آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 15 بهمن ماه 1393 = 04-02 2015

احتمال حذف 9 ميليون يارانه‌بگير قوت گرفت

با كاهش 5000 ميليارد توماني سقف منابع پيش بيني شده براي توزيع يارانه نقدي و غير نقدي در سال آينده، اين گونه به نظر مي رسد كه حذف يارانه بگيران غير نيازمندي كه پيش تر وزير اقتصاد از شناسايي آنها خبر داده بود به مرحله اجرايي رسيده است.

به گزارش ايسنا، در حالي كه حذف دهك‌هاي درآمدي ثروتمند از برنامه هاي اصلي دولت يازدهم در اجراي گامهاي بعدي قانون هدفمندي يارانه ها بود، اما با وجود ثبت نام مجدد كاهش چنداني در تعداد متقاضيان دريافت يارانه نقدي كه پيش تر تا 77 ميليون نفر هم تخمين زده مي شدند اتفاق نيفتاد و در آخرين آمار اعلامي از سوي رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي حدود 76 ميليون نفر در هر ماه يارانه نقدي 45 هزار و 500 توماني دريافت مي كنند.

اين در حالي است كه با اختياري كه مجلس در قانون بودجه سال جاري به دولت داد تا با تعيين سقف درآمدي نسبت به شناسايي يارانه بگيران نيازمند اقدام كرده و افراد غير نيازمند را از ليست ماهانه خود حذف كند تا كنون رسما خبر حذف يارانه بگيري اعلام نشد. از اين رو مجلس كه همواره نسبت به پرداخت يارانه به تمامي متقاضيان منتقد بود در آخرين بررسي انجام شده در مورد تبصره (21) لايحه بودجه سال آينده دولت را اين بار مكلف به حذف يارانه بگيران با درآمد بالاي 2.5 ميليون تومان در ماه كرد.

با مصوبه اخير كمسيون تلفيق مجلس، سقف منابع توزيعي يارانه نقدي و غير نقدي كه همواره به صورت نقدي پرداخت شده است از حدود 42 هزار ميليارد تومان پيشنهادي در لايحه بودجه به 37 هزار ميليارد تومان كاهش يافت.

اما ريزش 5000 ميليارد توماني منابع توزيعي براي يارانه نقدي نشان مي دهد كه دولت براي توازن هزينه اي در اين بخش در سال آينده بايد يارانه حدود 9 ميليون نفر را حذف كند تا توان پرداخت يارانه نقدي 45 هزار و 500 توماني تا انتهاي سال را با همين 37 هزار ميليارد تومان داشته باشد.

يك حساب و كتاب سرانگشتي نشان مي دهد كه 5000 ميليارد تومان حدف شده در كل سال، تامين كننده حدود 416 ميليارد تومان از منابع يارانه نقدي توزيع شده در هر ماه است .

براين اساس اگر اين 416 ميليارد حذف شده بر رقم 45 هزار و 500 ميليارد توماني يارانه نقدي هر نفر در ماه تقسيم شود نتيجه حدود 9 ميليوني را به همراه دارد كه نشان مي دهد در هر ماه 9 ميليون نفر از ليست يارانه بگيران حذف خواهند شد.

بنابراين گزارش در حالي كاهش سقف 5000 ميليارد توماني منابع توزيع نقدي و غير نقدي بين خانوارها مصوب شد و برآورد جدايي بيش از 9 ميليون نفر از جمع يارانه بگيران را نشان مي دهد كه در زمان ثبت نام مجدد متقاضيان دريافت يارانه در فروردين ماه امسال، وزير اقتصاد در صحن علني مجلس از شناسايي 10 ميليون ثروتمند خبر داده بود اما در ادامه با وجود پافشاري ها براي ورود دولت به حذف اين 10 ميليون نفر اين مساله رخ نداد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: