدند که استعفای ظریف، برای روابط جمهوری اسلامی و غرب، نشانه بدی است.

وبگاه اسرائیلی دبکا، نزدیک به محافل اطلاعاتی تل‌آویو از قول منابعی در رژیم ایران نوشته که خروج ظریف از دولت سرآغاز اخراج گسترده مقامات بلندپایه دیگری خواهد بود.

در واقع برکناری ظریف، و یا وادار کردن او به کناره گیری، می تواند گام دیگری در راه لرزان تر کردن کرسی روحانی در مقام رئیس جمهوری باشد.

وبگاه «واشنگتن‌اگزمینر» نیز طی یادداشتی به چرایی استعفای ظریف پرداخت و نوشت: ظاهرا مقامات رژیم ایران به این نتیجه رسیده‌اند که ظریف، بدون اینکه منفعت اقتصادی برای آنها بیاورد، حکومت را ضعیف جلوه می‌دهد.

این منبع نوشت: واضح است که طوفان‌ در سیاست‌ورزی رژیم ایران در حال بزرگ شدن است.

روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط نیز نوشت: استعفای ظریف، به گمانه‌زنی‌ها درباره خروج رژیم ایران از توافق هسته‌ای دامن زده است.


واکنش ها به استعفای وزیر خارجه جمهوری اسلامی

...استعفای ظریف آخرین پرده شکست تلخ پروژه میانه روی است ...روحانی هم باید استعفا بدهد...

رسانه‌های جمهوری اسلامی خبر دادند که جواد ظریف وزیر خارجه دولت روحانی استعفا داده است. ظریف با انتشار پستی در اینستاگرام استعفایش را تائید کرد.

ظریف دوشنبه شب ساعاتی پس از ورود بشار اسد به تهران استعفایش را رسما تقدیم روحانی کرد و در اینستاگرام خود نوشت: از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستیها و کوتاهیها در دوران خدمت صمیمانه پوزش می‌خواهم.

ظریف پس از استعفای ناگهانی خود، چند کلمه‌ای به صورت پیامکی درباره این اتفاق سخن گفت.

به گزارش ایسنا، پس از اعلام استعفای وزیر خارجه، خبرنگار «انتخاب» بصورت پیامکی صحت و سقم این خبر را از او جویا شد که ظریف در پاسخ این پیامک را ارسال کرد: بعد از عکس‌های ملاقات‌های امروز، دیگر جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه در جهان اعتباری ندارد.

به نظر می‌رسد مقصود او از ملاقات‌های امروز، دیدار دوشنبه بشار اسد با خامنه ای و روحانی باشد؛ دیدارهایی که در تصاویر منتشرشده از آنها ظریف حضور ندارد.

به گفته ناظران، استعفای ظریف نمودی از بحران حاد در درون حاکمیت جمهوری اسلامی است که در روابط بین‌المللی بویژه در مسئله برجام و اف.ای.تی.اف به بن‌بست رسیده است.

علیرضا رحیمی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در توییتی نوشت: ظریف، دومی ندارد. جانشین او یا با کرنش مدیریتی خسارت‌ ساز خواهد شد یا به نام ⁧ انقلابیگری ⁩ دستاوردهای زیادی را بر باد خواهد داد. اگر استعفای ⁧ ظریف ⁩ جدی و قطعی باشد ثابت می‌کند خنجر مخالفان داخلی اثرگذار بوده است.

مصطفی داننده از حامیان دولت روحانی هم در این باره نوشته است: ....این بهترین کاری بود که ظریف می‌توانست انجام دهد. وقتی می‌بینید نمی‌توانید کاری کنید باید کنار بروید. ظریف در این سال‌ها تلاش کرد، با دیپلماسی، درهای ایران را به سوی جهان باز کند. خیلی‌ها این رفتار او را دوست نداشتند. خیلی‌ها ظریف را متهم به خیانت کردند. ظریف در این چند ماه به دنبال پیوستن ایران به FATF بود. تلاش برای مبارزه با پول‌شویی. دولت موافق، مجلس موافق اما ...واقعا با این شرایط چرا باید ظریف، به کار خود ادامه دهد؟ چرا وقتی نمی‌تواند یا بهتر بگویم اجازه نمی‌دهند، باید در مسند وزارت خارجه بماند؟ نه تنها ظریف، بلکه فکر می‌کنم روحانی هم باید استعفا بدهد.

نسرین وزیری (خبرنگار) هم نوشت: ‏همزمان با حضور اسد در تهران، ظریف استعفا داد؟ یا استعفا داده شد؟ عطای وزارت را به لقایش بخشید یا جام زهر نوشید؟

علی ملیحی (روزنامه‌نگار) هم نوشت: ‏ظریف موقع ظریفی را برای استعفا برگزید. روزی که بشار اسد به تهران آمده و در دیدارش با مقامات؛ سردار سلیمانی حاضر بود و ظریف نه.

علیرضا خوشبخت (فعال سیاسی) هم نوشت: استعفای ظریف آخرین پرده شکست تلخ پروژه میانه روی است... انگار قهرمان ما به تاریخ پیوسته و شهر سقوط کرده رفقا...



شهنام February 26, 2019 02:58 AM

همانطور که‌ ماهها پیش گفتم ظریف را خواهند درید ظریف از همین الان ممنوع الخروج است و تا چند روز دیگر زندانی خواهد شد البته به بسیحی های احمق حق میدهم که عصبانی باشند چون ظریف هم اتمشان را به باد داد هم پولها هم جانشان را

گزارش یا اعتراض به این نظر


Azadi February 26, 2019 07:57 AM

آقای ظریف سیاست اسلامی آن بنیه ی پاک و معصوم حضور در جبهه جنگ را از شما که روزی مدافع خاک ایران بودی را گرفت و شما را به دروغگویی بزرگ در صحنه سیاسی تبدیل کرد

گزارش یا اعتراض به این نظر


babk February 26, 2019 08:54 AM

اگر فقط یک ذره حب وطن در وجود روحانی و اعضای کابینه اش هنوز باقی باشد همگی باید با هم استعفا دهند و کشور را بدهند دست رهبر که قشنگ برین توش جوری
که با آب دریا هم نتوانید پاکش کنید از اولش هم تمام گره های کور مسئولش شخص رهبر بوده همه هم میدانند ایشان بی خود سرش را درد میاورد که تقصیر را به گردن این و ان میاندازد ملت کاملا مو به مو در جریان تمام گند زدنهای شخص علی خامنه ای هستند چرا که ایشان مامور است ایران را به یک خرابه ای ویران مثل سوریه تبدیل کند و تا حال کارش را خوب انجام داده است روحانی امروز استعفا ندهد یک ماه دیگر میدهد بهتر است تا اوضاع به این شکل است بدهند هرچه بگذرد زمان سخت تر میشود باور نمیکنید کمی صبر کنید خواهید دید

گزارش یا اعتراض به این نظر


رویا February 26, 2019 09:09 AM

ظریف قربانی "انتخاب" خودش شد!قبلا گفته بود ما خودمون انتخاب کردیم جور دیگری زندگی کنیم

گزارش یا اعتراض به این نظر


رهایی ایرانیان February 26, 2019 01:16 PM

babk گرامی ضمن تایید نظرات شما فقط یاد اورمیشوم که مسبب همه مشکلات اصلی ملت ما همه(قوم وقبیله حاکمان مافیایی هزارفامیل باند ولایت وسرداران سپاه وروحانیان حکومتی وهمکاران انان درلباس اصلاح طلبی و)هستند و{اخرین برگ بازی انها؟ استعفا ء ویا کنارگذاردن وحتی حذف وقربانی کردن خامنه ای وایجاد رفرم >بااعلام ازادی حجاب ورفتن به استادیوم وازادی موقت زندانیان بیگناه سیاسی و} فقط برای حفظ وباقی ماندن این دست نشاندگان بیگانگان وبرای تامین منافع انان>لازمه با اگاهی رسانی به مردم ساده اندیش نباشیم وخواستاربراندازی کامل همه اینحاکمان باشیم(بخصوص مراقب اپوزسیون قلابی رژیم که بعد از چهل سال خدمت به حاکمان وشراکت در جرم وجنایاتشان امروز لباس مخالفت با رژیم را پوشیده اندوازطریق تلویزیونهای ماهواره ای رژیم بدنبال رهبری و هدایت مردم به مسیر دلخواه بیگانگان هستند

گزارش یا اعتراض به این نظر


پلنگ ایران زمین February 26, 2019 02:29 PM

از سالِ ۵۷ تا به امروز٬ بدونِ هیچگونه نزدیکی با آموزش دیدگانِ دانا٬ یک مشت چاقوکش و دزد و تجاوزگر کشور را بدست گرفته و به گمانِ خود دانا هم هستند٬ چنانچه نادانیِ شماها بی کران است نه چهره تان به آدمیزاد میخورد ونه رفتارتان کشور را آنگونه در منجلاب فرو برده اید که هتا خدا هم نمیتواند آنرا از این منجلاب بیرون آورد٬ چه رسد به ظریف٬ روحانی و یا دیگران کی بود کی بود٬ من نبودم دستم بود٬ تقصیر آستینم بود مرگ بر شما زشت رویان و زشت خویان و بدانید که نیکی بر بدی پیروز خواهد گشت

گزارش یا اعتراض به این نظر


اعتراض February 26, 2019 09:43 PM

سردار سلیمانی وزیر خارجه رهبر ناخوانده

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش پ February 26, 2019 10:22 PM

برکنار کردن ظریف بطور غیرمستقیم، میتواند از نقشه های ولایت وقیح برای روی کار آوردن یک کابینه جدید جهت فریب دادن مردم بعنوان اصلاحات اساسی و آخرین تلاش برای بقای بیشتر رژیم باشد خامنه ای دیروز گفت " انقلاب اسلامی در حال پیشروی و پیشرفت است" بلی ولی در حال پیشروی بسوی زباله دانی تاریخ و پیشرفت برای دخول به کوره ذوب آهن برای نابودی کامل است و امکان دارد او از هم اکنون از بشار اسد درخواست پناهندگی کرده باشد تا در هنگام سقوط رژیم سریع به سوریه فرار و پرواز کند و نخواسته که روحانی و ظریف از آن باخبر شوند

گزارش یا اعتراض به این نظر


koroush February 26, 2019 10:24 PM

بعضی از استمرارطلبان استغفاء ظریف را ،گفتند بدلیل اینکه از سوی رهبری بهش بی احترامی شده ، فکر نمکنم همچین دلیلی واقیعت داشته باشد ، در این شش سال بیت رهبری پس گردنی های زیادی و شدیدتر از این به ظریف زده و صداش در نیامده پوستش کلفت تر از این حرف ها است

گزارش یا اعتراض به این نظر


tell Russian Mulalhs this February 27, 2019 04:21 AM

اگر ملاها مثل کوبا ، ویتنام، کره شمالی ، روسیه و چین به اردوی ترامپ ـ اسرائیل نپیوندند به سرنوشت ونزوئلا دچار می شوند ملاها خیال میکردند روسیه میتواند و می خواهد مثل سوریه تا تل خاک کردن و کشتار مردم ایران برای حفاظت از رژیم دست نشانده فاسد و دیکتاتور خودش حمایت میکند و جلوی امریکا می ایستد اما انها که به سیاست بین الملل و امریکا و روسیه اشنا هستند میدانند ، روسیه فقط جایی که امریکا جا خالی بدهد میدان داری میکند اما اگر جایی منافع امریکا اقتضا کند به تغییر روسیه ماستش را می خورد مثل بچه خوب ونزوئلا ، لیبی ، عراق ، اوکراین ، افغانستان ، کوزوو، مثال های نمونه اما در سوریه ،امریکا هیچ منافعی نداشت بلکه از بهار عربی هم (که ممکن بود به دموکراسی هوادار امریکا منجر شود با استقلال نسبی مثل ترکیه )،مثل مصر دل خوشی نداشت

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: