آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 28 مهر ماه 1397 = 20-10 2018

زندان قرچک؛ اسامی زندانیان زن محکوم به اعدام

زندان قرچک ورامین؛ لیست اسامی زندانیان محکوم به اعدام

هم اکنون دست‌کم ۱۱ زن در زندان شهر ری (قرچک ورامین) حضور دارند که حکم اعدام برایشان صادر شده است.

زندان شهر ری که زمانی جایگاه هفت سوله برای پرورش مرغ بود، در بیابان‌های حوالی شرق تهران واقع شده است. در این زندان به طور معمول زنانی که جرایم عمومی مرتکب شده‌اند، نگهداری می‌شوند ولی گاه زندانیان سیاسی را نیز پیش از قطعی شدن حکم در این زندان نگهداری می‌کنند. طی ماه گذشته این زندان حدود هزار زندانی را در خود جای داده بود. اتهاماتی همچون قتل، سرقت مسلحانه، قاچاق مواد مخدر، جرایم مالی و جرایم “اخلاقی” عمده عناوین اتهامی زنان این زندان را تشکیل می‌دهند.

زندان شهر ری از لحاظ امکانات رفاهی، مسائل بهداشتی، دسترسی زندانیان به درمان مناسب و حتی آب آشامیدنی یکی از بدترین زندان‌های استان تهران به حساب می‌آید.

بر اساس تحقیقات سازمان حقوق بشر ایران، هم اکنون دست‌کم ۱۱ زن زندانی که به اعدام محکوم شده‌اند، در این زندان نگهداری می‌شوند.

اسامی این زندانیان به شرح زیر است:

۱. اعظم ملکی، از هشت سال پیش بازداشت و در زندان به سر می‌برد. او به اتهام قتل برادر شوهر و پسر برادر شوهر به دو بار اعدام (قصاص نفس) محکوم شده است.

۲. نرجس طبایی، از سه سال پیش در زندان به سر می‌برد. او به اتهام قتل هووی خود به اعدام (قصاص نفس) محکوم شده است.

۳. فرشته شیرازی، از پنج سال پیش در زندان به سر می‌برد. او به اتهام قتل مادر شوهر خود که خواهر اسدالله لاجوردی است، به اعدام (قصاص نفس) محکوم شد.

در خصوص فرشته شیرازی گفتنی است که به علت نسبت مقتول با اسدالله لاجوردی، پرونده وی از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است. خانم شیرازی مدتها در بند امنیتی ۲۰۹ که به وزارت اطلاعات تعلق دارد، تحت بازجویی بود و بیشتر این مدت را در سلول انفرادی گذرانده است.

۴. طاهره نوری، از دوازده سال پیش در زندان به سر می‌برد. وی به اتهام قتل همسرش به اعدام (قصاص نفس) محکوم شده است. گفته می‌شود خانم نوری قربانی خشونت خانگی از جانب مقتول بوده است.

۵. رویا امیریان، از چهارده سال پیش در زندان به سر می‌برد. وی به اتهام قتل مردی که در خیابان برایش مزاحمت ایجاد کرده بود به اعدام (قصاص نفس) محکوم شده است.

۶. مهتاب شفیعی، از سه سال پیش بازداشت و در زندان به سر می‌برد. وی به اتهام قتل شوهر و مادر شوهر خود به دو بار اعدام (قصاص نفس) محکوم شده است.

۷. محبوبه رسولی، از هفت سال پیش در زندان به سر می‌برد. وی به اتهام قتل مادر شوهر خود به اعدام (قصاص نفس) محکوم شده است.

۸. مهناز آگاهی، از هفت سال پیش در زندان به سر می‌برد. وی به اتهام قتل شوهر خود به اعدام (قصاص نفس) محکوم شده است.

۹. صغری افتخاری، از ده سال پیش در زندان به سر می‌برد. وی طی یک درگیری مرتکب قتل شده است.

۱۰. عشرت نظری، از شش سال پیش در زندان به سر می‌برد. وی به اتهام قتل همسرش به اعدام (قصاص نفس) محکوم شده است.

۱۱. سمیرا سبزیان دیگر زندانی محکوم به اعدام (قصاص نفس) در زندان شهر ری است. ولی سازمان حقوق بشر ایران تا لحظه تنظیم این گزارش از جزئیات پرونده وی اطلاعی به دست نیاورده است.

گفتنی است، در ایران معمولا هرگونه قتلی که خطای محض تشخیص داده نشود، منجر به صدور حکم اعدام می‌شود و درجه بندی برای انوع قتل عمد وجود ندارد. در واقع قانون‌گذار در ایران به این نکته که مقتول چه نقشی در وقوع درگیری یا وقوع قتل داشته و احتمال شبه عمد بودن قتل بی‌توجه است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: