آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 6 شهریور ماه 1397 = 28-08 2018

ارزش پول ونزوئلا تقریبا به صفر رسیده است

صندوق بین‌المللی پول پیش بینی کرده است تورم ونزوئلا امسال از یک میلیون درصد بگذرد که این تورم بسیار حاد باعث شده پول این کشور تقریبا بی ارزش شود.

ابرتورم قدرت خرید مردم را از بین برده است و در هر لحظه مردم و فعالان اقتصادی منتظرند تا قیمت‌ها بیشتر شود. بی ارزش شدن پول ونزوئلا به جایی رسیده که فروشندگان کالا در این کشور به جای شمردن بولیوار- واحد پول این کشور- آن را وزن می‌کنند.

بحران اقتصادی باعث شده بسیاری از مردم این کشور مهاجرت کنند به گونه‌ای که به گفته ایندین اکسپرس حدود ۲.۳ میلیون ونزوئلایی در خارج از این کشور زندگی می‌کنند که ۱.۶ میلیون نفر آن‌ها از سال ۲۰۱۵ به بعد کشورشان را ترک کرده‌اند.

در یک نظرسنجی در فوریه امسال عنوان شد که ۹۰ درصد مردم این کشور در فقر هستند و ۶۰ درصد مردم گفته‌اند که شب‌ها را با گرسنگی به خواب می‌روند.


تصاویری باورنکردنی از فرار مردم ونزوئلا به خاطر نرخ تورم و فقر

شمار چشمگیری از شهروندان ونزوئلا در پی وضعیت اقتصادی نابسامان این کشور راهی کشورهای همسایه شده‌اند. تصویرآنها روی پل "سیمون بولیوار" در مرز ونزوئلا و کلمبیا که منتظر ورود به این کشور هستند، طی روزهای اخیر بازتاب وسیعی در شبکه‌های اجتماعی جهان داشته است. (تصاویر زیر)

کمیساریای آوارگان و پناهجویان سازمان ملل از همسایگان ونزوئلا خواسته است به شهروندان ونزوئلا در راه رسیدن به امنیت و تقاضای پناهندگی کمک کنند.

پول بی‌ارزش!

بهای یک کیلو گوجه فرنگی در ونزوئلا حدود ۵ میلیون بولیوار است. چیزی در حدود ۴۰ سنت در کشورهای اروپایی. اما این پول برای شهروندان ونزوئلا رقم ناچیزی نیست. چون هر روز هم درآمد آنها کمتر می‌شود و هم پس‌‌اندازهاشان از ارزش می‌افتد. بر اساس محاسبه صندوق بین‌المللی پول، نرخ تورم در ونزوئلا در سال جاری حدود یک میلیون درصد بوده است.

کالای لوکسی به نام نوار بهداشتی!

بهای یک بسته نوار بهداشتی در ونزوئلا سه و نیم میلیون بولیوار است. اکنون دولت مادورو به حذف ۵ صفر از پول کشور اقدام کرده که از روز ۲۰ اوت ۲۰۱۸ به مورد اجرا گذاشته شد. دولت سرگرم چاپ اسکناس‌های جدید است.

و حکایت پنیر!

بهای یک کیلو پنیر ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار بولیوار است. بر اساس اسکناس‌های جدید، ۷۵ بولیوار. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که تورم و گرانی همچنان افزایش یابد. به باور آن‌ها اصلاح پول و ارز کشور، درد مردم و اقتصاد بحران‌زده ونزوئلا را درمان نخواهد کرد.

و فرار مردم ...!

شهروندان تهیدست ونزوئلا به علت بیکاری، تورم و کمبود کالاهای ضروری ناگزیر به ترک کشور هستند. سازمان ملل از دو میلیون آواره سخن می‌گوید. رقمی که حتی می‌تواند بیشتر شود. مردم به اکوادور، کلمبیا و به برزیل پناه می‌برند.


ایران: جاده‌ ای رو به ونزوئلایی شدن

وحید شقاقی شهری استاد دانشگاه و اقتصاددان با اشاره به مضرات افزایش لجام گسیخته حجم نقدینگی می‌گوید: طبق نتایجی که از تحقیق روی دو اقتصاد ایران و ونزوئلا به دست آورده‌ام، بایستی بگویم جز یک مورد مهم در باقی موارد اقتصاد ایران مشابهتی چشمگیر با ونزوئلا داشته و زمینه و پارامتر‌های لازم را برای تجربه ابرتورم همانند آنچه در ونزوئلا مشاهده می‌کنیم، متاسفانه دارد.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت تورم در کشور ونزوئلا، گفت: ایران به جز یک پارامتر کلیدی که همان بدهی خارجی است، وضعیتی مشابه با ونزوئلا دارد. وقتی درباره وضعیت اقتصادی ونزوئلا صحبت می‌کنیم، می‌بینیم که تورم این کشور در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ در محدوده ۷.۸ تا حداکثر ۴۶ درصد در نوسان است. یکباره، اما تورم در ونزوئلا روندی شدیدا صعودی به خود می‌گیرد و به ترتیب در سه سال ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به ۲۵۴، ۶۵۲ و ۲۳۴۹ درصد افزایش پیدا می‌کند. نرخ تورم این کشور البته در ماه‌های اخیر شتاب بیشتری گرفته و حتی تا به ۴۰ هزار درصد هم رسیده است.

شقاقی خاطرنشان کرد: اقتصاد ونزوئلا با وجود داشتن بزرگترین ذخایر اثبات شده نفت جهان، از معضلاتی نظیر فساد گسترده دولتی و وابستگی بیش از اندازه به درآمد‌های نفتی رنج می‌برد. در عین حال کاهش ۱.۵ میلیون بشکه‌ای استخراج به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت نفت باعث کاهش شدید درآمد‌های این کشور شده است. جالب است بدانید که تولید نفت این کشور در دهه ۹۰ میلادی حدود ۳.۵ میلیون بشکه بوده، اما این رقم تا سال ۲۰۱۷ به حدود ۲ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده و در سال ۲۰۱۸ به مرز ۱.۵ میلیون دستگاه کاهش پیدا کرده است.

استاد دانشگاه خوارزمی در ادامه با اشاره به وزن بالای اثر تحریم‌های آمریکا روی اقتصاد ونزوئلا، گفت: «در کنار عوامل قبلی، اثر وضع تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ونزوئلا در کنار افزایش لجام گسیخته بدهی‌های خارجی ونزوئلا که برخی منابع آن را در حدود ۱۷۲ میلیارد دلار اعلام کرده‌اند، موجب شد تا این کشور با بدترین بحران اقتصادی تاریخ خود روبرو شود. از آنجا که ونزوئلا عمده این استقراض را از طریق دو کشور چین و روسیه انجام داده و توان زیادی برای ادای بدهی‌های خود ندارد، به همین دلیل دولت این کشور توان چندانی برای سروسامان دادن به وضعیت کنونی کشور را ندارد.

ایران پرس نیوز


ایران پرس نیوز




aria August 24, 2018 09:47 AM

اونوقت احمدی نژاد خبیث رفت و میلیاردها دلار در ونزوئلا سرمایه گذاری کرد و در انجا چند شهرک ساخت که همه پول ملت ایران از بین رفت !

گزارش یا اعتراض به این نظر


علی August 24, 2018 10:27 AM

والا ایران هم همین الان دست کمی از ونزوئلا نداره

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: